Na podzim roku 2007 zahájila společnost Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz program modernizace 50 kusů lokomotiv řady ST44 pro dopravce skupiny PKP: 25 kusů v normálněrozchodné verzi pro PKP Cargo a 25 kusů širokorozchodných strojů pro PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa (PKP LHS).
Zatímco u PKP Cargo se bude jednat o vůbec první modernizované stroje této řady, u PKP LHS jde o další verzi modernizace lokomotiv této řady, neboť již od roku 2005 provozuje dvě lokomotivy s motorem Caterpillar 3516 BHD (viz
Prototypová remotorizace širokorozchodných lokomotiv řady ST44) a další dva stroje modernizované na řadu 311D s využitím motoru General Electric 7FDL12 (viz
Lokomotiva 311D - modernizovaný „sergej“ z NEWAGu) převzala počátkem března tohoto roku.
Základem nynější modernizace je náhrada původního dvoudobého motoru 14D40 novým čtyřdobým motorem Kolomna 2-2D45 ve verzi 12ČN26/26. Úpravou prochází také vnější osvětlení vozidel a lokomotivy jsou mj. vybavovány elektronickým rychloměrem, zařízením pro sledování spotřeby paliva a klimatizací stanoviště strojvedoucího. Pro modernizované lokomotivy PKP Cargo je použita nová série evidenčních čísel 1201 až 1225 při zachování řadového označení ST44.
Na snímku pořízeném 9. března v depu Tarnowskie Góry pózuje modernizovaná lokomotiva ST44‑1201 (ex ST44‑894) krátce po příjezdu ze závodu PESA do svého nového působiště.
Text Petr Štefek, foto a spolupráce Roman Ficek
|