47. MEZINÁRODNÍ STROJÍRENSKÝ VELETRH - Veletrhy Brno

   3. až 7. října 2005 - technické novinky železniční dopravy

Letošní, již 47. mezinárodní strojírenský veletrh, pořádaný oproti minulým rokům až počátkem října v Brně, představil
Prototyp lokomotivy pro srbské železnice ŽS 621-101 z produkce ČMKS.
v rámci v pořadí již 3. ročníku oborové výstavy Transport a logistika opět několik novinek z oblasti železniční dopravy. Výstava probíhala především v pavilonech A a U a na přilehlé volné ploše A. Zde se prezentovali kromě výrobců a opravců železničních vozidel také spediční, dopravní a logistické firmy z České republiky i zahraničí. Stejně jako v minulých letech je tento příspěvek zaměřen především na exponáty prezentované na kolejích volné plochy výstaviště.

Jak se již stalo tradicí, opět měl mezi vystavovanými exponáty nejvíce vozidel - a to stejně jako vloni celkem dvě - nymburský holding ČMKS. Prvním vystavovaným vozidlem ČMKS byla lokomotiva 621-101, vyráběná pro Srbské železnice (ŽS). Lokomotiva, vycházející z prototypu stroje 709.401 "Effishunter", bude součástí dodávky celkem 10 posunovacích lokomotiv řady 621-1 ŽS. Tato nově vyrobená dvounápravová lokomotiva (na MSV jako jediná, všechny ostatní vystavené stroje byly rekonstrukcemi nebo po hlavní opravě) je finálně vyráběna v ČMKS - Lokomotivy Česká Třebová, hlavní rám dodává Lostr Louny, kabiny jsou vyráběny v JLS Jihlava. Stejně jako u 724.601 tvoří pohonnou jednotku spalovací motor Caterpillar C 15 o výkonu 392 kW, spojený s trakčním alternátorem TA 611 W04, z kterého jsou po usměrnění napájeny dva trakční motory SKD TE 015. Celková hmotnost lokomotivy je 36 t, maximální rychlost 80 km/h. Kabina strojvedoucího je vybavena klimatizací. Výrobu tlakového vzduchu zajišťují dvě kompresorová soustrojí 3 DKS 100.
ČMKS - Jihlavská lokomotivní společnost vystavovala rekonstruovanou lokomotivu řady 724.6, konkrétně její prototyp 724.601 pro firmu Unipetrol Doprava, vzniklou rekonstrukcí lokomotivy řady 740. Na vozidle byl oproti výchozí řadě 724.7 použit elektronicky řízený spalovací motor Caterpillar C 15 o výkonu 392 kW ve spojení s trakčním alternátorem Siemens Drásov 1FC2 355-04. Tato lokomotiva je díky nízkému výkonu určena pro středně těžký posun na vlečkách, obsluhovaných společností Unipetrol Doprava. Od řady 724.7 se dále odlišuje použitím dvou pístových kompresorů 3 DSK 100 místo jednoho lamelového, absencí nezávislého vytápěcího agregátu a stupňovou regulací výkonu a elektrodynamické brzdy. Vytápění stanoviště strojvedoucího zajišťují dva teplovodní kalorifery, využívající odpadní teplo spalovacího motoru. Navíc je kabina strojvedoucího vybavena klimatizací. Maximální rychlost lokomotivy byla snížena na 60 km/h při zachování celkové hmotnosti 72 t.
Dalším stálým vystavovatelem je firma Pars nova Šumperk, která prezentovala motorovou jednotku 814 / 914 ČD
Rekonstruovaná motorová jednotka 814.001 / 914.001 pro ČD vyrobená
v Pars nova Šumperk.
s obchodním názvem "Regionova", vzniklou rekonstrukcí motorového vozu řady 810 a přípojného vozu řady 010. Jednotka prakticky vychází z již na minulých MSV prezentovaných vozidel řady 812 a 912, spojených dohromady kloubovým přechodem. Řídící vůz jednotky je částečně nízkopodlažní. Délka celé soupravy přes nárazníky je 28,44 m, uspořádání A´1´+ 1´1´, celková hmotnost neobsazené jednotky 39 t, nejvyšší rychlost 80 km/h, počet míst k sezení 84. Původní spalovací motor a převodovka byly vyměněny za nové - spalovací motor Tedom ML 640 SE o jmenovitém výkonu 242 kW a čtyřstupňovou hydromechanickou převodovku Voith Diwa 864.3E. Jednotka je vybavena elektricky ovládaným brzdičem DAKO, elektronickým rychloměrem, KBS (kontrola bdělosti strojvedoucího), klimatizací obou stanovišť strojvedoucího, dvěma nezávislými teplovodními vytápěcími agregáty a řídícím systémem Intelo ostravské firmy Lokel. Prototypová jednotka 814.001 / 914.001 se představila na české poměry v dosti neobvyklém nátěru v oranžovožlutozelené kombinaci barev.
Ucelenou opravu lokomotivy představily i ŽOS Nymburk. Jednalo se o generální opravu původně v německu provozované šestinápravové dieselové lokomotivy BR 232-066 pro polského soukromého dopravce PCC Rail Szczakova. Lokomotivu pohání původní šestnáctiválcový spalovací motor Kolomna 5 D 49 o výkonu 2250 kW s trakčním alternátorem GS-501 A o jmenovitém výkonu 2190 kVA, z kterého jsou po usměrnění napájeny stejnosměrné sériové motory typu ED 118 (305 kW) individuálního pohonu každé nápravy. Uspořádání pojezdu lokomotivy je Co´Co´, hmotnost 117 t, maximální rychlost 100 km/h, maximální tažná síla 396 kN.
