|
„Lehátka“ už na Ostravsku nejezdí
|
|
|
|
Pod pojmem „lehátka“ si většina lidí letmo obeznámených s železničním provozem představí lehátkové vozy pro noční přepravu cestujících, ale v nákladní dopravě na Ostravsku se tento výraz vžil pro výsypné vozy typu LH40 (řadové označení Ua). Tyto vozy s počátečními písmeny typového označení podle německé vagonky Linke-Hofman-Werke byly vyráběny v 50. a 60. letech 20. století také ve Studénce. Právě tyto vozy používal i podnik OKR-Doprava, později i její nástupce OKD, Doprava (OKDD, tj. dnešní PKP Cargo International) na své vlečkové síti, ale i na veřejných tratích na Ostravsku. Standardně byly vyráběny soupravy po šesti vozech spojené tuhou spojkou, pro spojení více souprav a pro připojení k lokomotivě se v originální verzi rovněž používala tuhá spojka. Pro provoz u OKDD byly vozy opatřeny běžným táhlovým a narážecím ústrojím ve dvou verzích: buď na koncích každého vozu nebo na koncích šestivozové pevné soupravy. Díky postupnému odkupu těchto vagonů od jiných provozovatelů jejich počet ve flotile OKDD rostl až do roku 1995, kdy jich firma provozovala 224 kusů.
Protože bylo nutné s těmito vozy zajíždět i mimo vlečkovou síť, především šlo o jízdy na Důl Paskov, který nebyl napojen na síť uhelných vleček, žádala OKR-Doprava o povolení provozu i na síti státních drah. Toto povolení vydaly Československé státní dráhy 5. června 1985 a od té chvíle bylo možné tyto vozy potkat i mimo vlečky. Na dvoukolejných tratích se však nesměly potkat s vlaky přepravujícími cestující nebo nebezpečné věci. Důvodem pro toto opatření byla obava z teoreticky možného otevření skříně, která poté zasahuje do průjezdného průřezu.
Původně byly tyto vozy u OKDD využívány především pro vyvážení důlního kamene z úpraven uhlí na haldy, přičemž tuto úlohy plnily rovněž vozy Ua „dumpcar“ a do 90. let 20. století také Nass, které mají stejně jako LH40 pneumatické boční vyklápění. Nevýhodou LH40 byla možnost klopení jen na jednu stranu. Pro stálé relace to nebyl problém, v případě nasazení na novou relaci bylo nutné promyslet projetí správného počtu úvratí, případně se pro otočení využíval triangl ve stanici Doubrava.
Rozmach provozu těchto vozů mimo vlečkovou síť OKDD nastal od roku 2002, kdy se i tyto vozy používaly pro návoz hlušiny na tehdy budovanou dálnici kolem Ostravy (viz Doprava hlušiny na stavbu dálnice D47), zajímavé byly i přepravy vlhčeného popílku na odval Nový York (viz Přeprava vlhčeného popílku po železnici), na stejné klopné místo se pak vozil i odpad z Třineckých železáren. Další komoditou přepravovanou ve vozech LH40 byl koks, jehož přebytky se vozily z ostravských koksoven na deponie.
S postupným útlumem těžby černého uhlí klesala i potřeba vozů LH40, ty tak byly odstavovány a šrotovány. Jejich úplně posledním výkonem ve službách OKDD byla vozba uhelných kalů na Důl Darkov. Těžba ma tomto dole byla ukončena v únoru 2021, tím zaniklo i toto poslední využití vozů LH40. Nějaké vozy jestě zůstaly v deponaci, ale definitivní konec nastal v prosinci 2024, kdy byla poslední souprava sešrotována v Ostravě-Heřmanicích.
Provoz vozů LH40 na Ostravsku dokumentuje horní fotografie pořízená 1. května 2014 v úseku Josefova jáma - Zárubek. V tomto případě se však jednalo o poměrně netypické použití, neboť lokomotiva 740.604 veze krátkou soupravu s uhlím pro výdejnu deputátního uhlí Jan Maria. Na dolní fotografii z 1. prosince 2024 je zachycena poslední souprava LH40 čekající v Heřmanicích na šrotaci.
