41. MEZINÁRODNÍ STROJÍRENSKÝ VELETRH BRNO
13. až 17. září 1999 - železniční technické novinky
 |
KT8 D5N č.1733 (foto Petr Nohel 15.9.1999) |
Drážní vozidla:
Bombardier Transportation - uvedl dvojdílný krytý vůz na přepravu paletizovaného zboží řady Hiirs DB 292 2 174-0.
ČKD
Dopravní systémy - vystavily tramvaj s
nízkopodlažním středním dílem KT8 D 5 N ,
jezdící ve službách Dopravního podniku Brno pod
číslem 1733.
ČKD
Vagónka Studénka - jako tradiční
výrobce železničních vozů uvedla nový vůz druhé
třídy pro ČD řady Bmz
(73 54 21-91010-1), vyrobený ve spolupráci s rakouskou firmou SGP. Vůz, určený pro provoz rychlostí až 200 km/h na vlacích
EC, IC je s oddílovým uspořádáním.
Součástí výbavy jsou determální skla,
klimatizace a tlakotěsná skříň.
Dále zde byla představena patrová příměstská
jednotka ČD 471.002-6 s vloženým vozem 071.001 a
řídícím vozem 971 002-1, vyráběná ve
spolupráci se Škodou Dopravní technika (el. výzbroj a řídící systém).
 |
709.701-7 - JLS (foto Petr Nohel 15.9.1999) |
JLS Jihlava - ČMKS-
představila stavebnicovou konstrukci motorových lokomotiv různých výkonů. Nejvýkonnější z trojice představovaných lokomotiv, je stroj
724.701-8
třineckých železáren, je rekonstrukcí řady 740,
spojené kromě remotorizace i s novostavbou kabiny a kapot.
Konstrukčně vychází z řady 744.7, má však nižší výkon motoru a s tím související úpravy.
Dalším strojem obdobné konstrukce byla lokomotiva 711.703-9 (reko 710) s motorem Caterpillar
a dálkovým ovladáním, která se již ale objevila i na minulém MSV.
Také dvounápravový stroj 709.701-7 má stejný typ kabiny a kapot a stejně jako ostatní dvě lokomotivy je součástí pohoné jednotky motor Caterpillar 3406 DI-TA. Vyrobena byla ve
spolupráci s ČKD Dopravní systémy, které dodaly kompletní podvozek s trakčními motory a trakční alternátor, JLS pak zkompletovala ostatní části lokomotivy. 709.701-7 má stejnosměrně střídavý přenos výkonu, EDB, řídící systém dodala firma NES Dubnica nad Váhom, max. rychlost je 80 km/h. Lokomotiva obdržela stejný nátěr jako 724.701-8.
Posledním vystavovaným strojem byl "čmelák" 771.512-1 Chemopetrolu Litvínov, na kterém bylo rekonstruováno uložení podvozků z původních závěsek na pryžokovové sloupky. Tento stroj
byl také opatřen novým žlutočerným firemním nátěrem (původně zelenokrémový).
 |
854.216-9 (foto Petr Nohel 15.9.1999) |
LOSTR Louny - vystavovaly cisternový vůz řady Zacems DB 33 80 793 3 123-1.
Pars DMN Šumperk - rekonstruoval už druhý vůz, tentokrát
852.016 na řadu 854 ČD (označení 854.216-9).
Max. rychlost je 120 km/h, hmotnost 51 tun, délka přes
nárazníky 24,79 m.
Tato firma získala také zakázku od našich východních sousedů. Stala se jí modernizace tramvají T3 (nově T3S) a K2 (nově K2S) pro Dopravní podnik města Bratislavy. Vystavena byla T3S evidenčního čísla 7301, vybavená trakční výzbrojí TV 14 ČKD. Do konce roku by měla být provedena rekonstrukce ještě jedné tramvaje T3 a šesti K2, pokračovat se bude i příští rok, tyto tramvaje budou již ale vybaveny výzbrojí od fy Alstom TV - Progress. Součástí
modernizace je i generální oprava skříně, dosazení statického měniče Alstom , polopantografu Stemmann Fb 700.29, ručního řadiče Lekov, diagnostického systému ČKD - CAN, nového ovládacího pultu v zadní části vozu pro couvání, nová jsou i laminátová čela (arch. Kotas) a výklopné dveře.
ŠKODA DT Plzeň
 |
TR 21 ACI (foto Robert Janků 14.9.1999) |
- vystavovala hybridní trolejbus s asynchronním
trakčním motorem typu 21 Tr ACI, dovolující provoz i v
úsecích bez trolejového vedení. Toto umožňuje zabudovaný diesel -
elektrický agregát se spalovacím motorem KHD BF 4 L 1011 F o výkonu 55
kW při 2800 ot / min a třífázovým asynchronním generátorem s
můstkovým usměrňovačem. Trakční proud o napětí 750 V ss. je
měněn v napěťovém střídači s IGBT prvky na
třífázový pro napájení trakčního motoru o výkonu 160 kW. Střídač,
umožňujicí rekuperační brždění, je umístěn v kontejneru na
střeše vozidla. Vůz je také vybaven poloautomatickým
stahováním sběračů proudu. K jejich automatickému
stažení a zajištění dojde při vypadnutí z troleje,
při přechodu na dieselový provoz po povelu řidiče, aniž by musel opustit kabinu. Je možné také jejich automatické připojení
na trolej, ale jen v případě vybavení takového místa
speciálními naváděcími stříškami. Maximální rychlost pod trolejí je 65 km/h, s pomocným dieselovým pohonem 30 km/h.
ZTS Group Dubnica nad Váhom - pokračující modernizace lokomotiv řady
771 na Slovensku dokládal už v pořadí čtvrtý stroj řady 773
(773.004-7), určený pro ŽSR. Pátý stroj je výrobně
dokončován, čísla 6 a 7 jsou ve výrobě, celkem bude
rekonstruováno 15 lokomotiv. Oproti
 |
773.004-7 (foto Petr Nohel 15.9.1999) |
prototypu, vystavovaném na MSV vloni, bylo na dalších strojích upraveno řízení
pomocných pohonů.
Maximální rychlost lokomotivy je 100 km/h, max.
tažná síla 340 kN, délka přes nárazníky 17,3
m, hmotnost 112 t.
Z dalších
výrobců se zde představili:
- ČKD Kutná Hora - nákladní podvozek Y25 s průměrem kol
920 mm pro maximální rychlost 120 km/h.
- Siemens
- modely řady 1016/1116 a osobních
vozů
- MTU - drážní spalovací motory
Zabezpečovací technika:
AŽD Praha- představily funkční model elektronického
staničního zabezpečovacího zařízení s elektronickým rozhraním ESA 22, které je nyní
nasazováno do stanic II. koridoru Moravský Písek (do ověřovacího provozu spuštěno 13.9.1999), Rohatec a Bzenec
Přívoz.
Siemens- problém s podbíjením vyhýbek v
přestavné části vyřešila tato firma integrovaným
přestavným systémem ve žlabovém pražci, ve kterém
může být umístěn i přestavník. Tento systém
zabírá méně prostoru a je i méně
náročný na údržbu.
|