44. MEZINÁRODNÍ STROJÍRENSKÝ VELETRH - BVV Brno

16. až 20. září 2002 - technické novinky železniční a městské hromadné dopravy



Jako každoročně, i letos se na brněnském výstavišti v období od 16. do 20. září uskutečnil Mezinárodní strojírenský veletrh, tentokrát již jeho 44. ročník. Mezi různými obory zde má své důležité místo i drážní doprava, ať se jedná o kolejová vozidla nebo infrastrukturu. Nejinak tomu bylo i v tomto roce, kdy se firmy, mající ve svém programu výrobu, opravy a rekonstrukce drážních vozidel a zařízení prezentovaly v jednotlivých pavilonech a na volné ploše u pavilonu A, kde se každoročně představují kolejová vozidla.

Také letos představil nejvíce exponátů nymburský ČMKS holding, sdružující v sobě několik samostatných výrobců
753.703-8 ČMKS, vystavená na volné ploše u pavilonu A
(foto Jiří Konečný 20.9.2002)
a opravců lokomotiv. Bývalá ŽOS Česká Třebová - nyní ČMKS - Lokomotivy Česká Třebová - představila, stejně jako loni, remotorizovanou lokomotivu řady 753, a to konkrétně stroj 753.703-8, který byl opatřen zajímavým modrožlutým nátěrem. Lokomotiva původní řady 753 ČD prošla v České Třebové částečnou modernizací, spojenou s remotorizací. Původní spalovací motor K12V 230 DR z ČKD Praha byl nahrazen spalovacím motorem Caterpillar 3512 B DI-TA o výkonu 1455 kW a rovněž byl změněn přenos výkonu na střídavě-stejnosměrný s využitím trakčního alternátoru Siemens, s.r.o. Drásov typu 1FC2 569-6B091-Z. Trakční obvod byl rozšířen o  elektrodynamickou odporovou brzdu. Vnitřní uspořádání strojovny rovněž doznalo zásadních změn.
Lokomotivu 797.701-0 pro podnik Elektrizace železnic Praha vyrobil další člen ČMKS - Jihlavská lokomotivní společnost. Tento stroj vznikl rekonstrukcí lokomotivní řady 702 s dosazením nové kabiny a kapot. Jedná se o první lokomotivu řady 797, na kterou byl dosazen spalovací motor Caterpillar (typ 3306, nastavený na výkon 186,5 kW). Přenos výkonu je elektrický střídavě - stejnosměrný (trakční alternátor Siemens, s.r.o Drásov 1FC2 284-04, trakční motor TE 015 ČKD Praha). Regulaci výkonu zajišťuje elektronický regulátor RV05 od  společnosti NES Nová Dubnica. Lokomotiva byla navíc vybavena radiostanicí TRS, mikrovlnou troubou a lednicí.
Druhým vozidlem z produkce JLS Jihlava byl rekonstruovaný montážní vozík MUV 73.001 pro DP Metro Praha, vzniklý rekonstrukcí MUV 72 M. Na vozidle byl použit spalovací motor Deutz BF6M 1013C o výkonu 151 kW ve spojení s trakčním alternátorem Siemens. Drásov 1FC2 284-04. Vozík bude sloužit spolu s rekonstruovanými lokomotivami řady 797.8 pro potřeby údržby a oprav pražského metra.

Další novinkou na veletrhu byl řídící vůz 912.001 z produkce firmy Pars nova Šumperk. Jedná se o částečně
797.701-0 ČMKS, určená pro Elektrizaci železnic Praha
(foto Jiří Konečný 20.9.2002)
nízkopodlažní řídící vůz, vzniklý rekonstrukcí přípojného vozu řady 010, který je určen do souprav spolu s motorovým vozem řady 812, jehož prototyp 812.613 byl na výstavišti stejně jako minulý rok také vystaven. Řídící vůz má sníženou střední nástupní část, ve které jsou umístěny individuálně ovládané předsuvné dvoukřídlé vstupní dveře s  elektropneumatickým pohonem (jsou jedinými dveřmi na celém voze). V  této nízkopodlažní části je vytvořen dostatečný prostor pro přepravu kol, kočárků a ostatních spoluzavazadel, jedna část je vyhrazena i pro osoby na invalidních vozících. Jim je přizpůsobeno také WC s bezbariérovým přístupem. Velkorysé řešení nízkopodlažní části má bohužel za následek snížení počtu míst k sezení, kterých je k dispozici pouze 29. Z nízkopodlažního nástupního prostoru vedou k čelu i ke konci vozu schůdky do zvýšené části, kde jsou umístěny sedačky stejného typu jako u  motorového vozu řady 812. V čelní části je vytvořeno oddělené stanoviště strojvedoucího, odpovídající až na několik odlišností stanovišti motorového vozu 812.613, ze kterého je umožněno plnohodnotné ovládání vlakové soupravy. Řídící systém Intelo dodala, stejně jako na další motorové vozy ČD, ostravská firma Lokel. V nízkopodlažní části došlo k posunutí oken v bočnicích směrem k podlaze, což se negativně projevilo na vzhledu celého vozu, který plně vychází z řady 812 ČD.
Již podruhé se na brněnském výstavišti představila také elektrická patrová jednotka ČD řady 471 z ČKD Vagonka Ostrava. Tentokrát bylo možné vidět nově vyrobenou jednotku ve složení 471.009 + 971.009, opět určenou pro DKV Praha.
Jediným vystaveným osobním vozem byl vůz Apeer 61 56 29-70.017-7 ZSSK z RD Košice, který vznikl rekonstrukcí, provedenou v ŽOS Vrútky. Uspořádání interiéru je velkoprostorové s částečným vytvořením oddílů oddělením jednotlivých sedadel v uspořádání 2+2 tmavě tónovanými skly. V představcích jsou umístěny standardní hygienické buňky, na koncích oddílu je odkládací prostor pro rozměrnější zavazadla a přepravu lyží.