Lokomotivy řady 774.71 pro společnost Bulk Transshipment Slovakia
|
|
Slovenská společnost Bulk Transshipment Slovakia (BTS) si v roce 2023 objednala u firmy CZ LOKO dvě rekonstruované lokomotivy řady 774.71 s určením pro provoz na širokorozchodné trati (1520 mm) na východě Slovenska - zejména posun a přetahy v uzlu Čierna nad Tisou a na sousedícím terminálu Dobrá. Vytížení tohoto terminálu a dalších provozů BTS zajišťují především přepravy z Ukrajiny na Slovensko a s tím spojené překládky z širokorozchodných vozů na normálněrozchodné a naopak. BTS byla založena v roce 2007, sídlo společnosti je v Čierne nad Tisou a jedná se o společný podnik společností Budamar a ZSSK Cargo. BTS je i licencovaným dopravcem, především ZSSK Cargo do firmy vložilo jak elektrické, tak dieselové lokomotivy obou rozchodů (1435 mm a 1520 mm). Po dodání druhé lokomotivy by měly být obě spojeny do dvojčlenného řízení, stejně jako jsou v současnosti provozovány stroje řady 770.8.
Obě lokomotivy pro přestavbu dodala do CZ LOKO sama společnost BTS, jedná se o širokoroozchodné stroje řady 770.8. Rekonstrukci obou vozidel uskutečňuje závod v České Třebové. První ze strojů, který obdržel označení 774.723, byl výrobně dokončován v prosinci roku 2024, druhá lokomotiva 774.724 opustí výrobní závod během prvního čtvrtletí roku 2025. Obě navazují na poslední vyrobený stroj 774.722, který obdržela na podzim roku 2020 finská společnost Fennia Rail (viz Šestá lokomotiva EffiShunter 1600 pro Fennia Rail ). V druhé polovině ledna 2025 by měla být 774.723 převezena do Čierne nad Tisou, kde dojde k převazu z normálněrozchodných na širokorozchodné podvozky a bude dosazeno automatické spřáhlo místo šroubovky. Obě lokomotivy mají usazen rám na podvozcích pomocí závěsek, nebyla provedena rekonstrukce na pryžokovové sloupky.
Na horní fotografii z 20. 12. 2024 se představuje 774.723 v ještě ne zcela dokončené vizuální podobě během obratu v železniční stanici Lichkov před zpáteční zkušební jízdou do Ústí nad Orlicí. Z České Třebové do Ústí nad Orlicí a zpět zajistil přepravu stroj 709.401 CZ Logistics.
Dolní fotografie pořízená 15. 1. 2025 ve stejné železniční stanici během zkušební jízdy, které se účastnili i zástupci majitele, představuje již finální podobu lokomotivy. Po celé délce představků a kabiny byl doplněn modrý pruh a na čela představků a boky kabiny byla doplněna loga dopravce. Z důvodu postupného zavádění výhradního provozu pod dohledem ETCS a komplikacemi s povolením zkušební jízdy nové lokomotivy nevybavené OBU ETCS bylo i v tomto případě nutné dopravit 774.723 do Ústí nad Orlicí, odkud do Lichkova již pokračovala sama. V tomto případě se tohoto převozu ujala lokomotiva 740.406 Železnice Peštál, kterou si CZ Logistics dočasně pronajal.
