Montážní vůz MV 97

Toto netradiční vozidlo, sloužící jako mobilní montážní plošina pro výstavbu trolejových vedení, bylo vyrobeno
MV 97.001 se představuje odborné i laické veřejnosti
na jubilejním 40. MSV v Brně v expozici JLS.
(foto Bohumil Míča 17.9.1998)
v Jihlavské lokomotivní společnosti s.r.o. pro Elektrizaci železnic Praha. Veřejnosti se představilo při oslavách 100. let místní dráhy Kostelec - Třešť - Telč a na 40. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 1998.
Jako základ pro stavbu posloužil hlavní rám, podvozky a trakční motory z lokomotivy řady 721. Na rám byla nově osazena zvedací montážní plošina od firmy NOPO, představek pro motorgenerátor a kompresor, prostorná kabina. Pod hlavním rámem je připevněna palivová nádrž, na pravé straně vzduchový rozvaděč, zásuvky pro připojení elektrického nářadí a el. zařízení. Na protější straně pak silnoproudý rozvaděč a akumulátorové baterie. Přední podvozek bylo nutno vybavit zařízením pro aretaci vypružení. Používá se při jízdě s vysunutou plošinou. Montážní plošinu lze vysouvat do výše 8 metrů, její nosnost je 450 kg. Je možno ji i natáčet do stran. Zábradlí je skládací a rozkládá se při práci na plošině. Ve spodní části plošiny jsou skříňky pro nářadí a materiál. Část zabírá elektrický rozvaděč a hydraulické rozvody pro ovládání plošiny.
Za plošinou se nachází představek pro trakční soustrojí - spalovací motor CATERPILLAR CAT 3406 a trakční třífázový alternátor 1FC2 351-6 Siemens Drásov. Přes klínové řemeny je poháněn kompresor 3DSK 75 s elektromagnetickou spojkou. Představek je před kabinou snížen. Vznikla tak malá plošina, opatřená zábradlím, sloužící pro výstup na montážní plošinu. Lze se z ní dostat na střechu kabiny, kde je umístěn polopantograf, který je určen pro měření geometrické polohy trakčního vedení.
Prostorná kabina pro 8 osob slouží i pro přepravu montážní čety. Vytápění zajišťuje teplovodní topení nebo nezávislé topení Eberspächer. Pro větrání v letním období slouží dva ventilátory. Stěrače jsou vybaveny cyklovači. Najdeme zde i slaboproudý elektrický rozvaděč. Ten obsahuje jističe, ovládací a blokovací relé a elektronický regulátor fy NES Nová Dubnice. Na dvou diagonálně umístěných řídících pultech jsou umístěny ovládácími prvky, měřící přístroje, kontrolky a ovladače brzdiče přímočinné brzdy Dako BP a samočinné brzdy Dako BSE s elektrickým ovládáním. Ovládací pult pro druhé stanoviště je navíc rozšířen pro ovládání v režimu práce.

MV 97.001 při jedné ze zkoušek v traťovém úseku Jihlava - Luka nad
Jihlavou, kde se testovalo chování stroje při značném převýšení koleje
(foto Bohumil Míča, 24.9.1998).
Vozidlo může být provozováno ve dvou režimech:
  • jízda - slouží pro jízdu po trati maximální rychlostí 80 km/h. Vozidlo lze řídit z obou ovládacích pultů, trakční motory jsou zapojeny sérioparalelně jako u řady 721.

  • práce - k pracovnímu pojíždění rychlostí 5 km/h. Alternátor pracuje zároveň jako elektrocentrála pro napájení plošiny a zásuvek. Jízdu lze ovládat buď z druhého stanoviště, nebo přímo z montážní plošiny, pomocí přenosného ovládacího pultu. Z něj je možno ovládat i pohyb plošiny. Trakční motory se přepojí jako cize buzené zapojené do série. Buzení je konstantní a regulaci kotevních proudů zajišťuje polořízený můstek, ovládaný elektronickým regulátorem NES.

Toto vozidlo spojuje lokomotivu s pracovním strojem. Umožňuje přesun celé pracovní soupravy na pracoviště i s montážní četou. Vozidlo může posloužit jako pojízdná montážní plošina, elektrocentrála pro napájení různých el. strojů, nářadí a pod. , lze z něj napájet i pracovní vozy. Dále může sloužit i k měření polohy a klikatosti troleje. Tyto praktické výhody pak zastiňují jeho jistě neobvyklý vzhled.
Po úspěšném ukončení ověřovacích zkoušek se EŽ rozhodly pro objednávku ještě jednoho a v březnu 2001 i dalšího montážního vozu MV 97. Přípravné práce na MV 97-002 začaly v květnu 2000 a dokončení proběhlo v únoru 2001, MV 97-003 se vyráběl od března do srpna 2001. I tyto stroje byly opatřeny tmavě modrým nátěrem s bílými podélnými pruhy a červenou pracovní plošinou.

Text Vlastimil Budař, foto Bohumil Míča a JLS

Pohled na dokončovaný MV 97.001. U kabiny je patrný kompresor 3 DSK,
trakční alternátor a spalovací motor, dále pak el. rozvaděč a hydraulické
rozvody montážní plošiny. V rámu je vidět vzduchový rozvaděč
(foto JLS, srpen 1998).
MV 97.002 po dokončení u majitele
(foto Bohumil Míča, 3. 2001).
Technická data     Vyrobená vozidla    
© SPŽ