Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Březen 2008

Malý průlom na „Čachtické trati“
Téměř 68 km dlouhá trať Veselí nad Moravou - Nové Mesto nad Váhom, trasovaná přes hřeben Bílých Karpat, zažila počátkem 90. let značný úpadek a ústup ze slávy. Po všeobecném poklesu přeprav a přesměrování zátěže na elektrizované tratě došlo k rozdělení Československa. Ke konci GVD 1992/93 skončila tehdy již sporadická tranzitní nákladní doprava a zůstala jen vozba vnitrostátních manipulačních vlaků. Přechod byl a je však stále veden jako záložní. Od května 1994 bylo rozlomeno i vozební rameno v osobní dopravě a tím okamžikem zde nastal běžný pohraniční režim.
Kromě několika zvláštních vlaků v oblasti železniční nostalgie však docela nechtěnou hranici žádný vlak nepřekročil - vyjma příhraniční dopravy na Vrbovce. Výjimkou byla přeprava neprovozního vozu 810.387 ZSSK s jedním vozem řady 011, které sloužily na jaře 2006 za dlouhodobě vyloučeným úsekem mezi Myjavou a Vrbovci. Pro závadu se do domovského teplanského depa vezly přes Veselí nad Moravou a po Vlárské trati.
V téže době se nahlas hovořilo o možnostech trasování nákladních expresů z Prahy do pobočky nadnárodního koncernu Coca-Cola v Novém Mestě nad Váhom a to právě po této zapomenuté trati. K realizaci sice nedošlo, ale na tuto trať si vzpomněl jiný dopravce. Společnost OKD, Doprava (OKDD) se podílí na koridorových stavebních pracech na slovenském hlavním tahu Bratislava - Košice, které nyní probíhají právě v okolí Nového Mesta. Na tuto stavbu OKDD z Ostravy převážela soupravu výklopných vozů řady Ua, známých též jako „Dumpcary“. Za nejvhodnější byla zvolena trasa přes Uherské Hradiště, Veselí nad Moravou a Vrbovce.
K samotné realizaci první přepravy došlo v úterý 11. března 2008, kdy „dvojče“ 740.407 + 740.673 OKDD dopravilo soupravu „Dumpcarů“ jako Pn 61490 do veselského uzlu. Po uvolnění trati, jejíž propustnost se trvalou výlukou dopravní služby v Lipově značně zmenšila, vyrazil v 17:55 historicky první vlak Pn 45703 na horskou trať. Po téměř 15 letech to byl první vlak nákladní přepravy, který projel celou „Čachtickou tratí“. Zbývá doufat, že budou následovat i další vlaky.
Na snímku, pořízeném těsně před západem slunce dne 11. 3. 2008, stojí Pn 45703 připraven k odjezdu z Veselí nad Moravou do Nového Mesta nad Váhom.
Text a foto Leoš Tomančák
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019