(Dodatečná aktualizace 16. 1. 2025)
Text Daniel Brabenec, foto Pavel Polák
|
Lokomotivy řady 744.1 pro společnost GJW Praha
|
|
|
Během posledních tří let si začaly také stavební firmy působící na železnici objednávat nové lokomotivy vybavené palubní částí ETCS. Nutil je k tomu blížící se termín zavedení výhradního provozu pod dohledem ETCS na vybraných tratích SŽ od 1. 1. 2025 a v té době i nejistota v možné instalaci OBU ETCS do starších řad lokomotiv (která se již v současné době díky dotacím a poměrně vysoké ceně nových lokomotivy jeví ekonomicky reálnou). Prvním objednatelem nové lokomotivy byla stavební společnost Subterra, která v roce 2022 obdržela od CZ LOKO stroj 744.150 (viz „Kanárek“ 744.150 pro stavební společnost Subterra), v roce 2024 následovaná Hrochostrojem (viz Lokomotiva 744.161 pro společnost Hrochostroj). Stejně jako Hrochostroj si v roce 2022 objednala u firmy CZ LOKO stejný typ lokomotiv i stavební společnost GJW Praha, zabývající se především modernizací a stavbou železničních tratí. Ta má ve svém vlastnictví pro dopravu pracovních vlaků několik lokomotiv řady 721 a 740, ale nevybavených OBU ETCS. Tato společnost zakoupila u CZ LOKO rovnou tři vozidla řady 744.1, s termínem dodání v roce 2024.
Všechny tři lokomotivy byly zkompletovány v závodě CZ LOKO v Jihlavě, dokončovány jsou postupně během listopadu a prosince 2024 tak, aby mohly být do poloviny prosince 2024 předány majiteli. U výrobce obdržely označení 744.164 - 744.166. Provedením odpovídají stroji 744.162 (viz také
Nové lokomotivy pro SUAS Transportation Service), tedy s trakčními měniči a rozvaděčem pomocných pohonů R3 z produkce EVPÚ Nová Dubnica, a OBU ETCS CAF Signalling typu Auriga ve spojení s národním zabezpečovačem MIREL VZ1.
Na fotografii z 4. 12. 2024 je zachycen v pořadí druhý stroj pro GJW 744.165 během zkušební jízdy z Jihlavy do Havlíčkova Brodu při obratu v cílové stanici.
Text a foto Daniel Brabenec
|
Železniční vozidla opět využívají trajekt mezi Polskem a Švédskem
|
|
|
|
Nedílnou součástí železniční logistiky jsou i námořní přepravy kolejových vozidel na trajektech vybavených kolejemi. Świnoujście je jediným polským přístavem, který umožňuje posun s železničními vozy mezi trajektem a pevninskou železnicí. Právě z tohoto přístavu je dlouhodobě provozována trajektová linka do švédského Ystadu. Od počátku tisíciletí měla železniční doprava na lince Świnoujście - Ystad rostoucí tendenci, a to až do roku 2007, kdy bylo dosaženo rekordního počtu téměř 24 tisíc přepravených železničních vozů za rok, od roku 2008 začaly tyto počty postupně klesat. V té době mělo monopol na použití trajektů PKP Cargo, které si od rejdaře Unity Line pronajímalo koleje na trajektech Jan Śniadecki, Polonia a Kopernik. S poklesem železničních přeprav se pak rejdař postupně zbavil lodí Kopernik (prodána v roce 2019, po modernizaci sloužila na lince Soluň – Izmir) i Jan Śniadecki (prodána v lednu 2024). I v souvislosti s přestavbou kolejiště ve Świnoujście, kteár byla zahájena v roce 2019, a nezájmem o tyto služby ze strany PKP Cargo pak využití kolejí na palubách trajektů mezi Polskem a Švédskem kleslo na nulu. Na Baltu tak zůstala v provozu jediná železniční linka, kterou provozuje Stena Line mezi Rostockem a Trelleborgem, když již dříve byly ukončeny přepravy železničních vozidel na lince Sassnitz – Trelleborg.
Po zakončení přestavby železničního terminálu v Świnoujście v roce 2024 se o obnovení železničních přeprav zasadil rejdař Unity Line s lodí Polonia, která disponuje celkem šesti kolejemi o celkové délce přes 600 m. První trajekt s železničními vozidly se po delší přestávce objevil v Świnoujście 8. dubna 2024, kdy Polonia převezla ze Švédska do Polska soupravu prázdných kontejnerových vozů. V dalších měsících se nepravidelně objevovaly i další přepravy.
