InnoTrans 2002 Berlín

Motorová lokomotiva 2016.025 ÖBB ("Herkules")
byla prezentována s průhlednými bočnicemi.
Elektrická lokomotiva 427056 SNCF-FRET.
Motorová lokomotiva 2170.001 LTE (řada G 1700 VSFT).
Lokomotiva D 5 (tovární typ D 110 B'B') rakouské společnosti StLB.
Stroj D 146.2007 pro osobní divizi FS - Trenitalia.
Stroj 2113 společnosti Karsdorfer Eisenbahngesellschaft.
Lokomotiva řady 66, vyrobená firmou GM ElectroMotive.
Rekonstruovaná lokomotiva řady V 100.
Ve dnech 24. až 27. září proběhl v Berlíně již pátý ročník mezinárodního odborného veletrhu dopravní techniky - InnoTrans 2002. Veletrh se konal ve stejných prostorách berlínského výstaviště jako před dvěma lety. Z hlediska počtu vystavovatelů došlo opět k rozšíření zabrané výstavní plochy. Veletrh byl rozčleněn do následujících čtyř hlavních odborných bloků: Kolejová dopravní technika, Infrastruktura a technika dopravní cesty, Veřejná hromadná doprava a Informační technologie, které byly umístěny celkem v sedmi halách a na přilehlé volné ploše.
I vystavovatelů z České republiky oproti minulým ročníkům přibylo. Svou expozici měly následující domácí firmy: Alfa Union, a. s.; AŽD Praha, s. r. o.; BORCAD CZ, s. r. o.; BRAKE Production, spol. s r. o.; České dráhy, s. o. - Výzkumný ústav železniční, o. z.; ČKD Kutná Hora a. s.; ČKD Vagonka, a. s.; ČMKS holding, a. s.; DAKO-CZ, a. s.; DPO INEKON, a. s.; DT výhybkárna a mostárna, spol. s r. o.; FEREX-ŽSO spol. s r. o.; INEKON GROUP, a. s.; LEKOV, a. s.; LOSTR a. s.; Moravia Steel a. s.; MTH Praha a. s.; Pars nova a. s.; ŠKODA DOPRAVNÍ TECHNIKA s. r. o.; ŠKODA TRAKČNÍ MOTORY, s. r. o.; Šroubárna Kyjov spol. s r. o.; Strojírna Oslavany, spol. s r. o.; Třinecké železárny a. s.; UniControls, a. s.; Vagonka-Dřevo s. r. o.; VÚKV a. s.; Wall Chvaletice s. r. o. a ŽOS Nymburk, a. s. Vzhledem k tomu, kolik vystavovatelů z ČR se v Berlíně představilo, bylo jimi vystavených exponátů velmi málo. Jednalo se o kotlový vůz řady Zacens 33 54 793 2000 určený pro společnost On Rail a plošinový vůz řady Rns 31 82 399 1 825 určený pro Lucemburské dráhy (CFL); oba vozy byly vyrobené v Lostru Louny. Dále pak to byly dva vozy pražského metra (hnací vůz č. 4145 a vložený vůz č. 4268) typové řady M1, finálně vyrobené firmou Siemens Kolejová vozidla s. r. o. Praha (nástupce ČKD Dopravní systémy) ve spolupráci s dalšími dvěma výrobci: Siemens (výzbroj a řízení pohonu) a Bombardier (podvozky).
Tento článek se bude věnovat jen exponátům vystaveným na volné ploše. Ty by se daly zhruba rozdělit na novinky, rekonstrukce vozidel a dále na již prezentovaná vozidla nebo starší typy vozidel.
