100 let trati Tanvald - Harrachov Ve dnech 29. června až 7.
července 2002 proběhly oslavy 100 let trati Tanvald - Kořenov - Harrachov,
jediné ozubnicové a nejstrmější železnice v České republice. Centrem oslav
se stal Kořenov, který se po dobu oslav změnil ve výpravčím nepřetržitě obsazenou dirigující stanici pro
trať Tanvald - Harrachov státní hranice.
Oslavy přilákaly tisíce lidí z blízka i z daleka, kteří si odnesli
neopakovatelné zážitky...
Co oslavám předcházelo? Již v létě 2001 vznikl
plán na rozsah oslav, který by i přes omezené technické možnosti (zrušení
druhé dopravní koleje v Dolním Polubném, neúplná výhybna Harrachov)
přispěl k důstojné prezentaci významného výročí. Pro jubilující trať byl připraven alternativní grafikon
se zcela jinými časy, neboť historická vozidla dosahují delších jízdních dob než nyní nasazované motorové
vozy řady 810. V Tanvaldě však měly být zachovány přípojné vazby na vlaky jedoucí směrem na Liberec i Železný Brod.
Pro předpokládané zájemce bylo připraveno posílení některých spojů z
významných lokalit (Praha, Liberec) jako vlaky s netradičně nasazenými
typy souprav a lokomotiv nejen parní trakce. Takto se koncepce po vydání
souhlasu dostala i do kalendáře "Nostalgie 2002". Její realizaci tehdy
byli nakloněni a pomoc přislíbili všichni kompetentní představitelé
Českých drah.
Začátkem dubna 2002
byl předpokládaný rozsah oslav představen širšímu vedení Českých drah.
Vleklá negativní finanční situace největší státní organizace v ČR, nejistý
předvolební čas i mnohé nepříjemné střety místních železničářů s
praktikami pražského vedení ČD, spojené s obavami zainteresovaných výkonných
jednotek ČD, však vyústily začátkem května v jasný požadavek na redukci
celého programu. Tento zásah shora se stal bohužel nutností a pro blížící
se oslavy donutil organizátory řadu předhlášených aktivit omezit. Došlo k
mnoha jednáním vedoucím k nalezení řešení, které by veřejnosti - v kontrastu
s požadavky vedení ČD - nabídlo alespoň tolik, aby oslavy nebylo lépe
odřeknout zcela. Mezitím ale selhali i vytipovaní sponzoři (sklářská firma
Ornela po předání požadavku divize dopravní cesty k úhradě údajných služeb
ČD na údržbě neužívané vlečkové výhybky přispět odmítla, sdružení obcí Jizerská
dráha bylo nuceno doplatit ČD údajný dluh, vzniklý schodkem minulého
hospodaření, místo dotace oslav). Nové nápady vzniklé z místních a
centrálních zdrojů nebyly v předkládaném redukovaném rozsahu akceptovány.
Nedošlo však ani k vzájemné shodě mezi místními
organizátory a některými pražskými příznivci oslav, kteří plánovali
nerealizovatelný "vlakodrom" s problematickým křižováním v Dolním
Polubném.
Až 16. května 2002 byla
nalezena shoda, která vylučovala alternativní grafikon a stanovila
minimální potřebu vozidel s cílem razantního snížení nákladů, které měly díky
absenci sponzorů vzít České dráhy na sebe. Ani toto řešení
nezabralo a vedení drah požadovalo další redukce. Nakonec
Ještě s předstihem
se v pátek 14. 6. 2002 (zcela riskantně) musela poslat finanční hotovost,
aby zadlužené České dráhy stačily objednat a nakoupit potřebné množství
předepsaného tříděného černého uhlí, osm dní před prvním dnem oslav
projednat se všemi zainteresovanými návoz a účast vozidel i personálu,
vydat alespoň první tiskovou zprávu s přijatým rozsahem programu, vydat
nejnutnější propagační tiskoviny pro veřejnost se zahrnutím maxima známých
údajů, zajistit tisk jízdenek pro zvláštní vlaky, ale třeba i přesvědčit
externího dopravce Společnost železniční Jaroměř (bez jehož aktivity by
parní zubačka nebyla pod střechou a jehož účast byla nesmyslným sporem
vyvolaným ze strany ČD zamezena) o nutnosti zápůjčky exponátu Národního
technického muzea - parní ozubnicové lokomotivy 404.003.
