Ybbstalbahn
Trať o rozchodu 760 mm, procházející krajem s významnou těžbou a zpracováním železné rudy, spojovala
Stavba trati probíhala ve třech etapách v letech 1896 - 1898 a po dokončení činila celková délka tratě
70,9 km. V současnosti je dráha rozdělena na dva úseky. ÖBB provozují 54 km dlouhou část trati
z Waidhofenu do Lunz am See jako trať 13a s odbočnou větví Gstadt - Ybbsitz. Koncový úsek původní hlavní trati
z Lunz am See do Kimber-Gamingu je v současnosti veden jako muzejní, provozovaný soukromou společností.
Výchozím bodem trati je Waidhofen an der Ybbs (nádraží 1435 mm i 760 mm a depo 760 mm). Po vyjetí ze
stanice vlak projíždí kolem historického jádra města a po projetí nad střechami domů při přejíždění viaduktu přes
Schwarzbach zamíří dál na jihovýchod. Po šesti kilometrech v Gstadtu odbočuje z hlavní trati východním
směrem větev, otevřená v roce 1899, vedoucí údolím Malého Ybbsu do 6 km vzdáleného Ybbsitzu.
Za Gstadtem se hlavní větev stáčí k jihu a do Lunz am See pokračuje stále podél toku Ybbsu, přičemž trať dvakrát
Úsek z Lunz am See do Kienberg - Gamingu byl pro malou rentabilitu 29. 5. 1988 uzavřen. V této
horské části trati musel vlak vystoupat přes ostré oblouky k nejvyššímu bodu na trase u stanice
Pfaffenschlag (km 59,7 - 694 m.n.m.) a poté sjížděl do Kienberg - Gamingu, přičemž zdolával klesání až 35
promile. Na tomto úseku jsou také dva ocelové mosty přes Wetterbach (79 m) a Huhnernestgraben (94 m), které
svým masivním provedením připomínají pionýrské časy amerických železnic a pro střední Evropu jsou velmi netypické.
V současné době tento úsek provozuje soukromá společnost ÖGLB.
Lokomotivní park zpočátku tvořily tři lokomotivy Yv (Krauss a spol. Linec 1896). Tyto lokomotivy se však neosvědčily
Text Daniel Brabenec
|
|||||||