Z novinek asi největší pozornost vzbudila firma Siemens se svou "evropskou" čtyřsystémovou elektrickou lokomotivou 189.002 určenou pro nákladní divizi německých drah DB Cargo. Stroj téže řady - 189.003 - byl v létě zkoušen u nás na Železničním zkušebním okruhu v Cerhenicích (viz Typové zkoušky nové čtyřsystémové lokomotivy 189.003 DB). Dále Siemens představil traťovou motorovou lokomotivou 2016.025, známou pod názvem "Herkules". Rakouské spolkové dráhy ÖBB mají objednáno celkem 70 kusů těchto lokomotiv s opcí na dalších 80 strojů. Lokomotiva měla na výstavě speciální průhledné bočnice, aby i zvenčí bylo patrné uspořádání strojovny.
Firma Alstom představila svou novou dvousystémovou (1,5 kVss a 25 kV; 50Hz) elektrickou lokomotivu typu PRIMA EL 4200 B (BB 427056) určenou pro nákladní divizi francouzských státních drah SNCF - FRET. Tato čtyřnápravová lokomotiva s uspořádáním náprav Bo' Bo' má hmotnost 90 tun, délku přes nárazníky 19,52 m a dosahuje maximální rychlosti 140 km/h. Trvalý výkon lokomotivy je 4 200 kW při rychlosti 57 km/h a maximální tažná síla 350 kN. K pohonu jsou použity čtyři tlapové asynchronní trakční motory, vodou chlazené trakční měniče jsou na bázi IGBT. Kromě 366 těchto lokomotiv mají SNCF objednáno také 54 obdobných strojů v třísystémové verzi (1,5 kVss, 15 kV; 16,7 Hz a 25 kV; 50Hz), označených řadou BB 437000.
Bombardier představil hned několik novinek určených pro příměstskou dopravu. Jednalo se o dvoudílnou elektrickou (15 kV; 16,7 Hz) jednotku řady X 53 "Regina" určenou pro Švédské dráhy SJ, konkrétně byla vystavena souprava č. 3284. Částečně nízkopodlažní jednotka (nástupní hrana je ve výšce 600 mm) má 180 míst k sezení, maximální rychlost 180 km/h a trvalý výkon 1 590 kW. Šest hnacích náprav je poháněno třífázovými asynchronními trakčními motory, trakční měniče jsou na bázi IGBT. Vystaven byl také skelet čelního vozidla nové třídílné příměstské patrové elektrické jednotky pro francouzské dráhy SNCF, označený zkratkou AGC (Autorails Grande Capacité). Tato 57,4 m dlouhá jednotka bude mít maximální rychlost 160 km/h a obsaditelnost 208 sedících cestujících. SNCF si objednaly celkem 192 těchto jednotek s opcí na dalších 308 kusů. Další novinkou Bombardieru byl dvoudílný částečně nízkopodlažní motorový vůz Itino Y 31 s radiálním natáčením dvojkolí. Tento 28,4 m dlouhý motorový vůz, vyráběný pro EIB (Erfurter Industriebahn), má maximální rychlost 140 km/h a obsaditelnost 118 sedících cestujících. Kromě dvou vozů pro EIB dodal Bombardier do Švédska dva stejné vozy pro Tåg i Bergslagen (TiB) a čtyři dvoudílné a šest třídílných motorových vozů Y 32 pro Jönköpings Ländstrafik (JLT).
Uvedená firma představila také jedinou letošní novinku z oboru MHD. Šlo o pětidílnou plně nízkopodlažní tramvaj (nástupní hrana je ve výšce 320 mm) typu "Cityrunner" určenou pro polskou Łódź, která má objednáno celkem 15 kusů představených tramvají. Tato 29,5 m dlouhá tramvaj má obsaditelnost 58 sedících a 93 stojících cestujících, maximální rychlost 70 km/h a výkon 4 x 100 kW. Pohon je asynchronní a vypružení podvozků dvoustupňové - primární vypružení je gumokovové a sekundární zajišťují šroubové pružiny. Vystavena byla tramvaj číslo 1207.
