SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


Lokomotivy řady 794 pro společnost Infrastruktura železnice Srbije
V únoru 2019 byly společností Infrastruktura železnice Srbije (srbský správce infrastruktury) vybrány jako vhodné pro tažení pracovních vlaků a obslužné práce lokomotivy typu EffiShunter 300 českého výrobce CZ LOKO. Následující měsíc byla podepsána smlouva o výrobě dvou lokomotiv tohoto typu s termínem dodání v prvním čtvrtletí roku 2020. Konečná montáž obou lokomotiv se uskutečnila v českotřebovském závodě CZ LOKO.
Nejedná se přitom o první dodávku nových lokomotiv CZ LOKO do Srbska, pro srbské železnice bylo vyrobeno 10 lokomotiv řady 621-1 a na posunu v rafinérii v Pančevu je od roku 2016 nasazována 723.702 (viz Lokomotiva 723.702 pro srbského zákazníka NIS). Lokomotivy s přiděleným řadovým značením 794 odebírali především tuzemští zákazníci, zatím jedinou výjimkou byla 794.014 vyexportovaná do Polska (viz Lokomotiva řady 794 pro Metro Warszawskie). V letošním roce se pak objednávka pro Srbsko rozšířila o další dvě lokomotivy, tentokrát pro osobního státního dopravce Srbija voz.
Po technické stránce obě lokomotivy odpovídají předchozím vyrobeným strojům s maximální rychlostí 60 km/h a hmotností 36 t. Navíc jsou vybaveny srbským rychloměrem a vlakovým zabezpečovačem Indusi, používaným v zemích bývalé Jugoslávie. Aktivováno bylo také vícečlenné řízení, jehož odzkoušení se uskutečnilo v Jihlavě, kam obě v první polovině března 2020 odjely. Přeprava k zákazníkovi byla naplánována na polovinu března silniční dopravou z České Třebové. 16. 3. 2020 v odpoledních hodinách byly obě lokomotivy, již se srbským označením 622.001 a 622.002, naloženy na dva srbské kamiony a večer toho dne se vydaly na cestu do nového působiště.
Na fotografii z 10. 3. 2020 jsou zachyceny lokomotivy 794.016 a 794.017 propojené kabelem dvojčlenného řízení při zkouškách na pávovské vlečce.
Text a foto Daniel Brabenec
Návrat tramvají T2 do provozu u DPP
Po téměř 56 letech se v sobotu 7. března 2020 vrátily do provozu u Dopravního podniku hl. města Prahy (DPP) tramvaje typu T2. Jedná se o dva vozy, které pro Dopravní podnik města Ostravy vyrobily na konci padesátých let závody Tatra Smíchov (skříň a podvozky) a ČKD Stalingrad (elektrická výzbroj). V roce 1996 je odkoupil Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou, kde pod evidenčními čísly 18 a 19 sloužily v pravidelném provozu na úzkém rozchodu 1 000 mm až do ukončení provozu tramvají T2 v Liberci a Jablonci v listopadu 2018. Poté vozy zakoupil DPP a historický vzhled jim vrátili zaměstnanci ostravské společnosti Ekova Electric. DPP tyto dva vozy nově označil evidenčními čísly 6003 a 6004 a počítá s tím, že je nasadí na nostalgickou linku 23.
Tramvaje T2 navázaly na předchozí typ T1 a vyráběly se od roku 1955 do roku 1962, kdy jich bylo vyrobeno celkem 771. Autorem charakteristického tvaru tramvaje T2 je výtvarník František Kardaus. V Praze, kromě dvou prototypů označených evidenčními čísly 6001 a 6002, do provozu tento typ moc nezasáhl. Poslední pravidelný výkon vozu T2 v Praze se uskutečnil v listopadu 1964 na lince č. 21.
Na snímku z 8. března 2020 je pod siluetou Hradčan na Mánesově mostě zachycen vůz 6004 na lince č. 2.
Text a foto Jiří Konečný
Další lokomotivy T448p prodány z Polska do Česka
Již téměř 10 let probíhá postupný odprodej velkého množství lokomotiv společnosti DB Cargo Polska (DBCPL), které tato firma získala sloučením několika polských dopravců a nyní již pro činnost DBCPL nejsou potřebné. Mezi ně patří také stroje pocházející z československé produkce, mj. lokomotivy polské řady T448p (tj. česká řada 740). Tyto stroje se tak postupně objevují také u českých a slovenských dopravců, za všechny můžeme uvést T448p-057, která byla do Česka odprodána v roce 2018 (viz Lokomotiva T448p-057 posílí park Transport line Cargo).
K těmto vozidlům se 23. března 2020 přidaly další dvě lokomotivy, konkrétně T448p-033 (92 51 3 620 281-7 PL-DBSRP) a T448p-034 (92 51 3 620 282-5 PL-DBSRP). Tyto stroje již byly několik měsíců odstaveny v deponii v chemických závodech Blachownia ve městě Kędzierzyn-Koźle, nyní je odkoupila firma DB Cargo Czechia, tedy sesterská společnost DBCPL, která dosud žádnými vlastními stroji nedisponovala. Obě lokomotivy byly přepraveny jako nečinné z výchozí stanice Sławięcice do Hranic na Moravě v noci z 23. na 24. března 2020. Na horním snímku se obě lokomotivy představují v žst. Hranice na Moravě dne 24. března 2020 před stažením do areálu bývalého závodu MTH Hranice, kde společnost ČMŽO – elektronika provede jejich úpravy pro provoz v Česku a na Slovensku. Označení EVN jim zůstane původní, pouze se změní VKM ze současného DBSRP na DBCCZ.
