45. MEZINÁRODNÍ STROJÍRENSKÝ VELETRH - Veletrhy Brno

   15. až 19. září 2003 - technické novinky železniční a městské hromadné dopravy

Letošní, v pořadí již 45. Mezinárodní strojírenský veletrh pořádaný na brněnském výstavišti, doprovázený druhým
Akumulátorové posunovadlo PVA 211.002,
vyrobené v holdingu ČMKS.
ročníkem oborové výstavy Transport a logistika, přinesl kromě jiného opět i několik novinek z oblasti železniční dopravy a MHD. Stejně jako při prvním ročníku výstavy Transport a logistika se firmy, podnikající v oborech souvisejících s drážní dopravou, prezentovaly především v pavilonu A a na přilehlé volné ploše, kde byla vystavena většina kolejových vozidel. Ostatní firmy, zabývající se ve své výrobě i jinými odvětvími průmyslu, pak měly své expozice v dalších pavilonech výstaviště. Jak již naznačuje název oborové výstavy, neúčastnili se veletrhu jen výrobci a opravci kolejových vozidel, ale i různí dopravci a logistické firmy. Pro celkový rozsah výstavy a velké množství vystavovatelů je tento příspěvek zaměřen hlavně na novinky prezentované na volné ploše výstaviště.

Nejvíce exponátů z oblasti hnacích kolejových vozidel vystavoval již tradičně nymburský holding ČMKS. Letohradská pobočka holdingu uvedla akumulátorové posunovadlo PVA 211 (tentokrát druhý vyrobený kus PVA 211.002), postavené na rámu lokomotivy řady 702. Tento typ vozidla se představil již podruhé, na předloňském strojírenském veletrhu byl vystaven prototyp, vyrobený ještě v ŽOS Česká Třebová a určený pro polského zákazníka. Posunovadlo je vybaveno olověnou akumulátorovou baterií o napětí 572 V a kapacitě 330 Ah, která napájí trakční elektromotor 1 LG 4 253-6 AA61-Z, pohánějící obě nápravy vozidla. Jmenovitý výkon posunovadla je 37 kW, maximální rychlost 12 km/h, celková hmotnost 24 t, maximální hmotnost zátěže 1500 t.
Jihlavská lokomotivní společnost vystavovala trojici kolejových vozidel, určených jedinému odběrateli - Sokolovské uhelné Sokolov. Jako úplná novinka byl představen montážní vozík MUV 71.001, vybavený v naší drážní dopravě vcelku neznámým spalovacím motorem VM MOTORI D704 LTE (IVECO) o jmenovitém výkonu 65 kW a mechanickou převodovkou Praga 5PS34, přes kterou jsou poháněny obě nápravy vozidla. Vozík je určený pro technologickou údržbu tratí Sokolovské uhelné, jeho maximální rychlost činí 40 km/h, celková hmotnost 9660 kg. Na zadní plošině za kabinou je umístěna manipulační ruka pro nakládku a vykládku materiálu z vozíku.
Stejné určení má i druhý exponát - montážní vozík MV 20, charakteristický celoplošnou uzavřenou skříňovou kabinou.
Lokomotiva 703.711-2 ČMKS - JLS Jihlava
se sněhovou frézou a pluhem.
Ač byl vystaven již v pořadí druhý vyrobený stroj MV 20.002, na strojírenském veletrhu měl tento typ vozidla svoji premiéru. Vozík vznikl přestavbou vozíku MUV 69, dosazen byl spalovací motor Deutz BF 4M 1012C o jmenovitém výkonu 82 kW, který pohání přes mechanickou převodovku Praga 5PS34 obě nápravy vozidla. Maximální rychlost vozidla je 40 km/h, celková hmotnost 12,8 t, vnitřní obsaditelnost včetně řidiče činí sedm osob.
Třetím vystavovaným exponátem JLS byla rekonstruovaná lokomotiva 703.711, na rozdíl od předchozích 10 vyrobených vozidel řady 703.7, upravená jako nosič sněhové frézy a pluhu. U ČD se s podobným zařízením můžeme setkat na motorových vozících MUV 69. Lokomotiva slouží již přes půl roku na vlečkách Sokolovské uhelné, kde je využívána k zimní údržbě vlečkových tratí. Vznikla rozsáhlou přestavbou vozidla řady 703 s novostavbou kabiny a představku. Pohonnou jednotku tvoří spalovací motor Caterpillar 3306 DI-TA o jmenovitém výkonu 170 kW, spojený přes pružnou spojku Periflex s trakční hydromechanickou převodovkou ČKD SRM LI HM 21-r, která pohání pomocí kardanových hřídelí nápravové převodovky obou náprav. Maximální rychlost vozidla činí 40 km/h, celková hmotnost vozidla je 24 t, lokomotiva je vybavena elektrickým brzdičem samočinné brzdy Dako BSE s ovladači OBE 1 a brzdiči přímočinné brzdy DAKO BP. V kabině jsou také soustředěny veškeré ovládací prvky pluhu a sněhové frézy a to jak hydraulických obvodů, tak hnacího motoru sněhové frézy.