Další představené novinky se již nesly v duchu velmi podobných čtyřnápravových kapotových motorových lokomotiv s věžovou kabinou strojvedoucího a dieselhydraulickým přenosem výkonu. Firma Vossloh Schienenfahrzeugtechnik GmbH (VSFT) představila hned dva typy těchto strojů. Lokomotiva továrního označení G 1000 BB je určená pro soukromého přepravce Connex Cargo Logistics. K pohonu je použit vznětový motor MTU typu 8 V 4000 o jmenovitém výkonu 1 000 kW, hydrodynamická převodovka Voith má typové označení L 4r4. Další představená lokomotiva - G 1700 BB - je poháněna motorem Caterpillar 3512 B-HB o jmenovitém výkonu 1 700 kW. Použitá převodovka firmy Voith má typové označení L 620. Tato lokomotiva je u svého majitele, kterým je rakouský soukromý přepravce LTE, označena 2170.001. Obě lokomotivy mají shodnou maximální rychlost 100 km/h a také hmotnost 80 t.
Velmi podobnou lokomotivu vystavovala také lokomotivka Gmeinder Lokomotiven- und Maschinenfabrik GmbH Mosbach. Ta představila lokomotivu typu D 110 B'B' určenou pro rakouskou soukromou společnost StLB (Steiermärkische Landesbahnen) a označenou D 5. K pohonu je použit vznětový motor MTU 12 V 4000 R 20 o jmenovitém výkonu 1 500 kW. Hydrodynamická převodovka Voith nese typové označení L 5r4zse U2. Celková hmotnost lokomotivy činí 72 t a maximální rychlost je 60/120 km/h (posunovací/traťový režim).
Poslední lokomotivou tohoto typu byl výrobek italské lokomotivky FIREMA Trasporti S. p. A., Caserta. Jednalo se o typ DH 41400, vyrobený v licenci firmy Gmeinder (typ G 100 BB), určený pro osobní divizi FS - Trenitalia a označený D 146.2007. Instalovaný vznětový motor Isotta Fraschini IF V 1712 T2F má jmenovitý výkon 1 400 kW, maximální rychlost lokomotivy je 120 km/h a celková hmotnost 72 t. Kromě sedmi lokomotiv pro osobní divizi, má dalších 25 kusů těchto lokomotiv objednáno nákladní divize Trenitalia Cargo.
Opomenout nelze ani nový motorový vůz 711.101 od firmy Gleisbaumechanik, určený k prohlídce a montáži trolejového vedení na vysokorychlostních tratích . Tento 24,64 m dlouhý vůz je vybaven prohlídkovou plošinou, hydraulickým prohlídkovým košem a měrným sběračem. Maximální rychlost vozu je 160 km/h a k jeho pohonu jsou použity dva dvanáctiválce MAN D 2846 LE 602 o jmenovitém výkonu 2 x 588 kW a dvě převodovky Voith typového označení T 311 bre. Kromě pneumatické brzdy je vůz vybaven retardérem a magnetickou brzdou. K pohonu všech pracovních zařízení vozu je použit šestiválec MAN D 0826 LOH 19 o jmenovitém výkonu 130 kW.
Kromě dvou nákladních vozů zmíněných v úvodu byla představena celá řada dalších vozů. Dílny Jedlersdorf představily plošinové vozy s plachtou. Jednalo se o dvounápravový vůz Kils 338 0 149 ÖBB a čtyřnápravový vůz Shimmns 467 3 389 ÖBB pro Steel Logistik GmbH a dále vůz pro přepravu obilovin Tadnpss 081 7 000 ÖBB. ŽOS Trnava vystavovala dvoudílný čtyřnápravový plošinový vůz s odsuvnou plachtou Hirns 21 56 292 0001. Asi nejzajímavějším exponátem z této kategorie byl plošinový vůz s vlastním pohonem Sgmss 82 80 457 4007. Je vybaven dálkovým ovládáním a systémy GSM-R a ETCS; pod názvem CargoMover jej představila firma Siemens TS.
