Motorové vozy Alstom na ŽZO
|
Motorový vůz 640.001 v Cerhenicích
(foto Jiří Konečný, 11.5.1999) |
Renomovaná francouzská firma GEC ALSTHOM, která se zabývá výrobou
kolejových vozidel, vstoupila v roce 1994 do německého kolejového průmyslu
koupí 51% akcií firmy Linke-Hofmann-Busch v Salzgitteru. V roce 1997
převzala úplnou kontrolu nad firmou LHB a dnes je tato firma známá pod
názvem ALSTOM LHB GmbH. ALSTOM nejenže zachoval zdejší konstrukci a výrobu
motorových vozů, ale přišel s novým výrobním programem vozidel pro
regionální a koridorovou dopravu tzv. rodinou CORADIA navazující na výrobu
motorových vozů řady A-TER pro SNCF. Název CORADIA odpovídá na jedné straně
složenině dvou řeckých slov "Chora" (region) a "Dia" (skrz) a na druhé
straně slovu Koridor. Do této rodiny motorových vozů dále patří vedle řady
641 pro DB také vozidla rodiny LINT vyvinutá přímo v Salzgitteru.
Tři různé typy motorových vozů z výrobního programu fy. ALSTOM LHB
GmbH bylo možné spatřit také v naší republice na Experimentální základně
(Železniční zkušební okruh - ŽZO) ČD Výzkumného ústavu železničního (VÚŽ) v
Cerhenicích u Kolína v průběhu loňského a počátkem letošního roku. Na ŽZO byly
motorové vozy podrobeny nejrůznějším zkouškám, které prováděl Výzkumný ústav kolejových
vozidel (VÚKV) Praha.
|
VT 501 při zkouškách na velkém okruhu
(foto Jiří Konečný, 8.12.1999) |
Jako první se na Železničním zkušebním okruhu v Cerhenicích objevil na začátku května
loňského roku prototyp lehkého motorového vozu řady 640.001 pro DB AG známý také pod
firemním označením CORADIA LINT 27. Tento jednodílný motorový vůz má poháněn jen jeden
podvozek Vlastní pohon obstarává dieselový motor MTU o výkonu 315 kW, spojený s
hydrodynamickou převodovkou Voith. Pohonná jednotka je umístěna pod podlahou u hnacího
podvozku, se kterým je spojena za pomoci kloubového hřídele. Vozová skříň, vyrobená ze
svařovaných nerezových profilů, je uložena pomocí vzduchového vypružení na dvou H-rámech,
každý se dvěma dvojkolími. Tažné síly jsou přenášeny pomocí středního otočného čepu.
Primární vypružení dvojkolí je pomocí čtyř pryžokovových kónických pružin. Na vozidle
jsou použity následující brzdy: pneumatická kotoučová, hydrodynamický retardér a pro
zajištění odstaveného vozidla brzda střádačová. Běžný podvozek je navíc vybaven brzdou
kolejnicovou. Maximální rychlost je 120 km/h. Vůz má 60 míst k sezení z toho 8 v první
třídě. Ve střední nízkopodlažní části (598 mm nad TK) je navíc 13 sklopných sedadel
a vakuové WC. Z každé strany jsou do nízkopodlažní části dvoje vstupní dveře o světlosti
1300 mm. DB AG mají objednáno celkem kusů 30 těchto motorových vozů.
Dvoudílná 41,26 m dlouhá třípodvozková verze uvedeného motorového vozu (CORADIA LINT 41)
pod označením VT 501 se na ŽZO zkoušela od půli listopadu 1999. Jednalo se o prototyp
určený pro privátního dopravce LNVG Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH
(provoz zajišťuje Nordwestbahn - NWB společně s Deutschen Eisenbahngesellschaft - DEG a
Stadtwerke Osnabrück - SW). K pohonu slouží dvě shodné jednotky MTU, každá o výkonu 315 kW.
Oba krajní podvozky jsou tedy hnací a střední podvozek Jakobiho konstrukce, který kromě
propojení obou dílů umožňuje i jejich vzájemné natáčení, je běžný. Míst k sezení je celkem
129, z toho je 15 sklopných sedaček. Celkem je pro regionální tratě v okolí Osnabrücku
objednáno 22 těchto motorových vozů. Dalších 15 vozů stejného typu označené řadou 648 si
objednaly DB AG společně s DEG.
|
Vůz řady 641.001 v Cerhenicích
(foto Jiří Konečný,16.3.2000) |
V období od 22. února do 3. března 2000 se podrobil typovým zkouškám na ŽZO v Cerhenicích
zatím poslední typ motorového vozu fy. Alstom, a to prototyp 641.001, určený k provozu
na regionálních tratích DB. Německé dráhy si objednaly u firmy Alstom/LHB Salzgitter
celkem čtyřicet těchto motorových vozů. Konstrukčně vůz vychází z jednodílného motorového
vozu řady 640. Na první pohled je patrný odlišný vzhled čel, ale hlavní rozdíl mezi oběma
vozy je v použití dvou pohonných jednotek, každé pro jeden podvozek. Výkon motorového
vozu se tím zvýšil na 514 kW (2x257 kW) a maximální rychlost na 140 km/h. Nízkopodlažní
prostor byl zvětšen umístěním pohonných jednotek do prostoru pod stanoviště strojvedoucího
a zmenšena byla výška jeho podlahy nad TK na 550 mm. Míst k sezení je ve voze 80, z toho
17 je formou sklopných sedáků.
Dvěstěkusová série shodných motorových vozů pro regionální tratě SNCF pod označením TER
X 73500 se v současné době vyrábí ve firmě Alstom/De Dietrich Reichshoffen.
|