SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


Lokomotivy řady 742.71 pro společnost ODOS Cargo
Ostravská dopravní společnost – Cargo (ODC) se stala v pořadí čtvrtým zákazníkem CZ LOKO, který si objednal modernizaci svých strojů řady 742 na typ EffiShunter 1000M. Kontrakt se týká celkem 4 lokomotiv s termínem dodání do poloviny roku 2022. Lokomotivy jsou kompletovány v jihlavském závodě CZ LOKO, přičemž v polovině dubna 2022 je výrobně dokončována první z nich - stroj s označením 742.764 (pro ODC je vyhrazen číselný interval 764 - 767). Probíhající zakázka z první objednávky ČD Carga obsadila pořadová čísla 711 - 760, CER Cargo vlastní stroje čísel 761 a 762 (viz Modernizované lokomotivy řady 742.71 pro CER Cargo), RCCCZ pak má v užívání 742.763 (viz Rekonstruovaná lokomotiva 742.763 pro dopravce Rail Cargo Carrier). Další modernizace lokomotiv řady 742 v obdobném rozsahu jsou plánovány i pro ČD, těm však Drážní úřad přidělil jiné řadové označení. Na lokomotivách pro ODC proběhlo několik technických úprav, nejviditelnější je posun UIC zásuvek z vrchní části čelních zábradlí do jejich poloviny, takže nedochází ke vzájemné kolizi při propojení komunikačními kabely (dříve vyrobené lokomotivy měly z tohoto důvodu zásuvky pootočeny o 90° směrem dolů) a jsou také přístupné i z úrovně kolejí bez nutnosti výstupu na ochoz.
ODC disponuje elektrickými i dieselovými lokomotivami, kterými zajišťuje přepravní služby ve vlastní režii nebo je dále pronajímá. K vidění jsou zejména v Česku a na Slovensku, případně na přetazích z polských pohraničních stanic v ostravské aglomeraci jako dispečerské lokomotivy (včetně výkonů pro ČD Cargo, které má v ODC majetkový podíl). Několik lokomotiv ODC řady 742 působí ve službách dopravce Retrack, další například vypomáhají ČD Cargu v okolí Havlíčkova Brodu, především na manipulačních vlacích do Světlé nad Sázavou a Ledče. Z 12 lokomotiv této řady (pocházejících historicky zejména od železničního vojska a později převzatých od Stavební obnovy železnic i s depem v Bohumíně) jich ODC zůstane 8. Po jejich boku pak bude od letošního léta sloužit i čtveřice modernizovaných lokomotiv, přičemž první dvě by měl zařadit dopravce do pravidelného provozu již během jara. Díky zástavbě zabezpečovače ETCS je předpoklad jejich nasazení zejména na výkonech na tratích vybavených tímto systémem.
Na snímku z 12. 4. 2022 je zachycen návrat stroje 742.764 ze zkušební jízdy jako Lv 54194 Žďár nad Sázavou - Jihlava v okamžiku průjezdu obcí Mírovka nedaleko stejnojmenné zastávky.
Text a foto Daniel Brabenec
Nové elektrické jednotky na Rigi Bahnen
Druhá nejstarší ozubnicová železnice na světě a první v Evropě oslavila v květnu loňského roku 150 let pravidelného provozu. Dráha pod vrchol Rigi (dnes fungující pod názvem Rigi Bahnen) do stanice Rigi Kulm, která leží v nadmořské výšce 1748 m, má dvě větve. Jedna začíná u Lucernského jezera (Wierwaldstättersee) ve Vitznau (435 m n. m.) a druhá v železničním uzlu Arth-Goldau (517 m n. m.). Obě tratě se pak setkávají pod vrcholem ve stanici Rigi Staffel (1 603 m n. m.) a do vrcholové stanice pokračují souběžně. Na trati s normálním rozchodem 1435 mm je použit ozubnicový systém typu Riggenbach a zpočátku byla dráha provozována s parními lokomotivami. Od roku 1906 započala elektrizace tratí stejnosměrným napájecím napětím 1 500 V, která byla dokončena až v roce 1937.
Na jaře letošního roku dodal švýcarský výrobce Stadler Bussnang na Rigi Bahnen celkem šest dvoučlánkových, částečně nízkopodlažních souprav typu GTW, jež nesou označení Bhe 4/6 41 až 46. Do pravidelného provozu jsou nasazeny od 8. dubna – zatím na větvi z Vitznau. Jednotky s celkovou délkou 34 800 mm mají oba krajní dvounápravové podvozky hnací a střední dvounápravový podvozek typu Jakobs je bez pohonu. Jednotka má výkon 1 600 kW a pojme 150 sedících cestujících. Maximální rychlost při jízdě do stoupání je 20 km/h a při jízdě z kopce 17,5 km/h. Automatická spřáhla a mnohočlenné řízení umožňují spojovat jednotky do dvojic. Samozřejmostí je také elektrodynamická rekuperační brzda, elektronický informační systém, klimatizace nebo USB zásuvky. Design jednotky je dílem studia Milani Design & Consulting ze švýcarského Thalwilu.
Na snímku ze 17. dubna 2022 je zachycena jednotka Bhe 4/6 43 při odjezdu z vrcholové stanice Rigi Kulm.
Text a foto Jiří Konečný
 
 
 
 
21. 12. 2025 © SPŽ 0 Verze 1.3