Leden
Únor


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Leden 2008

Hector Rail zahájil přepravy Švédsko - Německo
Na počátku loňského roku podepsal švédský dopravce Hector Rail smlouvu na provozování přímých nákladních vlaků s kontejnery, výměnnými nástavbami či návěsy mezi Švédskem a Německem. Objednatelem je nizozemská logistická společnost Van Dieren Maritime. Pro spuštění tohoto projektu si Hector Rail v únoru 2007 objednal u firmy Bombardier Transportation 10 kusů dvousystémových elektrických lokomotiv typu TRAXX F140 AC (pro napájecí systémy 25 kV, 50 Hz a 15 kV, 16,7 Hz) s opcí na dalších 10 kusů. Tyto stroje jsou shodné se stroji řady 185.2 vyráběnými pro Railion a u Hector Rail jsou označeny řadou 241.
První lokomotiva 241.001 byla dodána v srpnu 2007 a vzápětí absolvovala zkušební jízdy v Dánsku a následně ve Švédsku pro schválení tohoto typu v obou státech. Po schválení typu se tak jedná o první lokomotivu, která vyhovuje požadavkům infrastruktury ve Švédsku, Dánsku a Německu zároveň.
Lokomotivou 241.002 se pak stal stroj původně označený 185.568. Tato lokomotiva byla vyrobena již v roce 2006 a původně ji výrobce používal pro zkušební účely, především pro testy zabezpečovacího systému ETCS. V druhé polovně roku 2007 byla lokomotiva upravena na běžné provedení řady 185.2, resp. 241, opatřena nátěrem Hector Rail a posléze předána novému vlastníkovi. Zbývajících osm lokomotiv řady 241 bude dodáno do konce roku 2008.
Zamýšlený provoz intermodálních vlaků mezi Švédskem a Německem s využitím lokomotiv řady 241 byl zahájen na počátku ledna 2008. Vůbec první vlak byl ze švédského Norrköpingu do stanice Herne (kontejnerový terminál CTH) v Porúří vypraven 4. ledna. Od uvedeného data je v této relaci vedeno 5 párů vlaků týdně. Od září by pak měly být do Německa vypravovány vlaky v další relaci, konkrétně ze švédského přístavního terminálu Västerås.
Na snímku z 8. ledna 2008 je zachycena lokomotiva 241.001-5 „Kenobi“ v čele uvedeného vlaku u výhybny Lernacken po opuštění mostu mezi umělým ostrovem Peberholm a pevninou. Právě tímto mostem a návazným podmořským tunelem zdolává vlak úžinu Öresund mezi Dánskem a Švédskem.
Text Petr Štefek, foto Hector Rail
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019