SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Březen 2008

Malý průlom na „Čachtické trati“
Téměř 68 km dlouhá trať Veselí nad Moravou - Nové Mesto nad Váhom, trasovaná přes hřeben Bílých Karpat, zažila počátkem 90. let značný úpadek a ústup ze slávy. Po všeobecném poklesu přeprav a přesměrování zátěže na elektrizované tratě došlo k rozdělení Československa. Ke konci GVD 1992/93 skončila tehdy již sporadická tranzitní nákladní doprava a zůstala jen vozba vnitrostátních manipulačních vlaků. Přechod byl a je však stále veden jako záložní. Od května 1994 bylo rozlomeno i vozební rameno v osobní dopravě a tím okamžikem zde nastal běžný pohraniční režim.
Kromě několika zvláštních vlaků v oblasti železniční nostalgie však docela nechtěnou hranici žádný vlak nepřekročil - vyjma příhraniční dopravy na Vrbovce. Výjimkou byla přeprava neprovozního vozu 810.387 ZSSK s jedním vozem řady 011, které sloužily na jaře 2006 za dlouhodobě vyloučeným úsekem mezi Myjavou a Vrbovci. Pro závadu se do domovského teplanského depa vezly přes Veselí nad Moravou a po Vlárské trati.
V téže době se nahlas hovořilo o možnostech trasování nákladních expresů z Prahy do pobočky nadnárodního koncernu Coca-Cola v Novém Mestě nad Váhom a to právě po této zapomenuté trati. K realizaci sice nedošlo, ale na tuto trať si vzpomněl jiný dopravce. Společnost OKD, Doprava (OKDD) se podílí na koridorových stavebních pracech na slovenském hlavním tahu Bratislava - Košice, které nyní probíhají právě v okolí Nového Mesta. Na tuto stavbu OKDD z Ostravy převážela soupravu výklopných vozů řady Ua, známých též jako „Dumpcary“. Za nejvhodnější byla zvolena trasa přes Uherské Hradiště, Veselí nad Moravou a Vrbovce.
K samotné realizaci první přepravy došlo v úterý 11. března 2008, kdy „dvojče“ 740.407 + 740.673 OKDD dopravilo soupravu „Dumpcarů“ jako Pn 61490 do veselského uzlu. Po uvolnění trati, jejíž propustnost se trvalou výlukou dopravní služby v Lipově značně zmenšila, vyrazil v 17:55 historicky první vlak Pn 45703 na horskou trať. Po téměř 15 letech to byl první vlak nákladní přepravy, který projel celou „Čachtickou tratí“. Zbývá doufat, že budou následovat i další vlaky.
Na snímku, pořízeném těsně před západem slunce dne 11. 3. 2008, stojí Pn 45703 připraven k odjezdu z Veselí nad Moravou do Nového Mesta nad Váhom.
Text a foto Leoš Tomančák
 
 
 
 
22. 8. 2019 © SPŽ 0 Verze 1.3