Czech Raildays 2007
Nákladní obvod železniční stanice Ostrava hl. n. přivítal ve dnech 19. až 21. června 2007 již 8. ročník mezinárodního veletrhu Czech Raildays. Výstavy se účastnily nejen domácí firmy, ale také jeden z největších světových výrobců kolejových vozidel – Siemens.
|
Nejrychlejší elektrická lokomotiva 1216.050 firmy Siemens společně s lůžkovým vozem WLABmz téhož výrobce. |
|
Představitele motorových lokomotiv Siemens zastoupil "Herkules" ER 20-15, za kterým stojí vozy Ampz143 a Bmz241. |
|
Příměstská elektrická jednotka 471.033 "City Elefant" pro DKV Praha. |
|
Lokomotiva Třineckých železáren 729.701 vznikla ve společnosti CZ-Loko přestavbou lokomotivy 729.503 |
|
Firma Pars Nova Šumperk představila třívozovou jednotku "Regionova" 814.207+208 určenou pro Jihomoravský kraj. |
|
Polský dopravce Rail Polska představil modernizovanou motorovou lokomotivu M62M-004. |
|
V sekci vozidel MHD jistě zaujal plně klimatizovaný tramvajový vůz Inekon - 12 Trio, který je určen pro hlavní město USA - Washington D.C.. |
Firma Siemens představila v Ostravě svůj největší „tahák“ v oblasti elektrických hnacích vozidel – čtyřsystémovou lokomotivu 1216.050 (označení Siemes ES 64 U4 - A). Ta je držitelem rychlostního rekordu pro elektrické lokomotivy, jehož hodnota činí 357 km/h a byla dosažena mezi stanicemi Kinding – Allersberg na nové vysokorychlostní trati Ingolstadt – Norimberk. Lokomotiva nebyla pro tuto zkoušku nijak upravována a její technické parametry jsou totožné s ostatními „Taurusy“. Trvalý výkon má hodnotu 6 400 kW, hodinový výkon až 7 000 kW, maximální tažná síla na obvodu kol 300 kN, hmotnost lokomotivy je 85 t. Čtyřsystémová lokomotiva 1216.050 je schopna provozu na napájecích systémech 15 kV, 16,7 Hz / 25 kV, 50 Hz / 3 kV DC / 1,5 kV DC. Jedná se také o lokomotivu typu A, čili je určená pro provoz v Německu, Rakousku, Švýcarsku a Itálii.
Samozřejmě nechyběl ani zástupce motorových lokomotiv Siemens v podobě „Herkula“ ER 20-015 (označení dle UIC 94 80 0 253 015-2) z nabídky firmy Mitsui Dispolok s velkým nápisem na bočnici „Homologováno v ČR“. Lokomotiva je vybavena spalovacím motorem MTU 16V 4000 R41 nastaveným na výkon 2 000 kW. Maximální rychlost lokomotivy činí 140 km/h, hmotnost je 80 t.
Z nabídky osobních vozů firmy Siemens byly prezentovány tlakotěsné vozy I. třídy Ampz143 a II. třídy Bmz241 vyráběné v závodě Siemens kolejová vozidla (SKV) na pražském Zličíně. SKV vyrobil pro České dráhy 11 vozů Ampz 143 (73 54 10-91 010 až 020) a 15 vozů Bmz 241 (73 54 21-91 027 až 041), které navazují na dodávku 9 vozů Ampz a 26 vozů Bmz z let 1996 – 2000 konsorcia MSV Studénka (dnes ČKD Vagonka, Ostrava) a SGP Siemens Wien. Dodávku 12 nových vozů ČD pro noční provoz představuje také klimatizovaný lůžkový vůz typu WLABmz (61 54 72-91 001 až 012) ze závodu TVT Maribor.
Jedná se o vozy s délkou přes nárazníky 26 400 mm a vzdáleností otočných čepů 19 000 mm. Hmotnost vozu je 47 t, maximální rychlost 200 km/h. Vozy jsou vystrojeny podvozky SGP 300-R/3S určenými pro maximální rychlost 250 km/h. Součástí výbavy vozů je klimatizace, uzavřený systém WC a také elektrické zásuvky 230 V.
