Kromě několika zvláštních vlaků v oblasti železniční nostalgie však docela nechtěnou hranici žádný vlak nepřekročil - vyjma příhraniční dopravy na Vrbovce. Výjimkou byla přeprava neprovozního vozu 810.387 ZSSK s jedním vozem řady 011, které sloužily na jaře 2006 za dlouhodobě vyloučeným úsekem mezi Myjavou a Vrbovci. Pro závadu se do domovského teplanského depa vezly přes Veselí nad Moravou a po Vlárské trati.
V téže době se nahlas hovořilo o možnostech trasování nákladních expresů z Prahy do pobočky nadnárodního koncernu Coca-Cola v Novém Mestě nad Váhom a to právě po této zapomenuté trati. K realizaci sice nedošlo, ale na tuto trať si vzpomněl jiný dopravce. Společnost OKD, Doprava (OKDD) se podílí na koridorových stavebních pracech na slovenském hlavním tahu Bratislava - Košice, které nyní probíhají právě v okolí Nového Mesta. Na tuto stavbu OKDD z Ostravy převážela soupravu výklopných vozů řady Ua, známých též jako „Dumpcary“. Za nejvhodnější byla zvolena trasa přes Uherské Hradiště, Veselí nad Moravou a Vrbovce.
K samotné realizaci první přepravy došlo v úterý 11. března 2008, kdy „dvojče“ 740.407 + 740.673 OKDD dopravilo soupravu „Dumpcarů“ jako Pn 61490 do veselského uzlu. Po uvolnění trati, jejíž propustnost se trvalou výlukou dopravní služby v Lipově značně zmenšila, vyrazil v 17:55 historicky první vlak Pn 45703 na horskou trať. Po téměř 15 letech to byl první vlak nákladní přepravy, který projel celou „Čachtickou tratí“. Zbývá doufat, že budou následovat i další vlaky.
Na snímku, pořízeném těsně před západem slunce dne 11. 3. 2008, stojí Pn 45703 připraven k odjezdu z Veselí nad Moravou do Nového Mesta nad Váhom.
Text a foto Leoš Tomančák
|