Společnost CZ LOKO je v oboru oprav a rekonstrukcí lokomotiv spojována spíše s vozidly nezávislé trakce. Ojedinělé opravy elektrických lokomotiv se zde sice již v předchozích letech také uskutečnily, ale k většímu nárůstu v objemu oprav těchto vozidel došlo až v loňském roce. V roce 2007 České dráhy nasmlouvaly s firmou CZ LOKO mimo jiné i hlavní opravy u střídavých lokomotiv řady 242 a později i řady 240. Přístavba vozidel se uskutečňovala převážně až v druhé polovině roku 2007 a proto dokončování oprav probíhá i v roce 2008.
V první polovině října 2007 odeslalo domovské DKV České Budějovice do závodu CZ LOKO v České Třebové na EH opravu lokomotivu 240.106, která tímto získala několik prvenství. Po delší době se totiž stala první „laminátkou“, na které proběhla hlavní oprava, a zároveň byla prvním strojem této řady opravovaným v České Třebové. V průběhu opravy však došlo k 1. 12. 2007 ke vzniku dceřiné společnosti ČD Cargo, kam byly převedeny i všechny lokomotivy řad 230, 240 a 340. Součástí opravy EH je i komplexní obnova nátěru v rozsahu Lak I a tak se 240.106 stala první „laminátkou“ opatřenou lakem v novém barevném schématu společnosti ČD Cargo v kombinaci tmavě (RAL 5003) a světle (RAL 5015) modré barvy. Na rozdíl od jiných řad elektrických lokomotiv ČD Cargo měl být modrý lak doplněn na bočnicích stříbrným pruhem v úrovni mřížek houkaček a úzkým stříbrným proužkem nad úrovní stupaček, ale ve finální podobě stříbrnou nahradila také tmavě modrá. Z opravy byla lokomotiva převzata počátkem března 2008 a v noci z 5. na 6. března 2008 se vrátila zpět do SOKV České Budějovice. Koncem října 2007 odešla z Českých Budějovic do České Třebové na EH opravu i lokomotiva 240.107, která by se ve stejném provedení jako 240.106 měla vrátit zpět do Českých Budějovic na přelomu března a dubna 2008.
Pro dosud spíše zanedbávané lokomotivy řady 230 a 240 jsou naplánovány vyvazovací a hlavní opravy i pro tento rok. Realizovány budou jak ve společnosti CZ LOKO (případně v kooperaci s ČMŽO Přerov), tak i v dceřiné společnosti ČD - DPOV. Zároveň budou při opravách opatřovány lakem v barevném schématu ČD Cargo.
Na horní fotografii z listopadu 2007 se představuje rozebraná lokomotiva 240.106 při zahájení hlavní opravy v areálu firmy CZ LOKO v České Třebové, na dolní fotografii z 6. března 2008 je zachycena ta samá lokomotiva po návratu z České Třebové v areálu depa SOKV České Budějovice.
Text Daniel Brabenec, horní foto František Kocourek, dolní foto Vladimír Gregor
|