Vlaky s vozy pro trajekt železniční dopravci přivážejí do obvodu SiA stanice Świnoujście, který je vzdálený asi 5 km od nájezdové rampy trajektu. Mezi uvedeným obvodem a palubou lodi pak posun zajišťují dieselové lokomotivy dopravců Kolej Bałtycka nebo PKP Cargo. Přestože denně vyplouvá ze Świnoujście několik trajektů, železniční spojení do Ystadu (a opačně) je k dispozici jen jednou denně lodí Polonia, cesta jedním směrem pak trvá zhruba sedm a půl hodiny.
Jedna ze zásilek kolejových vozidel dorazila z Ystadu do Świnoujście ráno 21. listopadu 2024. Při posunu s železničními vozy mezi palubou lodi Polonia a pevninou byla zachycena lokomotiva SM42-2255 dopravce Kolej Bałtycka. Na dolní fotografii z 13. srpna 2024 je zachycen trajekt Polonia krátce po vyplutí ze Świnoujście směrem do Ystadu. Loď Polonia aktuálně plující pod kyperskou vlajkou byla dokončena loděnicí Langsten Verft v norském Kragerø v roce 1995.
Text a horní foto Petr Štefek, dolní foto Jiří Konečný
|
Opční lokomotivy řady 723.7 pro tureckou železárnu Erdemir
|
|
|
Na základě objednávky z listopadu 2021 obdržela v roce 2023 turecká železárna Erdemir ve dvou etapách 4 lokomotivy řady 723.7 vzniklé rekonstrukcí vozidel řady 740/742 ve společnosti CZ LOKO (viz Lokomotivy řady 723.7 pro turecké železárny Erdemir). Stroje s označením 723.721 a 722 opustily výrobní závod v Jihlavě 3. 5. 2023 (a na koleje v Erdemiru byly složeny 23. 5. 2023), druhé dvě 723.723 a 723.724 pak odjely z Jihlavy 26. 6. 2023. Součástí objednávky byla i opce na další dvě lokomotivy stejného typu, která byla posléze uplatněna, s termínem dodání obou strojů v druhé polovině roku 2024. Opční lokomotivy nenavazují pořadovými čísly na vloni dodaná vozidla do Turecka - číslo 725 bylo přiděleno lokomotivě pro Třinecké železárny, 726 - 728 pak strojům pro Železiarne Podbrezová (viz Lokomotivy řady 723.7 pro Železiarne Podbrezová) - proto jsou označeny 723.729 a 723.730. Jen pro zajímavost dodejme, že na začátku roku 2024 byl dodán do Podbrezové i čtvrtý doobjednaný stroj s pořadovým číslem 731. Lokomotivy pro turecké železárny byly opatřeny i samolepkami s vnitropodnikovým označením L24 a L25, které navazuje na předchozí dodané lokomotivy řady 744.7 a 723.7.
Rekonstrukce obou lokomotiv byla realizována od začátku léta 2024 v jihlavském závodě CZ LOKO, výrobně dokončovány pak byly postupně během listopadu 2024. 723.729 se následně během první poloviny tohoto měsíce podrobila zkušebním jízdám z Jihlavy do Havlíčkova Brodu a Dobronína, 723.730 tyto jízdy absolvuje poslední listopadový týden. Na přelomu listopadu a prosince 2024 je v plánu jejich export do Turecka, částečně po kolejích, v závěru cesty na kamionech.
Na snímku z 12. 11. 2024 je zachycena lokomotiva 723.729 při čekání na povolení k odjezdu v železniční stanici Havlíčkův Brod, kam se dostala v rámci zkušební jízdy z Jihlavy.
