Společnost Cisalpino, založená v roce 1993 italskými a švýcarskými drahami (FS a SBB-CFF-FFS) nakoupila v letech 1993 až 1996 od firmy Fiat Ferroviaria 9 kusů naklápěcích jednotek ETR 470. Ty jsou od roku 1996 v provozu na spojích Schaffhausen – Zürich – Chiasso - Itálie nebo Basel – Brig – Domodossola – Itálie. Přestože jsou tyto jednotky v provozu už více než 10 let, stále se potýkají s technickými problémy a z toho vyplývajícími zpožděními. Opakuje se tak situace ze zkušebního provozu, kdy byl pro závady opakovaně odsouván termín zahájení jejich pravidelného nasazení (viz
Nejvyšší rychlost soupravy činí 200 km/h, na švýcarském území však jezdí pouze rychlostí 140 km, na horské trati přes Gotthard pak jen 90 km/h. Souprava se skládá z devíti vozů (M + M + V + V + M + M + V + M + M), přičemž jedna trakční výzbroj je společná pro dva trakční vozy (M). Již při poruše jedné trakční výzbroje (tj. dvou trakčních vozů) má vlak značné problémy zvládnout stoupání 25 ‰ na Gotthard. Navíc při poruše jediného kompresoru (9vozová jednotka ETR 470 je vybavena třemi kompresory, stejně jako 7vozová 680 ČD) není jednotka schopna pokrýt potřebu stlačeného vzduchu pro stabilizaci polohy skříně při naklápění. Tím je z důvodu nemožnosti naklápění omezena i maximální rychlost a vlak získá např. v úseku Zürich – Bellinzona 15 minut zpoždění. Zatím největším problémem pak byl požár jedné jednotky ETR 470, ke kterému došlo 11. dubna 2006 v tunelu Zimmerberg. Příčinou požáru byl zkrat a pozdější vyšetřování ukázalo, že se jednalo o konstrukční závadu.
Od října 2007 byly nově zavedeny technické kontroly těchto jednotek v depech SBB-CFF-FFS v Curychu, Ženevě a Basileji, od srpna 2008 se pak bude provádět v Basileji údržba dveří, klimatizace a mobilní části zařízení ETCS, které je na tyto jednotky nově dosazováno.
V současnosti probíhá změna původního bílo-modrého vnějšího vzhledu těchto jednotek. Jako první je od 10. května 2007 opatřena jednotka 470.004 novým celovozovým polepem stříbrné barvy s modrým pruhem. Nové a barevně odlišné je též čalounění sedadel. Kromě těchto kosmetických změn se však nic nemění a větší opravy a snad i zlepšení spolehlivosti přinese až hlavní revize v roce 2009.
Snímek dokumentuje nový vzhled jednotky 470.004, která jako vlak CIS 44 z Milána přijíždí 5. července 2008 včas (!) do cílové stanice Basel SBB.
Text a foto Matthias Haag
|