Z rekonstruovaných vozidel představily dílny DB z Cottbusu modernizovanou čtyřnápravovou odklizovou elektrickou lokomotivu (2,4 kVss) typu EL 2 (1953 LEW Hennigsdorf) číslo 4-1227 100-B3 určenou pro Lausitzer Braunkohle AG. Modernizace elektrické výzbroje proběhla ve spolupráci s Kieppe Elektrik. Dva nové pulsní usměrňovače na bázi IGBT, které nahradily rozjezdové odpory, napájejí vždy dva původní trakční motory spojené do série. Motory na jmenovité napětí 1 200 V mají hodinový výkon 4 x 350 kW.
Další představené rekonstrukce se již nesly, stejně jako na všech předchozích ročnících, v duchu modernizací původně východoněmeckých motorových lokomotiv řady V 100 (ex 112 DR, 202 DB - LEW Hennigsdorf). Dvě rekonstrukce těchto lokomotiv představil Alstom: lokomotivu určenou pro přepravce TGL a označenou číslem 13 (ex 202.531) a druhou řady 203.1. Modernizace, kterou provedly dílny DB Regio Stendal, spočívala v dosazení motoru Caterpillar 3512 DI-TA o jmenovitém výkonu 932 kW a v modernizaci stanoviště strojvedoucího. Další rekonstrukci lokomotivy V 100 představila firma Bombardier a provedla ji firma Otto Müller Bauunternehmung GmbH. Lokomotiva je určena pro Schneider&Schneider Gleisbau service. Soukromý přepravce Karsdorfer Eisenbahngesellschaft (KEG) představil svou lokomotivu číslo 2113 (ex 060 CFR, Electroputere Craiova 1971).
Do třetí kategorie již prezentovaných vozidel na minulých ročnících, resp. starších typů vozidel, lze zařadit všechny následující exponáty. Firma Bombardier již podruhé prezentovala svou dvoufrekvenční elektrickou (15 kV; 16,7 Hz a 25 kV; 50 Hz) lokomotivu řady 185 pro DB. Tentokrát to byla lokomotiva 185.087. Dalším již podruhé vystavovaným výrobkem uvedené firmy byla motorová lokomotiva typu DE-AC 33C "Blue Tiger", určená pro Mindener Kreisbahnen a označená 250.002. Firma GM ElectroMotive představila svou notoricky známou motorovou lokomotivu řady 66 určenou pro přepravce NedTrain a označenou jako PB 10.
Z motorových vozů představila firma Stadler již poněkolikáté svůj Regio-Shuttle RS 1, tentokrát určený pro ODEG (Ostdeutsche Eisenbahn GmbH) a označený VT 650.51. Firma Alstom opět vystavovala dvoudílný motorový vůz Coradia LINT 41, tentokrát určený pro holandského soukromého přepravce Syntus, který s těmito vozy již delší dobu provozuje osobní dopravu východně od Arnhemu. Soukromý přepravce BOB (Bayerische Oberlandbahn) představil modernizovanou pětidílnou nízkopodlažní motorovou jednotku "Integral" (Jenbach 1997), označenou VT 116.
Z vozidel určených pro městskou hromadnou dopravu představila firma Siemens již podruhé pětidílnou, 30,5 m dlouhou úzkorozchodnou (1 000 mm) nízkopodlažní tramvaj typu Combino pro švýcarský Bern, který si jich objednal celkem 15 kusů. Bombardier pro změnu předváděl pětidílnou, 31,98 m dlouhou nízkopodlažní tramvaj 6 NGT LDE - Varioban, kterou již od roku 1998 provozuje dopravní podnik v Chemnitz pod evidenčním číslem 607.

Text a foto Jiří Konečný, spolupráce Jaromír Bittner, Petr Litomyský
všechny snímky byly pořízeny 25. září 2002

© SPŽ