38. Mezinárodní strojírenský veletrh Brno


38. mezinárodní strojírenský veletrh, který probíhal od 16. do 21. září 1996, byl mimo jiné zaměřen na železniční kolejová vozidla a proto se na výstavyšti sešlo mnoho zástupců a výrobků různých firem.


Škoda Plzeň - uvedla lokomotivu řady 90E. Jedná se o posunovací lokomotivu určenou pro Doly Nástup Tušimice, kterým by měla být dodána čtyřkusová série. Jde o lokomotivu se stanovištěm uprostřed a dvěma představky, vycházející tvarem z řad 110, 111, 210 (" žehličky "). Je určena pro stejnosměrnou napájecí soustavu 3 kV, osazena novým podvozkem s tlapovými asynchronními motory o celkovém výkonu 1600 kW. Maximální rychlost činí 100 km/h, hmotnost 72 t, uspořádání náprav Bo'Bo'. Lokomotiva může být také napájena z přívěsného vozu s dieselagregátem pro jízdu mimo trakční vedení.
Dále byly ve stánku Škody k vidění modely el. jednotek pro ČD řady 471 a budoucí prototyp třísystémové lokomotyvy 109E.

ČKD Praha - v železniční expozici se prezentovala pouze lokomotivou řady 709.535 (T239.1).
Pro MHD byla představena nízkopodlažní tříčlánková tramvaj RT6S o výkonu 480 kW, napájecím napětí 600/750 V a max. rychlosti 70 km/h. Část trakční výzbroje dodala firma Siemens.

MSV Studénka -představila přípojný vůz, určený do souprav s motorovými vozy řady 843, eventuelně 842 a řídícími vozy řady 943. Dále uvedla rekonstrukci přívěsného vozu Bafx.

ŽOS Česká Třebová - jedním z nejvíce navštěvovaných exponátů se stala modernizovaná lokomotiva řady 752. Jde o rekonstrukci z řady 753, u níž byl vyměněn motor V12 230 DR za provozně spolehlivější K6S 310 DR. Dále došlo k dodání nové řídící elektroniky Intelo, změně řídících pultů na obou stanovištích s dosazením nového kontroleru, elektronického rychloměru a informačního displeje. K výměně jsou připraveny motory z lokomotivních řad 770, 771 po generální opravě a zvýšeným výkonem na 1212 kW.

ŽOS Nymburk - se zabývá a také předvedla rekonstrukci řady T334.0 na řadu 711. Úprava spočívá v dosazení nového hnacího agregátu, nové budky a představků, změně přenosu výkonu z hydraulického na elektrický, při zachování původního rámu a náprav.

ŽOS Zvolen - stejně jako ŽOS Nymburk předvedla rekonstrukci řady T334.0 na řadu T334.1, která probíhá na Slovensku a až na malé detaily je stejného provedení jako u verze z Nymburku.

Pars DMN Šumperk - uvedl rekonstruovanou tramvaj K2, na které se podílel i Dopravní podnik Brno. Jedná se hlavně o dosazení nového čela a modernizovaný interiér.

Movo Plzeň - představila modernizaci vozů Bh, prováděnou spolu s DVJ Dunakeszi, v provedení první třídy Ahee a druhé třídy Bhee. Modernizace spočívá v rozčlenění prostoru vozu na dva velkoprostorové oddíly, nová sedadla v uspořádání 2+1, dveře ovládané fotobuňkou, nové WC a zásuvky pro připojení počítačů.

Siemens - se prezentoval elektrickou jednotkou ICE 2, konkrétně 402 020-2. Jednotka je standartně složena z hnacího, řídícího a šesti vložených vozů, v Brně čtyřy vložené vozy chyběly.

Phoenix Zeppelin - vystavovala dvě lokomotivy, u nichž došlo k dosazení motorů firmy Caterpillar CAT 3512 DITA. Jednalo se o lokomotivy 740.422-1 (T448.0922) a 770.511-4.

Text Daniel Brabenec  


© SPŽ