Text a foto Daniel Brabenec
|
Dva stroje řady 741.7 pro italskou společnost Scala Virgilio & Figli
|
|
V průběhu října 2024 byla v závodě CZ LOKO v České Třebové dokončována kompletace dvou lokomotiv řady 741.7 pro italskou společnost Scala Virgilio & Figli (SVF). Tyto lokomotivy vznikly rekonstrukcí původních strojů řady 740/742. Na první pohled zaujmou svým výrazným barevným řešením v kombinaci žluté a modré u stroje 741.768 a žluté a červené u 741.769. SVF, která je pro CZ LOKO dalším novým italským odběratelem, těmito stroji rozšíří svou různorodou flotilu lokomotiv určených především pro vedení pracovních vlaků. SVF je stavební firmou se zaměřením na silniční stavby a dále na výstavbu, rekonstrukce, opravy a údržbu železničních tratí převážně na italském území.
Společnost SVF se sídlem v obci Montevarchi v provincii Arezzo objednala dvě lokomotivy řady 741.7 v prosinci 2023 jako již v Itálii vcelku rozšířená vozidla se schválením pro posun a vedení stavebních vlaků. Nákup těchto strojů je realizován přes leasingovou společnost Credemleasing, která se již v minulosti podílela na financování lokomotiv z produkce CZ LOKO na italském trhu. Lokomotivy této řady již provozují v Itálii další drážní stavební firmy - např. CLF (viz Stroje řady 741.7 stavební společnosti CLF) a Francesco Ventura Costruzioni Ferroviarie (viz Další lokomotivy řady 741.7 pro italské zákazníky).
Při pobytu v železniční stanici Břeclav byly zachyceny 11. 11. 2024 stroje 741.769, 741.768 a 742.182 (viz Nový italský zákazník pro lokomotivu typu EffiShunter 1000). Zanedlouho po pořízení snímku následoval jejich odvoz přes rakouskou hranici do přechodové stanice Tarvisio Boscoverde a dále do italského vnitrozemí.
Text Daniel Brabenec, foto Pavel Polák
|
Nový italský zákazník pro lokomotivu typu EffiShunter 1000
|
|
|
V závěru roku 2024 uskutečnilo CZ LOKO dodávku jedné lokomotivy typu EffiShunter 1000 novému italskému zákazníkovi - dopravci ERMES Rail, sídlícímu ve městě Cremona. Itálie je tak i nadále největším odběratelem lokomotiv řady 744 z produkce CZ LOKO. Objednatelem tohoto stroje byla společnost Magli Intermodal Service (MIS) ze skupiny Magli Group, zabývající se komplexními logistickými a spedičními službami v oboru ocelářských a kovových výrobků, později doplněnými o přepravu kovového a průmyslového odpadu - s využitím kombinované železniční a silniční dopravy. MIS byla založena v roce 1980, se sídly společnosti v Brescii a Cremoně. Provozovatelem objednané lokomotivy se měl stát dopravce MIS Rail (založený v roce 2022), který pro MIS zajišťoval železniční dopravu jak mezi jednotlivými obchodními uzly, tak i posun v intermodálních terminálech (MIS přímo působí v terminálech Cremona, Brescia, Benátky, Terst, Ancona). V roce 2024 byl změněn název tohoto dopravce na ERMES Rail.
Výroba lokomotivy s označením výrobce 744.182 byla zahájena v létě roku 2024 v jihlavském závodě CZ LOKO. Na konci října 2024 byla výrobně dokončena a vykonala i patřičné zkušební jízdy a TBZ v úseku Jihlava - Havlíčkův Brod - Žďár nad Sázavou. 8. 11. 2024 byla přepravena z Jihlavy do České Třebové a 11. 11. 2024 se vydala spolu se stroji 741.768 a 741.769 na cestu z České Třebové přes Břeclav do Itálie ke svému majiteli.
Na fotografii z počátku listopadu 2024 je zachycena 744.182 (budoucí italské EVN 92 83 2 744 038-6) při posunu v Jihlavě během přípravy na odjezd do České Třebové, kam se vydala spolu se strojem 190.003, určeným také pro zákazníka v Itálii.
