Dne 21. dubna 2008 opustila výrobní halu první souprava railjet, prozatím ve čtyřvozovém složení (Afmpz 80-90.702 + Ampz 19-90.601 + Ampz 19-90.602 + Bmpz 22‑90.101). O týden později začaly jízdní zkoušky, během kterých najel vlak označený jako „railjet test“ přes 20 000 km v Rakousku, Německu a Švýcarsku. Souprava byla později testována i v úplném sedmivozovém složení s jednou či dvěmi lokomotivami „Taurus“ řady 1116.
Maximální rychlost soupravy railjet byla stanovena na 250 km/h, přičemž vlak bude jezdit „pouze“ rychlostí 230 km/h. Během zkušebních jízd musela být dosažena rychlost minimálně 253 km/h (230 km/h + 10 %). Nicméně aby bylo možné provozovat railjet v budoucnu rychlostí až 250 km/h, bylo nezbytné dosažení hodnoty 275 km/h. Tato hranice byla pokořena 14. července 2008 mezi stanicemi St. Valentin a Amstetten. V rámci schvalovacího řízení byly realizovány další zkoušky (např. trakční, hlukové, vibrační atd.), na které dohlíží příslušné schvalovací orgány Rakouska (BMVIT), Švýcarska (FOT), Maďarska (FFK) a Německa (EBA), kde je v budoucnu plánován provoz vlaků railjet.
Na snímku pořízeném 29. června 2008 ve stanici Hallwang-Elixhausen je zachycen vlak Lp 93634 sestavený ze soupravy railjet a lokomotiv 1116.204 a 201.
Text Pavel Větříšek, foto Kajetan Steiner
|