Boržavská hospodářská dráha (BVGV)
Stavba trati o rozchodu 760 mm probíhala ve třech etapách. Provoz na úsecích Berehovo - Dovhé
Od zahájení provozu zajišťovalo dopravu na trati 5 parních vozů Ganz (Budapest 1908), označených 1 až 5, a 15 parních
lokomotiv, označených 11 až 26. Označení 11 - 14 nesly lokomotivy 2079 - 2082 budapešťské lokomotivky, vyrobené
v roce 1908, čísly 19 a 20 byly označeny lokomotivy Maffei 2906 a 2907, čísly 21 až 24 v roce 1909
vyrobené lokomotivy Budapest 2193, 2194, 2158 a 2195. O ostatních lokomotivách se nezachovaly přesné údaje.
V roce 1913 přichází dvě nové lokomotivy Maffei 3852/1913 a Budapest 3107/1913, které nahrazují původní stroje
čísel 25 a 26.
V roce 1916 odchází ke KKHB lokomotiva č. 21, kterou v roce 1917 následovala i č. 24. Tuto ztrátu
nahradily dvě lokomotivy zapůjčené od KKHB Krauss Linz 3818/1898 a 7763/1914 Orenstein & Koppel v Drewitz
u Berlína. Lokomotiva 3818 (původně U.16 Ondrášov - Dvorce) přešla
koncem války do Cisny a v roce 1918 k PKP, 7763 odešla zpět ke KKHB. Lokomotiva č. 21 končí v roce
1918 u FS a ani č. 24 se již nevrátila zpět. Do roku 1920 dráhu opustily ještě dvě další lokomotivy.
V roce 1921 ubyly ještě dvě lokomotivy a parní vozy (svým charakterem odpovídaly spíše lokomotivám) č. 12
a 13 byly v letech 1920 - 1921 vyřazeny. V roce 1921 dráha nakupuje od KKHB také jednu čtyřnápravovou
lokomotivu.
K 1. 1. 1923 byla dráha zestátněna a převzata ČSD. Zpočátku provoz zajišťovaly 4 páry osobních vlaků
Po převzetí lokomotiv ČSD dochází k jejich přeznačení. Lokomotivy Maffei 2906, 2907 a 3852 dostaly označení
U 35.001, U 35.002 a U 44.001, lokomotivy Budapest 2194, 2158 a 3107 byly přeznačeny na U 34.001,
U 34.002 a U 45.001.
V roce 1924 dochází k vyřazení parních vozů Ganz Budapest 1908, u ČSD přeznačených na M 13.001
- 005, a Budapest 2079 a 2082 (u ČSD M 25.001 a 002), které byly v průběhu let 1926 - 1932 zrušeny.
Vlaky byly zachovány v původním počtu, tažené parními lokomotivami a v roce 1927 je provoz rozšířen na čtyři
parní vlaky denně v celé trati. V roce 1928 přichází z Kopřivnice tři motorové vozy M 11.003 - 005
(51786 - 51788/1928) a po uvedení do provozu 15. 5. 1929 převzaly vozbu tří párů motorových osobních vlaků.
Doplňoval je jeden osobního parní vlak, v roce 1928 rozšířený na dva páry v celé trati a jeden posilový do
Iršavy. Po dodání čtvrtého motorového vozu M 11.009 (Kopřivnice 52801/1932) jezdily od roku 1933 až čtyři páry
motorových osobních a dva páry parních vlaků.
Koncem 20. let přichází z Užhorodu lokomotivy U 35.201 (510/1899
Orenstein & Koppel Berlín - Drewitz), U 35.301 (Budapest 2624/1911) a U 44.101 (Krauss Mnichov 7255/1916).
V roce 1930 přichází z Ružomberku U 45.002 (Budapest
4271/1916). V roce 1936 přichází z Kopřivnice dva nové motorové vozy M 21.001 - 002 (52544 a 52545/1936)
a v roce 1937 odchází do Užhorodu M 11.003 a 004.
V úseku Iršava - Kamjenka byly zpočátku provozovány tři páry smíšených vlaků, snížené od června 1923 na 2 páry.
V úseku Sevluš - Chmelník jezdilo zpočátku 5 párů osobních vlaků (parní vozy), od počátku 20. let pouze tři páry.
Od června 1922 jezdily 4 páry vlaků, v roce 1924 nahrazené klasickými soupravami. V letech 1925 - 1929
jezdily opět jen tři páry vlaků, potom zase čtyři.
V roce 1939 s příchodem války dráhu přebírají MÁV, v roce 1944 SŽD. Doprava na trati se částečně
zachovala dodnes.
Text Daniel Brabenec |
||||
|
||||
|
||||