Zatímco zmiňované aktivity probíhaly skutečně na poslední chvíli,
od začátku roku 2002 pracovala Správa dopravní cesty Liberec
na zvelebení polubenské zubačky: zajistila rozsáhlé
prořezání celé trati na české straně, úklid zbořenin a bujné vegetace v
nepojížděných kolejích, ale také nákladnou opravou (nové mostnice, nátěr,
schůdnost mostovky) chátrajícího Jizerského mostu. Rovněž VTS Tanvald díky
nezměrné aktivitě vlastních členů a za výrazné pomoci sponzorů překvapila
před zahájením oslav plně provozní a precizně natřenou lokomotivou T 426.003
a motorovou drezínou Tatra 12/52 Vm 32003.
Průběh oslav Již ve čtvrtek
27. 6. 2002 zahájily svoji přepravu na místo oslav postupně doplňované konvoje vozidel po
trasách od Šumperka, České Třebové a Lužné u Rakovníka. Na
místo však dorazily vzhledem k nízké rychlosti, jízdě po jednokolejných
úsecích, mimořádné výluce, nutné opravě nápravového ložiska (za velice
vstřícného, rychlého a operativního přístupu správkárny provozní jednotky
Kralupy nad Vltavou), ale i díky ukvapenému rozhodnutí dopravy až v
odpoledních hodinách dne následujícího. Do pozdních večerních hodin pak
byla připravována výstava vozidel v Kořenově, na které byla prezentována
následující vozidla: M 262.012, 404.003, M 120.417, 812.613, T 435.016.
V případě, že zrovna nebyly nasazeny na vlacích zde byly
vystaveny i motorové vozy M 131.101, M 131.1515, M 240.089 a lokomotiva 731.062, která
byla v době své výroby (1992) jako poslední ze série vybavena
výkonnějším spalovacím motorem (800 kW) pro tehdy nově připravované řešení
vozby na polubenské trati, počítající s nasazením úspornějších motorových
lokomotiv s lepším výhledem z věžové kabiny v porovnání s řadou 743.
O prvním víkendu 29. a 30. 6. 2002 jel
mezi Libercem a Kořenovem jeden pár zvláštních vlaků s parní lokomotivou
464.008 se soupravou čtyř vojenských, celozeleným nátěrem opatřených, vozů
Bc. V trati Liberec - Tanvald a zpět "bulíkovi" vydatně pomáhal na postrku
"elektronik" 743.007, z Tanvaldu do Kořenova a zpět ozubnicová lokomotiva
T 426.001. Na dvou párech zvláštních osobních vlaků mezi Tanvaldem a
Kořenovem byly nasazeny obě ozubnicové lokomotivy řady T 426.0 a čerstvě
zprovozněná 003 se čtyřmi zelenobílými vozy Bh a služebním Daa-k. Celkem
sedm párů zvláštních vlaků Kořenov - Harrachov vedly střídavě na obou koncích soupravy
zapojené 310.922 a nově zprovozněná 310.0134, která dříve byla po určitý
čas dislokována v žst. Kořenov. Historickou soupravu tvořil červený bufetový vůz
BDlm a vozy Ci a Ce. Pravidelné vlaky mezi Tanvaldem a Kořenovem vedla
dvojice "elektroniků" 743.001 a 003 se dvěma vozy Bt, jedním BDs a jedním
vozem 053. Na pravidelných vlacích mezi Kořenovem a Harrachovem se
vystřídal M 131.101 + Clm s M 240.089, alternovaný druhý den zmíněnou
731.062 a dvěma vozy Baa. Na pravidelných vlacích mezi Libercem a
Tanvaldem se v provozní přestávce objevily po dlouhé době i motorové vozy
řady 853 s vozy 053. Na spěšných vlacích z Prahy do Tanvaldu byly nasazeny
"zamračené" 751.007 a 749.006 z ověřovací série. Program prvního víkendu
doplňovalo předvádění historických drezín ze sbírek nadšenců z Lysé nad
Labem. V době jízd historických zubaček byly pravidelné vlaky dle jízdního
řádu vedeny náhradním nízkopodlažním autobusem Karosa Renault Citybus
jabloneckého ČSAD.
