|
Lokomotiva 754.079 na přípřeži osobního vlaku 3905
vedeného motorovým vozem 810.457 si proráží cestu
sněhovou bariérou před Veřovicemi (28.12.2001). |
|
Na snímku pořízeném 25.12.2001 v dopravně Dolní Benešov
odváží stroj 749.121 nepojízdnou lokomotivu 742.367, které
se po najetí do závěje nedaleko Kozmic utrhl pluh. |
|
Sněhový pluh sunutý lokomotivou 751.119 prohrnuje
30.12.2001 trať nedaleko Ostružné. |
|
ZAVÁTÉ TRATI VE SLEZSKU A NA SEVERNÍ MORAVĚ
Již několik let byly zimy poměrně mírné a provozní problémy způsobené sněhem se vyskytovaly spíše lokálně a to obvykle pouze ve vyšších polohách. Letos však zima udeřila nebývalou silou a to již v prosinci. Postiženy byly téměř všechny oblasti České republiky. V tomto článku se však podrobněji podíváme na situaci, která panovala v oblasti Slezska a severní Moravy spadající do obvodu Obchodně-provozního ředitelství (OPŘ) Českých drah v Ostravě.
Na sněhovou nadílku byl poměrně bohatý celý prosinec, výraznější problémy však ve spojení se sněhem způsobil až vítr. První problémy tak nastávají již před Vánocemi, kdy musel být 22. prosince přerušen provoz např. na trati Studénka - Bílovec, která je trasována převážně v otevřené krajině a je tak k zavátí velice náchylná.
Nejvážnější situace však nastala o vánočních svátcích, kdy bylo sněžení vystřídáno mrazivým a větrným počasím a začaly se vytvářet závěje. Na Štědrý den byla situace ještě zvladatelná, neboť tratě byly projížděny pravidelnými vlaky. Kritická situace však nastala v noci, kdy vítr ještě zesílil a navíc na většině tratí nejel dlouhé hodiny žádný vlak, který by navátý sníh projel. Ráno 25. prosince se pak situace stala kritickou, neboť bylo z důvodu zavátí neprůjezdných mnoho tratí (blíže viz tabulka umístěná níže). Zajímavá tak byla např. jízda spěšného vlaku 1801 z Jeseníku do Krnova: tento vlak vůbec nevyjel z Jeseníku, neboť byla neprůjezdná celá trať z Jeseníku až do Krnova. Náhradní souprava tak byla vypravena z Krnova a vlak mohl jet až po zprovoznění úseku Skrochovice - Opava západ v 8:14. Z Ostravy-Svinova byl pak veden odklonem přes Hranice na Moravě, neboť trať 323 byla v úseku Frenštát pod Radhoštěm - Valašské Meziříčí také neprůjezdná.
Situace se naštěstí stabilizovala již během 25. prosince, kdy byla podstatná část zavátých tratí zprovozněna. Přesto musela být na mnoha tratích zavedena náhradní autobusová doprava - byla-li ovšem sjízdná silnice. Problémy se však vyskytovaly i na již zprovozněných úsecích. Tak například na trati Kravaře ve Slezsku - Chuchelná byl na 1. svátek vánoční odřeknut první ranní pár vlaků a v jeho trase byla vedena sněhová fréza. Poté byla trať několik hodin provozována - jezdily zde osobní vlaky vedené jako samostatný motorový vůz řady 810 - a po příjezdu vlaku 13462 do Kravař ve Slezsku byl na základě hlášení strojvedoucího provoz opět zastaven. Nejdéle pak zůstala mimo provoz trať Bruntál - Malá Morávka, která byla zprovozněna až 1. ledna 2002, aby na ní byl od 2. ledna provoz opět zastaven.
Podobná kalamitní situace jako o Vánocích nastala během noci z 1. na 2. ledna, tentokrát v přeci jen menším rozsahu: z důvodu zavátí bylo neprůjezdných celkem 8 tratí. Rekord v délce trvání výluky drží i v tomto období bezkonkurenčně trať Bruntál - Malá Morávka: trať byla nesjízdná od 2. ledna a prvním vlakem byl až Os 23570, který z Bruntálu odjel ve středu 9. ledna v 7:58.
Těžko soudit, zda ČD mohly situaci zvládnout lépe. Faktem ale je, že na některých tratích mohly nepříznivou situaci alespoň zmírnit zásněžky, pokud by byly postaveny na patřičných místech a neválely se bez užitku na hromadě. Omluvou pro České dráhy snad může být to, že taková sněhová kalamita (zejména co se týče plošného rozsahu) nastává jen jednou za mnoho let. Disponovat tedy takovým množstvím technických prostředků (pluhy, frézy apod.), aby byla kalamita takového rozsahu okamžitě zvládnuta je pro zadluženou a dlouhodobě podinvestovanou železnici asi příliš. Přesto však asi nepřišla v nejlepší chvíli reklama umístěná na některých nádražích, která tvrdí, že při sněhové kalamitě silniční doprava stojí a vlaky jedou. Na mnoha místech tomu letos bylo naopak (náhradní autobusová doprava v mnohých úsecích budiž toho důkazem).
|