Ze zahraničních vystavovatelů nechyběla firma ŽOS Zvolen s motorovou lokomotivu 744.728. Stejně jako u vystavované 724.601 se jedná o komplexní rekonstrukci lokomotivy řady 740. Na rozdíl od licenčně vyráběných 724.5 pro U. S. Steel Košice je 744.5 plně výrobkem ŽOS Zvolen, i když v sobě rozhodně nezapře podobnost s lokomotivami českými, u kterých byla zjevně čerpána inspirace. Z ČMKS jsou dodávány jako subdodávka pouze motorgenerátor a vzduchový představek. Oproti řadě 724 se lokomotiva odlišuje o 20 cm nižšími představky a kabinou, aby vyhověla požadavkům provozu ve Slovnaftu Bratislava. Hnací jednotka je tvořena spalovacím motorem Caterpillar 3408 B DITA o jmenovitém výkonu 970 kW a trakčním alternátorem Siemens 1FC2 454. Síť pomocných pohonů je třífázová střídavá, otáčky kompresoru a ventilátorů chlazení jsou řízeny měniči v závislosti na zatížení lokomotivy. Díky asynchronním motorům pro pohon ventilátorů a kompresoru se značně zjednodušuje údržba a odpadá i hydraulický pohon kompresoru, používaný na českých strojích řady 724.7, náročnější o údržbu dalšího olejového okruhu. Jiným pokrokovým prvkem oproti řadě 724.7 je využití elektronického měniče pro buzení trakčního alternátoru, nahrazující budič GB 112 (dynamo s uhlíky, opět ztěžující údržbu). Velký rozdíl je poznat i na řídícím pultu stanoviště strojvedoucího, kde řadu kontrolek a měřících přístrojů nahradil víceúčelový zobrazovač, přímo spolupracující s řídícím systémem lokomotivy RV z NES Nová Dubnica.
Na letošní veletrh byly také dopraveny dva nákladní vozy. Prvním z nich byl typ Rils-y 649 v majetku DB.
Původem německá BR 232-066 polského dopravce PCC Rail Szczakova
po generální opravě v ŽOS Nymburk.
Jedná se o modernizovaný čtyřnápravový vůz s otevíratelnou plachtovou střechou s upevňovacími prvky pro přepravu svitků plechu ve dvou vrstvách. Vlastní hmotnost vozu je 30 t, maximální zatížení 60 t, maximální rychlost 120 km/h.
Druhým byl otevřený vysokostěnný čtyřnápravový vůz typu Eaos pro pro PTKiGK Zabrze, určený k přepravě sypkých materiálů a kusového zboží bez nutnosti zakrytí nákladního prostoru. V zajímavém zeleném nátěru se žlutým pruhem (firemní nátěr PTKiGK Zabrze) jej vystavovala firma ZOS Zvolen. Vůz je vybaven podvozky Y 25 Cs, nosnost vozu je 60 t, vlastní hmotnost 20 t, ložná plocha 36 m2, maximální rychlost v režimu "ss" 120 km/h.
Ostatní vystavovatelé z oblasti drážní dopravy pak obsadili okolí volné plochy nebo další pavilony výstaviště. Jednalo se zejména o expozici v pavilonu A, kde měli své stánky významní národní i soukromí dopravci - Railion, Rail Cargo Austria, ČD, OKD Doprava. Z českých spedičních firem to byl např. NH Trans. Nechyběli ani tradiční vystavovatelé v oboru zabezpečovací a sdělovací techniky, jako jsou firmy AK signal Brno, AŽD Praha a z oboru informačních technologií např. Oltis Olomouc.
Firma Caterpillar, většinový vlastník holdingu ČMKS, vystavoval společně s touto firmou na volné ploše A. Fyzicky byl vystaven spalovací motor Caterpillar 3412 E. Na volné ploše A byl také stánek firmy MSV Elektronika, vyrábějící elektronické komponenty příslušenství železničních vozidel. Naopak některé tradiční firmy na veletrhu chyběly, jako např. Elektrizace železnic Praha.

Dvě vystavovaná vozidla byla přihlášena do soutěže o zlatou medaili a obě je i získala. Jednalo se o motorovou jednotku 814.001 / 914.001 a posunovací lokomotivu 621-1. I když na letošním MSV bylo prezentováno více vozidel jak na loňském, celkově je účast především zahraničních výrobců slabá a nebýt rekonstruovaných vozidel, tak není prakticky co vystavovat.
Příští, již 48. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu se uskuteční na brněnském výstavišti v termínu 2. - 6. 10. 2006.

Text Daniel Brabenec, spolupráce a foto Petr Nohel
Všechny fotografie byly pořízeny v areálu brněnského výstaviště 6. 10. 2005

Prototyp rekonstruované lokomotivy 724.601 pro Unipetrol Doprava
vyrobený v ČMKS - JLS Jihlava.
Čtyřnápravový vysokostěnný vůz Eaos, vystavovaný slovenskou firmou
ZOS Zvolen.

    Prameny:
    [1] Materiály a internetová prezentace společnosti Veletrhy Brno a. s.
    [2] Prospekty a informace jednotlivých vystavovatelů
    [3] Veletržní noviny
    [4] Poznámky autora
    [5] Internetové prezentace jednotlivých výrobců
© SPŽ