Lokomotiva pracuje se sněhovou frézou SFKN 800 Snow Cutter, kterou dodává Kobit Jičín. Ta umožňuje odstraňování vrstvy všech druhů sněhu až do výše 1200 mm při rychlosti do 8 km/h. Je vybavena dieselovým motorem Zetor o výkonu 100 kW a vlastním hydraulickým okruhem pro ovládání vrhacího komínu (odhoz až 25 metrů). Sněhový pluh, umístěný na druhém čele lokomotivy, je určen pro rychlé odstranění vrstvy sněhu do 400 mm při pracovní rychlosti 15 až 25 km/h.
Dalším tradičním vystavovatelem byla firma Pars nova Šumperk, která zároveň jako jediná prezentovala vozidlo pro
Rekonstruovaná tramvaj K3R Pars nova Šumperk pro DPMB.
městské koleje - rekonstruovanou tramvaj K3R-N. Jedná se o přestavbu původně dvoudílné tramvaje K2 pro Dopravní podnik města Brna, rozšířenou o střední nízkopodlažní článek, takže vzniklo nové tříčlánkové vozidlo. Tramvaj prošla opravou a modernizací krajních článků a dosazením nového středního článku, vyrobeného ve firmě Pars nova Šumperk. Dále tramvaj obdržela novou stejnosměrnou trakční výzbroj TV - Progress, statické měniče a nadřazený řídící a diagnostický systém od firmy Cegelec a nová laminátová čela typu "Kotas". Střední díl byl vybaven nájezdovou plošinou pro vozíčkáře. Kompletní modernizací prošla i kabina řidiče s dosazením klimatizační jednotky a podvozky včetně dosazení kotoučových brzd DAKO M1. Všechny nápravy tramvaje jsou hnané.
ŽOS Nymburk vystavovaly posunovadlo 726.702, vyrobené pro Lomy Mořina a přestavěné z lokomotivy 726.505-1 téhož majitele. Nová pohonná jednotka je umístěna v původních kapotách, na lokomotivě došlo pouze k menším úpravám na rámu a na stanovišti strojvedoucího. Elektrickou energii dodává soustrojí sestavené ze čtyřválcového vznětového motoru Perkins 1004 TG1 o zdvihovém objemu 3,99 litru a ze synchronního generátoru Stamford 60 kVA o napětí AC 400 V, 50 Hz. Z generátoru jsou napájeny dva asynchronní trakční motory, kterými jsou hnány původní nápravové převodovky. Vozidlo s celkovou hmotností 56 t a max. rychlostí bez zátěžě 3,6 km/h je možné ovládat místně z předního stanoviště nebo dálkově povelovou radiostanicí. Řízení zajišťuje mikroprocesorový řídící systém MicroLogix MLX 1 500, k výbavě patří kromě elektricky ovládané pneumatické brzdy i brzda elektrodynamická odporová. Posunovadlo obdrželo také nový firemní oranžovozelený nátěr.
Letos poprvé se na veletrhu předvedly i Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) s rekonstrukcí úzkorozchodné lokomotivy 705.918, na níž spolupracovaly s firmami HS Trans Olomouc a J.S.K Partner Kamenice nad Lipou. Tato lokomotiva je již druhým rekonstruovaným strojem této řady po 705.915. Při rekonstrukci došlo k výměně původního spalovacího motoru za motor Liaz M1.2 C 640 S o výkonu 242 kW, nahrazeno bylo i původní trakční dynamo třífázovým synchronním alternátorem Siemens Drásov 1FC2 284-4. Napěťová soustava pomocných pohonů byla změněna ze 110 V DC na 24 V DC, dosazena byla elektricky ovládaná brzda DAKO, změnou prošly i řídící pulty na stanovištích strojvedoucího. Spolu s lokomotivou bylo na výstavišti možno shlédnout i dva historické vozy JHMD (DF/u 647 a Ci/u 350).
Jedním ze zahraničních vystavovatelů byla firma ŽOS Zvolen, představující motorový vůz 812.008 LUX. Vůz vzniklý přestavbou motorového vozu řady 810 je vybaven novým typem sedáků od firmy Borcad (podobnými jako v české jednotce řady 680), klimatizací a řídícím systémem Mirel 812. Zejména dosazená klimatizace odlišuje verzi LUX od prototypu (vůz 812.001 byl představen ma strojírenském veletrhu v roce 2001) a sériového provedení vozů řady 812 ZSSK. Verze LUX je určena především pro nasazení na tratích Poprad - Studený Potok - Tatranská Lomnica, kde motorové vozy řady 812 nahradily motorové vozy řady 850. Pohonnou jednotku tvoří spalovací motor MAN D 2866 LUH21 o jmenovitém výkonu 257 kW a trakční hydromechanická převodovka Voith DIWA 863.3, která pohání jednu nápravu vozu. Maximální rychlost vozu byla zvýšena na 99 km/h, obsaditelnost je 38 + 2 místa k sezení.