Firmy ČKD Vagonka a Škoda Electric (skupina Škoda Transportation) představily již notoricky známou příměstskou elektrickou jednotku Českých drah řady 471 s obchodním názvem „City Elefant“. Prezentována byla prozatím poslední vyrobená jednotka pro DKV Praha 471.033 s novým designem čela. Proměna vzhledu vozidla přinesla kromě zaoblenějšího a dynamického vzhledu také zvětšení čelního okna stanoviště strojvedoucího. Tento „facelift“ je aplikován od jednotky 471.031 DKV Praha.
Hnací vůz je vybaven čtyřmi asynchronními trakčními motory o výkonu 500 kW. Pohon dvojkolí je řešen pomocí dutého kloubového hřídele. Třívozová jednotka ve složení 471+071+971 nabízí 310 míst k sezení a 333 míst ke stání. Souprava umožňuje přepravu handicapovaných cestujících a je vybavena klimatizací a uzavřeným systémem WC.
Mezi tradičními vystavovateli nemohla chybět firma CZ Loko (původní název ČMKS Holding), která představila jednu z mnoha modulárních modernizací dieselelektrických lokomotiv ČKD Praha. Až do roku 2006 se přistavovaly k modernizacím lokomotivy soukromých dopravců řady 740. Vystavovaná lokomotiva Třineckých železáren s označením 729.701 je modernizací nejmladší průmyslové motorové lokomotivy řady 729.5 (T 419.0), jmenovitě 729.503.
Z původní lokomotivy byly použity podvozky, hlavní rám s palivovou nádrží a vzduchojemy, kapoty a kabina strojvedoucího. Spalovací motor ČKD K6S 230 DR byl nahrazen motorem Caterpillar 3412E DI-TA, nastaveným na výkon 709 kW. Nově byl dosazen trakční alternátor Siemens Drásov 1FC2 454-4 BO99-Z. Usměrněným napětím jsou napájeny čtyři původní trakční motory ČKD TE 006B v sérioparalelním zapojení. Řízení trakčních i pomocných obvodů lokomotivy zajišťuje elektronický regulátor NES.
Firma Pars nova Šumperk opět představila motorovou jednotku „Regionova“, tentokráte ve třívozovém provedení s označením 814.207 + 208 určenou pro Jihomoravský kraj. Jednotka je tvořena dvěma motorovými vozy řady 814.2 a jedním vloženým částečně nízkopodlažním vozem řady 014, který je obdobou řídicího vozu řady 914. Celková hmotnost soupravy tak činí 62,3 t a přepraví 135 sedících cestujících. Maximální rychlost jednotky je 80 km/h.
Hnací agregát motorových vozů tvoří spalovací motor TEDOM (původně LIAZ) M 1.2C ML 640 SE (nové označení TD 242 RH TA 02) o jmenovitém výkonu 242 kW při 1950 ot./min. ve spojení (přes pružnou mechanickou spojku) se čtyřstupňovou hydromechanickou převodovkou Voith Diwa 864.3E. Uspořádání pojezdu A´1´+1´1´+1´A´ je obdobné jako u „krátké Regionovy“. Řízení vozu zabezpečuje mikroprocesorový systém INTELO firmy Lokel umožňující vícečlenné řízení a režim automatické regulace rychlosti (ARR). Vytápění vozu je teplovodní odpadním teplem ze spalovacího motoru nebo pomocí naftového agregátu Eberspächer. Vložený vůz řady 014 je uzpůsoben pro přepravu imobilních cestujících, jízdních kol a kočárků. V nízkopodlažní části je instalována bezbariérová buňka WC s uzavřeným systémem VT-H-600-CKD firmy EVAC.
Polský dopravce Rail Polska (dceřinná společnost americké firmy Rail World Incorporated) představil lokomotivu označenou M62M-004. Stroj byl před nasazením v Polsku modernizován a vybaven spalovacím motorem EMD 645E3 o jmenovitém výkonu 2 238 kW, který byl původně zavázán v motorové lokomotivě v USA. Maximální rychlost lokomotivy je 100 km/h, hmotnost šestinápravové lokomotivy je 120 t.
