žst.
Nedvědice
Malebnou
krajinou Českomoravské Vysočiny prochází jednokolejná trať
spojující město Tišnov s městem Žďár nad Sázavou, dlouhá
62 km. První vlak na ni byl vypraven v roce 1905, kdy měl již
Tišnov 20 let železniční spojení s Brnem. Ve Žďáře naše
trať, přezdívaná "Stará Tišnovka", navázala na dříve
vybudovanou místní dráhu z Německého Brodu, kde byl provoz
zahájen 22. prosince 1898. Těleso této tratě je v původních
místech velmi dobře patrné i dnes, navíc část kolejí je ze
žst. Přibyslav využívána jako vlečka, kde je sezónně
provozována i osobní doprava (v knižním jízdním řádu trať
903).
23.
června 1905 tedy vyjíždí z Tišnova do Žďáru nad Sázavou
(v té době Žďáru na Moravě) první vlak. Tišnov přestává
být konečnou stanicí a získává spojení s Německým (dnes
Havlíčkovým) Brodem. Trať byla vybudována za dva roky, stojí
zde jeden tunel a tři větší mosty. Na trati byla zřízena
celá řada nákladišť a dvě výhybny (Borač a Rovné). Nákladiště
Prudká a Veselíčko jsou v provozu dodnes, u ostatních nákladišť
a výhyben bylo postupem času kolejiště sneseno. Výhybny totiž
po vybudování dvojkolejné tzv. "nové trati" přes Křižanov
pozbyly významu, a proto byly zrušeny, výhybky postaveny pro
průjezd po hlavní koleji a zabezpečeny stojanovým zámkem. Ke
zrušení kolejišť výhyben došlo teprve v roce 1995, kdy byly
výhybky shledány ve špatném stavu a nebylo účelné je
nahrazovat. Současně došlo k odstranění nepoužívaných
mechanických návěstidel a předvěstí výhybny Rovné, která
byla do té doby označena křížem neplatnosti. Dnes již také
málokdo ví, že zastávka Doubravník byla až do roku 1947
stanicí se třemi kolejemi, po té sloužila po nějaký čas ještě
jako nákladiště.
Koncem
sedmdesátých let se modernizuje zabezpečovací zařízení na
trati Brno - Křižanov - Žďár nad Sázavou - Havlíčkův
Brod a dostává se i na starou trať. Zřizují se světelná návěstidla
a stanice Nedvědice a Nové Město na Moravě získávají reléová
staniční zabezpečovací zařízení s individuální volbou (jde
o kolejové desky, které byly použity dříve na odbočce Brno-Židenice).
Mezi stanicemi Tišnov - Nedvědice, Rožná - Bystřice nad Pernštejnem
a Nové Město na Moravě - Žďár nad Sázavou je jízda vlaků
zabezpečena reléovým poloautomatickým blokem, ve zbývajících
úsecích je dosud telefonické dorozumívání. Na prahu devadesátých
let je ve stanici Bystřice nad Pernštejnem zřízeno zabezpečovací
zařízení typu TEST 14, ve stanici Rožná je tzv.
elektromechanické zab. zař. s reléovými prvky (jako ústřední
stavědlo). Zima bývá v tomto kraji rozmarná, zejména v okolí
Bystřice a Nového Města jsou u každého přejezdem návěsti
pro obsluhu sněhového pluhu.
Ještě
v roce 1991 je na trati silná nákladní doprava, manipulační
vlaky jsou vedeny lokomotivami řady 754 a pravidelně s přípřeží
v úseku Tišnov - Bystřice nad Pernštejnem. Mn vlaky ze Žďáru
jezdily do Nového Města s postrkem, který po provedeném
posunu jel dále jako nezavěšený postrk do km 49,2. Odtud, z
nejvýše položeného místa tratě se vracel strojně do Žďáru
nad Sázavou. Nutno dodat, že tou dobou byly Mn vlaky v obou směrech
vypravovány dvakrát za den. Ve stanici Rožná se ložily denně
dva ucelené vlaky s uranovou rudou, ale i ostatní stanice
vykazovaly velkou nakládku i vykládku.
Dnes
veškerou nákladní dopravu zajišťuje v úseku Tišnov - Rožná
- vl. Diamo jeden pár manipulačních vlaků za 24 hodin s lok.
ř. 714 v čele, v případě potřeby se zavádí ještě jedna
obsluha průběžným nákladním vlakem a lokomotivou 754. Ze
Žďáru jsou manipulační a přestavovací vlaky vedeny lok. ř.
742 tak, že stanice Nové Město na Moravě je obsloužena dvakrát
a stanice Bystřice nad Pernštejnem jednou za 24 hodin. Nákladiště
Veselíčko se obsluhuje jednou za 24 hodin. Ze Žďáru je vzdáleno
6 km a zabezpečeno tak, že vlečkové vlaky se na nákladišti
uzavírají (uvolňují traťovou kolej a během jejich
manipulace mohou být na trať vypraveny vlaky jiné).
Mimořádnosti
v provozu (oběhy souprav, hnacích vozidel, vlakových čet apod.)
řeší po vzájemné dohodě zátěžoví výpravčí dispozičních
stanic Tišnov a Žďár nad Sázavou a strojmistr ve strojové
stanici Tišnov.
žst.
Tišnov