Obě tyto lokomotivy byly vyrobeny v roce 1978 v ČKD Praha, T448p-033 byla dodána do dolu Anna v Pszówě nedaleko československé hranice, T448p-034 potom přímo dopravci Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem (PTKiGK) Rybnik, který vykonával posun na vlečkách mnoha dolů v Horním Slezsku. V roce 1987 i T448p-033 přešla do rukou PTKiGK Rybnik. Obě se pak dostaly do majetku dnešní firmy DB Cargo Polska v rámci integrace několika společností - včetně někdejšího PTKiGK Rybnik - počátkem roku 2011 (viz Integrace skupiny DB Schenker Rail Polska završena). Působení lokomotivy T448p-033 ještě u PTKiGK Rybnik je zdokumentováno na dolní fotografii z 16. srpna 2004 pořízené v kolejišti dolu Rydułtowy, kde byla v té době používána na posunu.
Text a foto Petr Štefek
„Esa“ na rychlících České Budějovice - Jihlava
Mimořádná změna GVD k 16. 3. 2020 měla přinést také jednu nenápadnou, ale poměrně významnou událost ve vozbě rychlíků na rameni České Budějovice - Jihlava. Tou mělo být nasazení řady 362 na jeden pár rychlíků mezi oběma krajskými městy v pracovní dny a většinu rychlíků o víkendech. Nahradit zde měly stroje řady 242 a to jak z důvodu příjemnější práce strojvedoucích na modernějších lokomotivách s klimatizací, tak pro případné krácení zpoždění na modernizovaném úseku České Budějovice - Veselí nad Lužnicí, kde lze využít maximální rychlost 140 km/h řady 362 oproti 120 km/h u řady 242.
Na trati 225 se řada 362 již s nástupem GVD 2019/2020 turnusově objevila v pracovní dny na páru osobních vlaků 8308/8313 Veselí nad Lužnicí - Jindřichův Hradec a zpět. Změnou turnusů plzeňských strojů řady 362 se měly uvolnit od 16. 3. 2020 další lokomotivy zejména na víkend, ale dlouhodobá výluka v úseku Olbramovice - Chotoviny tuto aktivitu posunula až na 27. 3. 2020, kdy byla zmíněná výluka ukončena. Od tohoto data je jedna lokomotiva řady 362 plánována na obrat rychlíků č. 665/662 v pracovní dny. O víkendu se přidají až 4 další stroje a pokryjí tak prakticky všechny rychlíky na trati 225. Na řadu 242 zbydou jen tři páry těchto vlaků v sobotu a dva v neděli. Lokomotivy řady 363/362 se na rychlících mezi Českými Budějovicemi a Jihlavou objevovaly už v minulosti, ale nepravidelně jako náhrada řad 230, 240 nebo 242, které v různých obdobích tyto rychlíky turnusově vozily.
Premiérovou jízdu lokomotivy řady 362 na pravidelném spoji mezi Českými Budějovicemi a Jihlavou představuje snímek z 27. 3. 2020, na kterém je zachycena „retrovka“ 362.078 v čele obratového R 662 „Rožmberk“ Brno hl. n - Plzeň hl. n. v mezistaničním úseku Kostelec u Jihlavy - Batelov.
Text a foto Daniel Brabenec
Vectrony DB Cargo vozí vlaky bez přepřahu z Polska do Rumunska
Během zimních měsíců roku 2020 Vectrony řady 193 DB Cargo vytlačily v Česku lokomotivy řady 189 používané původně na vlacích dopravců Arriva vlaky a DB Cargo Czechia (viz též Svitky Ziltendorf - Senica nově vozí DB Cargo Czechia). Oproti standardní ose západ-východ (tj. zejména tranzit Děčín – Lanžhot) se ale Vectrony začaly v březnu objevovat i ve směru sever-jih, nově jsou totiž nasazovány na vlacích koksu z polských koksoven do rumunských železáren Liberty Galați.
Zajímavé je na tom především to, že Vectron jede bez přepřahu z výchozí stanice v Polsku až do maďarsko-rumunské pohraniční stanice Curtici. Dál už to z ekonomických důvodů nedává smysl s ohledem na velmi nízkou přepravní rychlost vlaků na rumunské síti. Vůbec první takový vlak tranzitoval přes Česko a Slovensko 15. března 2020, jednalo se o trasu Chałupki – Kúty – Štúrovo. Stejnou cestou jely i další ložené vlaky, prázdné pak slovensko-českou hranici překračují různě, buď jedou rovněž přes Kúty nebo přes Čadcu.
Novinkou je také to, že na této přepravě se podílejí výhradně dopravci ze skupiny DB Cargo, tj. DB Cargo Polska, DB Cargo Czechia (rovněž na Slovensku), DB Cargo Hungária a Deutsche Bahn Cargo Romania. Jedná se však jen o zkušební přepravy cca jednoho vlaku týdně, takže hlavní tíha přeprav koksu mezi polsko-českou a maďarskou-rumunskou hranicí tak dále zůstává na dopravcích ze skupiny LTE, kteří se na nich podílejí od počátku roku 2018 (viz O koks do Galați se podělil Express Group a DB Cargo).
Použití Vectrona DB, konkrétně stroje 193 369, na Slovensku je zdokumentováno na fotografii pořízené 28. března 2020 na odjezdu ze stanice Devínska Nová Ves v čele vlaku Pn 1.nsl 58811 Dąbrowa Górnicza Towarowa – Cătușa, který veze 36 vozů koksu.
Text Petr Štefek, foto Juraj Streber
 
 
 
 
21. 12. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3