Na prodloužený
třídenní víkend 5. až 7. 7. 2002 dorazila do Kořenova druhá "singrovka" M 240.046
z Kladna. Již při přepravě však u motorového vozu došlo k poruše a
do Kořenova byl dopraven jako neschopný. Zásluhou jeho strojvedoucích se
ho v pátek podařilo opravit a ve dnech 6. a 7. 7. 2002 byl spolu s M 240.089,
vozem Ci a "hektorem" T 435.016 nasazen na pravidelných vlacích
mezi Kořenovem a Harrachovem. Na několika párech vlaků do Harrachova se
opět vydaly i parní lokomotivy 310.0134 a 310.922 se dvěma vozy Baa a
bufetovým BDlm. Na třech párech zvláštních vlaků mezi Tanvaldem a
Kořenovem a ve dnech 6. a 7. 7. 2002 i jednom páru vlaků z Kořenova do
Harrachova byly nasazeny ozubnicové lokomotivy T 426.001 a 003 se
soupravou dvou vojenských Bc,
Největším lákadlem však bezesporu byly
jízdy zvláštních vlaků po 57 let neprovozované přeshraniční trati, která
přes krkonošské Novosvětské sedlo propojuje Kořenov s polskou Szklarskou
Porębou. Ve dnech 5. až 7. 7. 2002 vyjely po této trati tři páry
zvláštních vlaků, které byly tvořeny plně obsazenou sedmivozovou soupravou
složenou z vozů 810 a 010. První den oslav byl prostřední pár do Polska
zčásti vyhrazen "generalitě" nejen z Českých drah a zástupců
regionu, ale i stejné klientele z Polska. Vzhledem k nedostatku motorových
vozů 810 z obozu domácího DKV a z důvodu neúspěšné snahy o získání
stejného typu vozidel z jiného DKV došlo k nahrazení 810 na trati Tanvald
- Železný Brod soupravou M 131.101 + Clm + M 131.1515 staženou z Kořenova
a na trati Liberec - Tanvald lokomotivou 743.004 s klasickou soupravou a
motorovým vozem 853 s vozy 053. Nezklamalo ani DKV Praha, které na
tanvaldské rychlíky a spěšné vlaky nasadilo prototypové 751.004, 007 a
749.006.
Ve významném jubilejním stém
roce se na polubenské zubačce rozhodně bylo nejen na co dívat, čím se
projet, ale třeba poznat zajímavé účastníky nejen od nás ale i ze
zahraničí. Proti černým proroctvím vzneseným k potřebě redukce rozsahu
oslav lze jen uvést, že za výběr jízdného ve zvláštních vlacích (za dva
dny jen u 2 párů parních vlaků Liberec - Kořenov a za tři dny u 9 párů
Kořenov - Szklarska Poreba) bylo vybráno 21 + 344 tisíc Kč. V osobní
pokladně mimořádně obsazené dopravny Kořenov, která by jinak byla z důvodu
čerpání řádné dovolené jediného zdejšího zaměstnance ČD zcela
uzavřena, se kromě toho vybralo dalších 51 tisíc Kč. K tomu je nutné
připočíst rozhodné zvýšení tržeb v ostatních železničních stanicích, kde
došlo k prodeji jízdenek za účelem přepravy na místo oslav. Na úplný závěr
bychom chtěli velmi poděkovat všem, kteří kladně přispěli k celkově
zdárnému průběhu akce.
Fotogalerie: | ||||||||
Text Radko Friml a Petr Prokeš, neoznačené foto Petr Prokeš. | ||||||||