Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Květen 2008

Konec provozu „bobin“ EP05 PKP Cargo
V roce 1961 odebraly polské železnice PKP z československé lokomotivky Škoda 30 kusů lokomotiv řady EU05 (tovární typ 44E), které odpovídají české řadě 141. V 70. letech bylo označení těchto lokomotiv změněno na EP05 v souvislosti se změnou převodového poměru z 84:37 na 77:44, což umožnilo zvýšení maximální rychlosti z původních 125 km/h na 160 km/h.
V souvislosti s dodávkami nových strojů řady EP09 byla už v první polovině 90. let většina lokomotiv řady EP05 zrušena. Do provozu po roce 2000 tak zasáhly již pouze stroje EP05-16 a EP05-23, jejichž odstavení bylo v posledních letech odkládáno, což souvisí s nedostatkem lokomotiv pro zvyšující se počet vlaků s rychlostí 160 km/h. Obě lokomotivy prošly v roce 2005 revizní opravou, přičemž stroj EP05-23 v rámci ní získal nový firemní nátěr svého vlastníka PKP Cargo.
Stroj EP05-16 byl 29. července 2007 odstaven z důvodu havárie trakčního motoru a následně bylo rozhodnuto, že již nebude opraven. Poslední provozní lokomotivou tak zůstala EP05-23, která prošla v létě 2007 revizní opravou v dílnách ZNTKiM Gdańsk. Lokomotiva byla v poslední době nasazována především na vlaky Warszawa – Kraków, případně též do Rzepina, při denním proběhu přes 1200 km (dva páry vlaků do Krakówa) se však z kvóty 200 tisíc km do další revizní opravy rychle ukrajovalo a naposledy byla lokomotivy nasazena do vozby pravidelných vlaků 10. května 2008. O dva dny dříve přitom změnila vlastníka z PKP Cargo na PKP Intercity.
V půlce května 2008 tak lokomotiva stojí odstavená v depu Warszawa Olszynka Grochowska a může ještě najet asi 6000 km, s nasazením na pravidelné vlaky se však již nepočítá. V následujících týdnech tedy lokomotiva ještě několikrát vyjede na trať s mimořádnými či zkušebními vlaky, ale další osud posledního „Czecha“ je zatím nejasný.
Zřejmě poslední den provozu „bobin“ PKP na pravidelných vlacích dokumentuje snímek pořízený 10. května 2008 v úseku Goszcza - Niedźwiedź: stroj EP05-23 v čele vlaku Ex 3512 SAWA Kraków Główny - Gdynia Główna.
Text a foto Petr Štefek
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019