Druhým slovenským vystavovatelem byla firma ŽOS Vrútky s třídílnou motorovou jednotkou 840.004, vycházející z
Rekonstruovaná lokomotiva TU 47.018 JHMD.
koncepce vozidel Stadler typu GTW 2/6 a vyráběnou v kooperaci s firmami Stadler (střední díl) a Bombardier (pohoná jednotka a řídící systém). K pohonu slouží spalovací motor MTU 12V183 TD13 o jmenovitém výkonu 550 kW, přímo spojený s trakčním alternátorem, který napájí přes napěťový střídač dva asynchronní trakční motory.
Na výstavišti se objevily také dva restaurační vozy. Prvním z nich byl vůz ČD řady WRmee (88-81 016-4) a sloužil pouze jako zázemí pro hosty ČD. Druhým byl v MOVO Plzeň rekonstruovaný velkoprostorový historický vůz druhé třídy řady Bam, upravený na pojízdné bistro Bnp 80 5489-00 192-7 (Bam 5148) do nostalgických vlaků a určený pro spolek Plzeňská dráha. V části vozu byl zachován původní interiér s historickými koženkovými sedadly, ve zbytku vozu však byl nově postaven bar s veškerým příslušenstvím. Součástí zadání bylo maximální zachování vnějšího vzhledu tak, aby rekonstruovaný vůz nerušil ráz ucelené historické soupravy vozů řady Bam. To však částečně nesplňují zaslepená okna v prodejní části vozu. Kromě restauračních vozů nechyběl na výstavišti ani doprovodný vůz nymburského holdingu ČMKS.
Největší část volné plochy zabíraly železniční nákladní vozy, z větší části prezentované Českými drahami. Jednalo se většinou o vozy na výstaviště přistavené již z pravidelného provozu: Habbillns 278 0 086-9 (ČD), Tams 107.9 080 7 096-1 (ČD), Rils 354 1 015-6 (ČD), Sgnss 539.8 457 5 034 (ČD), Shimmns-ttu 723 pro přepravu ocelových svitků (DB Cargo), Tams 080 8 100-6 (Lokotrans Slovakia) a Habbllis 274 1 000-2 (ŽOS Zvolen).
Na volné ploše bylo možno shlédnout kromě vozidel i železniční dvojkolí firmy Bonatrans Bohumín. K nejzajímavějším exponátům patřilo kompletní dvojkolí s tlapovým trakčním motorem pro německou lokomotivní řadu 189 DB.
Ostatní vystavovatelé z oblasti drážní dopravy pak obsadili i další pavilony výstaviště. Jednalo se zejména o expozici zabezpečovací techniky v pavilonu E, kde nechyběli tradiční vystavovatelé, jako jsou firmy AK signal Brno, AŽD Praha a Starmon Choceň. V pavilonu Z měly expozici firmy Cegelec, Alstom a Siemens. Ve stejném pavilonu prezentovala firma a Průmyslová elektrotechnika spolu s Elektrizací železnic Praha skříňový rozváděč s trakčním usměrňovačem, určený pro trakční měnírny ČD. Ve stánku vedle volné plochy poblíž expozice JHMD se prezentovala firma Bombardier, která získala zlatou medaili za tramvaj CITYRUNNER pro rakouský Linz, která byla vystavena pouze jako model. Firma Alstom představila model a firma Bombardier nákres třísystémové lokomotivy, se kterými chtějí vstoupit do výběrového řízení na tento typ lokomotiv pro ČD. V pavilonu A, vyhrazeném především dopravcům a logistickým firmám, zaujaly asi nejlepší expozicí ČD a DATIS, nechyběly ani OKD, Doprava, ze zahraničních vystavovatelů DB a další.
Příští, již 46. ročník Mezinárodního strojítenského veletrhu se uskuteční v termínu 13.-17.9.2004, třetí ročník veletrhu Transport a logistika pak v termínu 12.-16.9.2005.

Text Daniel Brabenec, spolupráce a foto Petr Nohel

Motorový vůz 812.008 ŽOS Zvolen ve verzi Lux.
Motorový vůz 840.004 ŽOS Vrútky.
Posunovadlo 726.702 pro Lomy Mořina ze ŽOS Nymburk.
Motorový vozík MV 20.001 ČMKS - JLS Jihlava.
Motorový vozík MUV 71.001 ČMKS-JLS Jihlava.
Rekonstrukce vozu Bam na pojízdné bistro Bnp.



















Všechny uvedené fotografie byly pořízeny v areálu brněnského výstaviště 15.9.2003.
    Prameny:
    [1] Materiály a internetová prezentace společnosti Veletrhy Brno a.s.
    [2] Prospekty a informace jednotlivých vystavovatelů
    [3] Veletržní noviny
    [4] Poznámky autora
© SPŽ