Waldviertler Schmalspurbahnverein

Tak jako při jiných tratích, i v Gmündu vznikl spolek úzkokolejné dráhy. Od státních drah si začal pronajímat
399.03 v depu Gmünd
(foto Daniel Brabenec 2. 5. 1997)
parní lokomotivu 399.03 a pořádal s ní příležitostné jízdy do Litschau a Heidenreichsteinu. Po ukončení provozu na odbočné větvi Alt Nagelberg - Heidenreichstein se v rámci záchrany začal spolek od ledna 1993 postupně o tuto trať starat a od 1. ledna 1997 ji má od ÖBB celou v pronájmu. Podmínkou smlouvy bylo také placení stojného v Alt Nagelbergu, a proto byla všechna vozidla od 28. 2. 1997 soustředěna v Heidenreichsteinu.
Spolek si také začal obstarávat vlastní vozidla. Z bývalé NDR se povedlo dovézt dvounápravovou dieselovou lokomotivu a čtyři podvozky. Po přerozchodování z 750 mm na 760 mm v roce 1994 v ŽOS České Velenice se tato lokomotiva, označená Ns2h-1, stala hlavní provozní oporou. Na dvou získaných podvozcích byly vybudovány otevřené osobní vozy (označené WSV 3001 a 3002), na třetím pak otevřený nákladní vůz.
Od června 1995 pak začíná spolek na této trati provozovat polní dráhu. Tato však nevychází ze stanice Alt Nagelberg, ale začíná na konci obce v km 0,4.
V roce 1996 je zakoupena v bývalé NDR ještě jedna dvounápravová dieselová lokomotiva, nesoucí jméno Evelyn a 17. července 1997 přichází ze Stainzu ještě dieselová lokomotiva Jenbach, zde pojmenovaná Christa a parní řady 170.1 se jménem Maxi.
Kromě pravidelných jízd je možno si vlak s parní nebo dieselovou lokomotivou za zvláštní příplatek také objednat.

© SPŽ