39. Mezinárodní strojírenský veletrh Brno

22. až 27. září 1997 - prezentace železničních kolejových vozidel


Škoda Plzeň - představila nízkopodlažní tramvaj Astra. Vozidlo je tříčlánkové se dvěma podvozky pod krajními články a neseným středním článkem. Tramvaj je možno provozovat na rozchodech 1000 - 1600 mm a vozidla mohou být spřahována do souprav. V každém podvozku jsou uloženy dva asynchronní motory, které jsou napájeny střídačem s IGBT tranzistory. Provozní brzda je elektrodynamická rekuperační, záložní mechanická kolejnicová. Tramvaj je vybavena vysunovací plošinou pro nástup vozíčkářů. Max. rychlost tramvaje je 70 km/h, napájecí napětí 600 nebo 750 V ss, výkon 4 * 85 kW, brzdový výkon 750 kW.


Konsorcium Škoda Plzeň a MSV Studénka - představilo hnací vůz elektrické patrové jednotky řady 471 pro ČD. Vůz je určen pro provoz v sestavách s řídícím vozem 971 nebo i s vloženými vozy 071. Škoda je dodavatelem elektrické výzbroje, v MSV probíhá výroba hliníkové skříně a kompletace jednotky. Pohon vozidla je zajištěn asynchronními motory (i v pomocných pohonech), a napěťovými střídači s IGBT tranzistory. Vůz je vybaven kotoučovou brzdou, elektrodynamickou rekuperační brzdou o výkonu 1700 kW, jako nouzová slouží magnetická kolejnicová. Jednotka je určena pro tratě elektrifikované soustavou 3 kV ss. Max. rychlost hnacího vozu je 160 km/h, hmotnost 66 t, výkon 2000 kW, délka vozu 26400 mm, minimální poloměr oblouku 120 m.

MARTINSKÁ MECHANOTRONICKÁ a ŽOS Zvolen - rekonstruovaly lokomotivu řady 753 na 755.001. Z původní lokomotivy zůstal rám a podvozky, na rámu je postavena nová platová skříň sendvičové konstrukce s novým designem. Pohon zajišťuje rekonstruovaný motor 12 PA4-185 LOKO o výkonu 1500 kW, přenos výkonu je smíšený (trakční alternátor 1200 kW), pomocné pohony jsou elektrické (300 kW). Lokomotiva je vybavena elektrodynamickou brzdou a mikroprocesorovým řízením. Stanoviště strojvedoucího je klimatizováno, lokomotiva je vybavena elektronickým rychloměrem Metra LT a vlakovým zabezpečovačem LS 90. Max. rychlost je 100 km/h, hmotnost 76 tun, tažná síla 128 kN, délka 16,9 m. Lokomotiva je určena pro vozbu osobních i nákladních vlaků.

ŽOS Zvolen dále prezentovala rekonstrukci lokomotivy T334.0 na T334.1, osazenou motorem Caterpillar.

JLS - uvedla tři rekonstrukce lokomotiv s motory Caterpillar. Šlo o dvounápravovou řady 703, třínápravovou 711.002-6 (reko T334.0) a 744.701-4 (reko 740).

PARS DMN Šumperk - prezentoval rekonstrukci motorového vozu řady 853 na 854 030-4. Motorový vůz byl osazen motorem Caterpillar, řízením Intelo, novým stanovištěm strojvedoucího, modernizovaným interiérem a předsuvnými dveřmi.






ČKD Dopravní systémy - rekonstruovanou lokomotivu řady 740 bylo možno spatřit také u ČKD. Jednalo se o lokomotivu T448.1001, vybavenou dvěma motory MTU 12 V 183 TE 12 o výkonu 327 kW. Přenos výkonu je smíšený. Součástí vybavení je elektronický rychloměr Metra a nezávyslé vytápění Eberspracher D9W. Uspořádání náprav Bo'Bo' zůstalo stejné jako u původní lokomotivy, původní je i rám. Hmotnost stroje je 72 t, délka přes nárazníky 13700 mm, max. rychlost 70 km/h, max. tažná síla 210 kN, minimální poloměr oblouku 80 m, výkon elektrodynamické brzdy 1020 kW. Součástí rekonstrukce je i nová kapotáž se změněnou polohou světlometů a kabina strojvedoucího.

ADtranz - vystavila motorový vůz řady VT 611, vyrobený pro Německé dráhy. Vůz je vybaven naklápěcí skříní, pohon zajišťují dva samostatné spalovací motory. Max. rychlost vozidla je 160 km/h, naklápění 8°, délka přes nárazníky 51750 mm, minimální poloměr oblouku 125 m, uspořádání náprav 2'B' + B'2', počet sedadel 23 první třída + 125 druhá třída, hmotnost 116 t, výkon 2 * 540 kW, přenos výkonu hydrodynamický.




Movo Plzeň - představila modernizaci vozů B a Bh, prováděnou spolu s DVJ Dunakeszi, v provedení druhé třídy Beel. Vozy mají 10 oddílů, z toho 3 kuřácké a 7 nekuřáckých.

SGP - spolu s MSV Studénka vyrábí pro ČD vozy pro vlaky vyšší kvality s max. rychlostí 200 km/h. Jako první je vyráběna série 10 jídelních vozů, jejíž kompletace proběhla v Rakousku a prototypový vůz byl vystaven na MSV. Vůz je vybaven klimatizací, kotoučovou a nouzovou elektromagnetickou kolejnicovou brzdou, je provedena příprava na montáž elektricky ovládané brzdy a tlakotěsných přechodových měchů, skříň vozu je tlakotěsná.


Text a foto Daniel Brabenec  


© SPŽ