40. Mezinárodní strojírenský veletrh Brno

14. až 18. září 1998 - prezentace železničních kolejových vozidel


ŽOS Trnava - přestavbou plošinového vozu Res vznikl vůz s pevnými čelními stěnami a posuvnou plachtou řady Rils s podvozky Y25 Rs. Vůz je určen pro přepravu kusových a paletizovaných zásilek.

ČKD Vagónka Studénka - představila ve spolupráci s SGP vůz první třídy pro ČD řady Ampz. Vůz je ve velkoprostorovém provedení s uličkou uprostřed a rozdělen na kuřáckou a nekuřáckou část. Vůz je plně klimatizován a určen pro provoz do rychlosti 200 km/h. Výroba je realizována v devítikusové sérii.

Dalšímy exponáty vagónky pak byly vůz Habbilnss a kotlový vůz Uacns, vyrobený va spolupráci s VSŽ Košice.




Martinská Mechatronická a.s. Martin - rekonstruovala lokomotivu řady 771.057-7 na 772.001-4. Z původní lokomotivy zůstal rám a podvozky, na rámu je postavena nová plastová skříň sendvičové konstrukce s novým designem. Pohon zajišťuje rekonstruovaný motor 8 PA4-185 LOKO o výkonu 960 kW (M4) resp. 883 kW (M2.1), přenos výkonu je smíšený (trakční alternátor 932 kW), pomocné pohony jsou elektrické (115 kW). Všechny agregáty jsou unifikovány s lokomotivou řady 755. Lokomotiva je vybavena elektrodynamickou brzdou a mikroprocesorovým řízením. Stanoviště strojvedoucího je klimatizováno.
Max. rychlost je 90 km/h, hmotnost 111 tun, délka 17,24 m. Lokomotiva je určena pro vozbu nákladních vlaků a pro posun.


JLS Jihlava - uvedla stejně jako na minulém MSV rekonstruovanou lokomotivu 744.701-4 s motorem Caterpillar. Pro EŽ byla provedena rekonstrukce lokomotivy 721.201-2 na MV97.001. Na původní pojezd byla dosazena nová skříň s vysokozdvižnou plošinou. Pohon zajišťuje motor Caterpillar. Další novinkou JLS byla lokomotiva 711.703-9 (ex 710) s novým uspořádáním skříně včetně kabiny shodné s lok. řady 744. Čtvrtým exponátem byla lokomotiva 704 Cementárny Mokrá s dosazenou povelovou radiostanicí.














Pars DMN Šumperk - prezentoval rekonstrukci motorové lokomotivy řady 740.424-7 (OKD, Doprava) se sníženým kratším představkem. Na lokomotivu byl nově dosazen motor Caterpillar, řízení přenosu výkonu Intelo a dálkové ovládání a napájení přípojných vozů.
Dále se firma prezentovala rekonstrukcí přípojného vozu Bnp na Bpb (056 001) k motorovým vozům 854. Rekonstrukce se týkala změny celého interiéru a částečně i skříně vozu včetně dosazení nových předsuvných dveří.




ČKD Dopravní systémy - uvedlo lokomotivu 709.601-9 se střídavým přenosem výkonu. Pohon je zajištěn motorem MTU 8V 183 TD 13, spojeným s trakčním alternátorem TA 614 W 03 a asynchronnímy trakčnímy motory TB 721.
Výkon lokomotivy je 390 kW, uspořádání náprav Bo, hmotnost 44 t a max. rychlost 80 km/h.

Druhou novinkou v expozici ČKD byla část nové soupravy pražského metra. Výrobu zajišťuje konsorcium firem AEG, Siemens, SGP a ČKD.






ŽOS Zvolen a.s. - vystavila rekonstruovanou lokomotivu 736.016-7 (ex 735.016-8) Z původní lokomotivy byl převzat pojezd s dvěma podvozky. Hlavní rám byl upraven pro uložení dvou nových trakčních soustrojí LOCAT. Hlavní soustrojí sestává z motoru Caterpillar 3512 DITA (990 kW) a trakčního alternátoru Siemens Drásov s.r.o. (810 kVA). Pomocné soustrojí tvoří motor Caterpillar 3056 DITA (124 kW) a alternátor Siemens Drásov (80 kVA). Přenos výkonu je elektrický smíšený a řízení přenosu výkonu zabezpečuje procesorový systém Intelo - Maxi firmy Lokel s.r.o. Nově je řešena i skříň lokomotivy s dvěma představky a nesymetricky umístěnou kabinou. Pomocné pohony jsou elektrické střídavé včetně pohonu šroubového kompresoru. Lokomotiva je dále vybavena elektrickým vytápěním vlaků, elektrodynamickou brzdou, klimatizací, elektronickým rychloměrem (Metra LTE) a vlakovým zabezpečovačem LS 90.
Maximální rychlost je 90 km/h, max. tažná síla 168,7 kN, délka přes nárazníky 14,34 m.

ZTS a.s. Dubnica nad Váhom - představila stejně jako Martinská Mechatronická (nebo spíše Psychotronická ???) rekonstrukci lokomotivy řady 770/771 na lokomotivu 773.001-3. Lokomotiva je vybavena novým trakčním soustrojím Caterpillar 3512 DITA/2 (1300 kW) a alternátorem Siemens Drásov. Přenos výkonu je elektrický smíšený a řízení přenosu výkonu zabezpečuje procesorový systém KM Direkt od firmy Krauss Maffei. Také u této rekonstrukce došlo k novostavbě představků a kabiny strojvedoucího. Nově je také lokomotiva vybavena elektrodynamickou brzdou, šroubovým kompresorem, klimatizací, elektronickým rychloměrem a vlakovým zabezpečovačem LS 90.
Maximální rychlost je 100 km/h, max. tažná síla 340 kN, délka přes nárazníky 17,3 m, hmotnost 112 t.


Bombardier Transportation - přivezla na výstavyště lehký motorový dvounápravový vůz pro regionální dopravu. Vysokou technickou úroveň vozu se vznětovým motorem a mechanickým přenosem výkonu charakterizují především vysoká akcelerace, snížený podvozek, lehká konstrukce a nízká spotřeba.
Maximální rychlost vozu je 100 km/h, výkon motoru 265 kW, hmotnost 31t, délka přes nárazníky 16,54 m, počet cestujících 103.





LOSTR Lounské strojírny - prezentovaly vůz na přepravu kontejnerových van řady Smmpns pro BDŽ.


Text Daniel Brabenec, foto Petr Nohel a Jiří Konečný  


© SPŽ