Na výstavišti byly zastoupeni také výrobci a opravci nákladních vozů. Tři rekonstrukce nákladních vozů představila
MUV 73.001 ČMKS pro DP Metro Praha
(foto Richard Lužný 18.9.2002)
Zvolenská obchodná společnosť (ZOS Zvolen). Prvním byl výsypný čtyřnápravový vůz "Dumpcar" Fa (Uas), typu 418 V pro ostravskou společnost OKD, Doprava. Maximální rychlost vozu je 100 km/h, hmotnost prázdného vozu 28 t a nosnost 52 t.
Dalším vozem, rekonstruovaným u stejné firmy, byl čtyřnápravový Fals, vyrobený ve vagónce v bulharském Burgasu v 80. letech minulého století. Vůz je vybaven podvozky Y 25 Cs, hmotnost prázdného vozu je 23 t a nosnost 55 t.
Posledním vystaveným vozem byl rekonstruovaný čtyřnápravový vůz Eas, po rekonstrukci přeznačený na Eaos. Také tento vůz má podvozky typu Y 25 Cs, hmotnost vozu je 20 t a nosnost má 60 t.
Jediný zastoupený výrobce z České republiky byl podnik LOSTR Louny, který předvedl plošinový vůz s odnímatelnými klanicemi typu Rns.

Oproti jiným ročníkům zde byla minimálně zastoupena vozidla pro MHD. Jediným vystavovaným exponátem z této oblasti byl skelet nízkopodlažního středního dílu pro tramvaje typu KT8D5, vyrobený v Pars nova Šumperk. Pouze modelem pak byla prezentována nízkopodlažní tramvaj Trio, vyráběná ve spolupráci Dopravního podniku Ostrava a firmy INEKON - DPO INEKON.

V pavilonu Z se prezentovaly firmy Siemens a Alstom, který měl společnou expozici s pobočkou Cegelec. Kromě firmy Cegelec, která se prezentovala trakčním měničem Europulse, určeným pro tramvaje s asynchronním pohonem, se se ostatní firmy prezentovaly jen modely lokomotiv a vozů nebo fotografiemi. V dalších pavilonech vystavovaly ještě firmy, zaměřené na sdělovací a zabezpečovací techniku (AŽD Praha, AK signal Brno, Starmon Choceň) a tramvajovou brzdu předvedl tradiční výrobce brzdových zařízení kolejových vozidel Dako Třemošnice. Své výrobky z oboru pevných trakčních zařízení prezentovala také firma Elektrizace železnic Praha.

Letošní ročník veletrhu nebyl příliš bohatý na počet vystavovaných vozidel, přesto byly k vidění zajímavé výrobky. Příští rok proběhne při 45. mezinárodním strojírenském veletrhu zároveň výstava Transport a logistika (koná se jednou za dva roky), kde by mělo být k vidění více novinek z oboru kolejové dopravy.

Text Daniel Brabenec, spolupráce Jiří Konečný


Řídící vůz 912.001 spolu s 812.613 (Pars nova Šumperk)
(foto Richard Lužný 18.9.2002)
Střední nízkopodlažní díl pro tramvaj KT8D5 (Pars nova Šumperk)
(foto Richard Lužný 18.9.2002)
Vůz 1. třídy řady Apeer pro ZSSK (ŽOS Vrútky)
(foto Richard Lužný 18.9.2002)
Elektrická jednotka 471.009 + 971.009 (ČKD Vagonka Ostrava)
(foto Richard Lužný 18.9.2002)

    Prameny:
    [1] Materiály a internetová prezentace společnosti BVV
    [2] Prospekty a informace jednotlivých vystavovatelů
    [3] Veletržní noviny
© SPŽ