Text a foto Daniel Brabenec
|
Dovoz polotovarů do Liberty Ostrava se postupně rozjíždí
|
|
Ostravské železárny Liberty, které jsou od 21. června 2024 v úpadku, postupně obnovují svůj provoz. Zatímco prvovýroba železa, oceli a koksu už se pravděpodobně nikdy neobnoví, již na jaře 2024 před vyhlášením úpadku se znovu rozběhl provoz středojemné válcovny. 10. října 2024 se pak opět rozjela válcovna plochých výrobků (vyrábí např. svodidla), od konce října znovu funguje rourovna. To vše přináší aspoň nějaký provoz také na tamní vlečku, která během posledních měsíců přišla o většinu lokomotiv, které na ní byly v předchozích letech provozovány (viz Lokomotivy řady 741.7 končí v Liberty Ostrava).
Do huti tedy přestaly jezdit vlaky se vstupními surovinami (tj. zejména železná ruda a uhlí), naopak se začaly dovážet ocelové polotovary potřebné pro produkci výše uvedených provozů. Ocel začalo dovážet už na jaře ČD Cargo, jednalo se především o zásilky z přístavů na Jadranu či Baltu, případně od rumunské sestry Liberty Galați. Několik vlaků pak z německé hranice převzal i dopravce IDS Cargo. Od počátku října 2024 pak DB Cargo Czechia dováží do Ostravy ocelové sochory z německých železáren Benteler Steel/Tube v dolnosaském městě Lingen (Ems), v tomto případě se jedná o zhruba dva vlaky týdně. Bramy pro středojemnou válcovnu vozí ještě z Polska dopravce CER Cargo, sochory z chorvatských železáren ABS Sisak pak pro produkci rourovny dováží NZ Rail.
Na snímku z 16. října 2024 je zachycen ucelená souprava sochorů jako vlak č. 43397 Hanekenfähr (tj. přípojová stanice hutě Benteler) – Ostrava-Bartovice v čele se strojem 193 395 DB Cargo v úseku Schmilka – Schöna.
Text Petr Štefek, foto Pavel Drahan
|
Dvě regionovy uvěznila povodeň v Kravařích ve Slezsku
|
|
|
|
Zářijové povodně měly dramatický průběh na mnoha železničních tratích ve Slezsku, většinu z nich se pak postupně daří vracet do provozu. Zatímco trať z Opavy na Ostravu byla opět zprovozněna po 29 dnech (viz Trať z Ostravy do Opavy je opět v provozu po povodni), obnovení provozu z Opavy ve směru na Kravaře ve Slezsku je zatím v nedohlednu.
V uvedeném úseku totiž došlo k výraznému poškození mostu přes řeku Opavu mezi zastávkami Opava zastávka a Malé Hoštice. Stavba nového mostu včetně obnovy odplaveného náspu se vyžádá delší dobu, takže obnovení provozu lze očekávat nejdříve v druhé polovině roku 2025. I když větší část tratě Opava východ – Hlučín včetně navazující tratě Kravaře ve Slezsku – Chuchelná zůstaly povodněmi nepoškozeny, zůstanou do doby obnovy napojení na českou síť bez železničního provozu.
Nepředpokládané odpojení od zbytku sítě znamenalo rovněž odříznutí dvou regionov od jakéhokoliv zázemí. Jde o jednotky 814.119 a 814.121, které v den zastavení provozu, tj. 14. září 2024, sloužily na uvedených tratích. Toho dne dojela 814.119 v 19:57 z Hlučína do Kravař ve Slezsku, ale dál do Opavy už pokračovat nemohla, protože tím směrem byl v 19:45 zastaven provoz z důvodu zaplavení tratě. Jednotka 814.121 toho dne jezdila mezi Kravařemi a Chuchelnou, na trati však docházelo k opakovaným pádům stromů, takže už během dne na některých vlacích jela jen do mezilehlých zastávek (Štěpánkovice či Bolatice) a zpět. V 19:21 pak dojela do Chuchelné, ale zpět už nejela, neboť po dalších pádech stromů był v 19:39 zcela zastaven provoz na trati. Po prořezání spadaných stromů se regionova vydala na trať již bez cestujících jako posun mezi dopravnami, do Kravař však dojela až nad ránem následujícího dne, neboť na trati byly další spadlé stromy.
