41. MEZINÁRODNÍ STROJÍRENSKÝ VELETRH BRNO

13. až 17. září 1999 - železniční technické novinky


KT8 D5N č.1733 (foto Petr Nohel 15.9.1999)
Drážní vozidla:

Bombardier Transportation - uvedl dvojdílný krytý vůz na přepravu paletizovaného zboží řady Hiirs DB 292 2 174-0.

ČKD Dopravní systémy - vystavily tramvaj s nízkopodlažním středním dílem KT8 D 5 N , jezdící ve službách Dopravního podniku Brno pod číslem 1733.

ČKD Vagónka Studénka - jako tradiční výrobce železničních vozů uvedla nový vůz druhé třídy pro ČD řady Bmz (73 54 21-91010-1), vyrobený ve spolupráci s rakouskou firmou SGP. Vůz, určený pro provoz rychlostí až 200 km/h na vlacích EC, IC je s oddílovým uspořádáním. Součástí výbavy jsou determální skla, klimatizace a tlakotěsná skříň.
Dále zde byla představena patrová příměstská jednotka ČD 471.002-6 s vloženým vozem 071.001 a řídícím vozem 971 002-1, vyráběná ve spolupráci se Škodou Dopravní technika (el. výzbroj a řídící systém).

709.701-7 - JLS (foto Petr Nohel 15.9.1999)
JLS Jihlava - ČMKS- představila stavebnicovou konstrukci motorových lokomotiv různých výkonů. Nejvýkonnější z trojice představovaných lokomotiv, je stroj 724.701-8 třineckých železáren, je rekonstrukcí řady 740, spojené kromě remotorizace i s novostavbou kabiny a kapot. Konstrukčně vychází z řady 744.7, má však nižší výkon motoru a s tím související úpravy.
Dalším strojem obdobné konstrukce byla lokomotiva 711.703-9 (reko 710) s motorem Caterpillar a dálkovým ovladáním, která se již ale objevila i na minulém MSV.
Také dvounápravový stroj 709.701-7 má stejný typ kabiny a kapot a stejně jako ostatní dvě lokomotivy je součástí pohoné jednotky motor Caterpillar 3406 DI-TA. Vyrobena byla ve spolupráci s ČKD Dopravní systémy, které dodaly kompletní podvozek s trakčními motory a trakční alternátor, JLS pak zkompletovala ostatní části lokomotivy. 709.701-7 má stejnosměrně střídavý přenos výkonu, EDB, řídící systém dodala firma NES Dubnica nad Váhom, max. rychlost je 80 km/h. Lokomotiva obdržela stejný nátěr jako 724.701-8.
Posledním vystavovaným strojem byl "čmelák" 771.512-1 Chemopetrolu Litvínov, na kterém bylo rekonstruováno uložení podvozků z původních závěsek na pryžokovové sloupky. Tento stroj byl také opatřen novým žlutočerným firemním nátěrem (původně zelenokrémový).

854.216-9 (foto Petr Nohel 15.9.1999)
LOSTR Louny - vystavovaly cisternový vůz řady Zacems DB 33 80 793 3 123-1.

Pars DMN Šumperk - rekonstruoval už druhý vůz, tentokrát 852.016 na řadu 854 ČD (označení 854.216-9). Max. rychlost je 120 km/h, hmotnost 51 tun, délka přes nárazníky 24,79 m.
Tato firma získala také zakázku od našich východních sousedů. Stala se jí modernizace tramvají T3 (nově T3S) a K2 (nově K2S) pro Dopravní podnik města Bratislavy. Vystavena byla T3S evidenčního čísla 7301, vybavená trakční výzbrojí TV 14 ČKD. Do konce roku by měla být provedena rekonstrukce ještě jedné tramvaje T3 a šesti K2, pokračovat se bude i příští rok, tyto tramvaje budou již ale vybaveny výzbrojí od fy Alstom TV - Progress. Součástí modernizace je i generální oprava skříně, dosazení statického měniče Alstom , polopantografu Stemmann Fb 700.29, ručního řadiče Lekov, diagnostického systému ČKD - CAN, nového ovládacího pultu v zadní části vozu pro couvání, nová jsou i laminátová čela (arch. Kotas) a výklopné dveře.

ŠKODA DT Plzeň
TR 21 ACI (foto Robert Janků 14.9.1999)
- vystavovala hybridní trolejbus s asynchronním trakčním motorem typu 21 Tr ACI, dovolující provoz i v úsecích bez trolejového vedení. Toto umožňuje zabudovaný diesel - elektrický agregát se spalovacím motorem KHD BF 4 L 1011 F o výkonu 55 kW při 2800 ot / min a třífázovým asynchronním generátorem s můstkovým usměrňovačem. Trakční proud o napětí 750 V ss. je měněn v napěťovém střídači s IGBT prvky na třífázový pro napájení trakčního motoru o výkonu 160 kW. Střídač, umožňujicí rekuperační brždění, je umístěn v kontejneru na střeše vozidla. Vůz je také vybaven poloautomatickým stahováním sběračů proudu. K jejich automatickému stažení a zajištění dojde při vypadnutí z troleje, při přechodu na dieselový provoz po povelu řidiče, aniž by musel opustit kabinu. Je možné také jejich automatické připojení na trolej, ale jen v případě vybavení takového místa speciálními naváděcími stříškami. Maximální rychlost pod trolejí je 65 km/h, s pomocným dieselovým pohonem 30 km/h.

  ZTS Group Dubnica nad Váhom  - pokračující modernizace lokomotiv řady 771 na Slovensku dokládal už v pořadí čtvrtý stroj řady 773 (773.004-7), určený pro ŽSR. Pátý stroj je výrobně dokončován, čísla 6 a 7 jsou ve výrobě, celkem bude rekonstruováno 15 lokomotiv. Oproti
773.004-7 (foto Petr Nohel 15.9.1999)
prototypu, vystavovaném na MSV vloni, bylo na dalších strojích upraveno řízení pomocných pohonů.  
Maximální rychlost lokomotivy je 100 km/h, max. tažná síla 340 kN, délka přes nárazníky 17,3 m, hmotnost 112 t.

Z dalších výrobců se zde představili:

  • ČKD Kutná Hora - nákladní podvozek Y25 s průměrem kol 920 mm pro maximální rychlost 120 km/h.   
  • Siemens  - modely řady 1016/1116 a osobních vozů
  • MTU - drážní spalovací motory
  •                                                                                                     

Zabezpečovací technika:    

AŽD Praha- představily funkční model elektronického staničního zabezpečovacího zařízení s elektronickým rozhraním ESA 22, které je nyní nasazováno do stanic II. koridoru Moravský Písek (do ověřovacího provozu spuštěno 13.9.1999), Rohatec a Bzenec Přívoz.  

Siemens- problém s podbíjením vyhýbek v přestavné části vyřešila tato firma integrovaným přestavným systémem ve žlabovém pražci, ve kterém může být umístěn i přestavník. Tento systém zabírá méně prostoru a je i méně náročný na údržbu.

 

Text Daniel Brabenec  

© SPŽ