Ostravské opravny a strojírny (OOS) vystavovaly vůz řady Laaps, který pochází z rekonstrukce dvou vozů Gbgkks 12. konstrukční skupiny. Obě poloviny vozu mají pro ukázku rozdílné řešení klanic. Ukázku opravárenských prací a současně 160. výročí založení OOS dokumentoval historický krytý vůz Zl.
Zástupci z oboru vozidel městské hromadné dopravy jsou Inekon Trams a Dopravní podnik Ostrava resp. sdružení níže jmenovaných firem.
Firma Inekon Trams představila první ze tří obousměrných tramvajových vozů Inekon - 12 Trio pro hlavní město USA, Washington D.C.. Trio pro americký trh má zesílenou konstrukci rámu a prostor pro cestující i kabina řidiče jsou plně klimatizovány. Délka vozu je 20 130 mm, pohotovostní hmotnost 26 t, maximální rychlost 70 km/h, maximální obsaditelnost při 8 os./m 2 je 199 cestujících.
DPO představil modernizace nejrozšířenějších a nejúspěšnějších tramvajových vozů ČKD Tatra T3 v podobě nízkopodlažních tramvají typu Vario. Projekt tramvajového vozu Vario zpracovaly firmy VKV Praha, Pragoimex a Krnovské opravny a strojírny (výroba skříně), elektrickou výzbroj EuroPulse dodala firma Cegelec, kompletace vozidla byla provedena v dílnách DPO v Ostravě Martinově. Asynchronní trakční motory byly vyrobeny dle dokumentace firmy Pragoimex.
Hlavním prvkem tramvají typu Vario je nová ocelová skříň svařované konstrukce z uzavřených i otevřených profilů. Laminátová čela jsou k ocelovým profilům uchycena lepícím tmelem. Spojení článků u typů Vario LF2 a LF3 je provedeno pomocí kloubů, které jsou umístěny nad vnitřními podvozky. Tramvaj je vybavena modernizovanými podvozky Komfort s dvoustupňovým vypružením pomocí megi pružin. Střídavá elektrická výzbroj typu TV EuroPulse firmy Cegelec je umístěna na střeše vozidla. Všechna dvojkolí vozidla jsou hnací poháněná podélně uloženým asynchronním trakčním motorem, přičemž každý podvozek má svůj střídač. Pro řízení a diagnostiku vozu je instalován mikroprocesorový systém Cecomm.
Tramvaj Vario LFR.E ev. č. 1323 je vybavena novou skříní typu VarCB3LF. Maximální výkon je 360 kW, maximální rychlost 65 km/h., podíl nízké podlahy s maximální výškou 350 mm nad TK je 36 %, maximální obsaditelnost při 8 os./m 2 je 149 osob.
Dvoučlánková jednosměrná nízkopodlažní tramvaj Vario LF2 ev. č. 1401 se skládá ze dvou článků nesených třemi podvozky. Maximální výkon je 540 kW, maximální rychlost 65 km/h., podíl nízké podlahy s maximální výškou 350 mm nad TK je 43 %, maximální obsaditelnost při 8 os./m 2 je 234 osob.
Tříčlánková jednosměrná nízkopodlažní tramvaj Vario LF3 ev. č. 1602 se skládá ze tří článků nesených čtyřmi podvozky. Maximální výkon je 720 kW, maximální rychlost 65 km/h., podíl nízké podlahy s maximální výškou 350 mm nad TK je 50 %, maximální obsaditelnost při 8 os./m 2 je 329 osob.
Podobně jako v minulých letech byl vystavován nízkopodlažní trolejbus, který je společným dílem firem Solaris Bus & Coach, Cegelec a DPO. Třínápravový trolejbus Solaris Trollino 15 AC III. generace ev. č. 3604 je vybaven motorem TAM 1050C6L o jmenovitém výkonu 175 kW. Oproti I. generaci trolejbusů došlo k nepatrným změnám tvaru karoserie z důvodu usnadnění technologie výroby a současně byla snížena hmotnost karoserie. Podstatnou změnou v interiéru trolejbusu je odstranění pro Solaris tolik typické „motorové věže“ a nahrazení řadou sedadel pro cestující.
Text Pavel Větříšek, foto Jiří Vaněk
Fotografie byly pořízeny 19. června 2007. |