Mezitím řeka Opava, která kulminovala večer 15. září, odnesla násep u Opavy a poškodila most, takže obě vozidla zůstala uvězněna v Kravařích ve Slezsku bez naděje na brzký odjezd. Protože by jednotky stály bez možnosti odjezdu po kolejích možná i více než rok, rozhodly se České dráhy je přepravit pomocí silničních podvalníků. Na poslední říjnové dny je tedy naplánována přeprava souprav 814.119 a 814.121 po silnici z Kravař ve Slezsku do Skrochovic, kde mají být znovu postaveny na koleje.
Horní snímek pořízený 20. září 2024, tedy pět dnů po kulminaci řeky Opavy, dokumentuje poškozenou trať v úseku Opava zastávka – Malé Hoštice s poškozenými mosty (uprostřed je inundační most, v pozadí most přes řeku). Na dolní fotografii z 20. října 2024 jsou pak zachyceny zmiňované jednotky 814.119 (v popředí) a 814.121 čekající na svůj další osud v Kravařích ve Slezsku.
Nové lokomotivy pro SUAS Transportation Service
|
|
Další ze společností, která se rozhodla kvůli plánovanému zavedení výhradního provozu pod dohledem ETCS na síti SŽ pořídit nové lokomotivy přímo z výroby vybavené OBU ETCS, se stala Sokolovská uhelná (SUAS). Pro nákup dvou nových dieselových strojů pro svoji dopravní divizi se tato společnost rozhodla už v roce 2021. V následujícím roce zažádala o dotaci na jejich vybavení OBU ETCS ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Ta byla SUAS schválena v celkové hodnotě 13,5 mil. Kč (85 % uznatelných nákladů). S využitím této dotace byly následně objednány dva stroje typu EffiShunter 1000 z produkce CZ LOKO vybavené OBU ETCS, s termínem dodání v roce 2024, aby byly připraveny na výhradní provoz pod dohledem ETCS od ledna 2025. Provozovatelem obou strojů se stává dopravce SUAS Transportation Service ze skupiny SUAS Group.
Kompletace obou lokomotiv proběhla v jihlavském závodě CZ LOKO. První 744.162 byla výrobně dokončována začátkem léta 2024, 744.163 pak v říjnu 2024. Obě lokomotivy jsou jako jedny z prvních této řady vybaveny OBU ETCS společnosti CAF Signalling typu Auriga ve spojení s národním zabezpečovačem Mirel VZ1. Proto byla 744.162 testována kvůli provedené změně i ve Zkušebním centru VUZ ve Velimi. Další lokomotivy této řady především pro české zákazníky již budou vybavovány právě tímto systémem jako náhrada OBU ETCS Bombardier EbiCab po ukončení jeho výroby. Spolu s 744.162 byla vybavena tímto systémem i 744.161 pro Hrochostroj (viz Lokomotiva 744.161 pro společnost Hrochostroj), ta ale kvůli odlišnostem v elektrické výzbroji stále čeká na schválení. 744.162 začala SUAS Transportation Service využívat od července 2024 především k zácviku strojvedoucích, poté se vrátila zpět do Jihlavy k nezbytným úpravám a od konce srpna je opět nasazována v okolí Sokolova. 744.163 pak dorazí k majiteli na přelomu října a listopadu 2024. Oba stroje budou využívány jak na vlečkové síti SUAS (okolí Svatavy, elektrárna Tisová), tak pro provoz na tratích SŽ (relace Chomutov, Mělník, přepravy speciálních vozidel). Kvůli využití ETCS a zajištění dostatečného výkonu pro vozbu těžkých vlaků je zvažováno i jejich nasazení ve vícečlenném řízení s řadou 724.
Na fotografii z 17. 10. 2024 je zachycena druhá vyrobená 744.163 při návratu ze zkušební jízdy do Havlíčkova Brodu při posunu na vlečce CZ LOKO v Jihlavě.
Text a foto Daniel Brabenec
|
|
|
|