Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Červenec 2008

Zkušební kontejnerový vlak dopravce Railtrans
Ve čtvrtek 3. 7. 2008 se vydal na cestu mezi Prahou-Uhřínevsí a Dunajskou Stredou kontejnerový vlak společnosti Metrans, vedený však náležitostmi společnosti Railtrans místo obvyklých ČD Cargo a ZSCS. Jednalo se o zkušební jízdu, jejímž cílem bylo prověření trakčních možností dieselové lokomotivy typu Siemens ER 20 z rodiny „Eurorunner“. Šlo přitom o zcela první nasazení lokomotivy tohoto typu v čele nákladního vlaku na síti SŽDC. O vedení vlaku se konkrétně postaral stroj ER 20-013 (21151/2006), zapůjčený od firmy IGE Bahntouristik, která jej má v pronájmu od společnosti MRCE Dispolok. Jako záložní pak byla řazena ve vlaku z Německa vypůjčená lokomotiva 202.269 dopravce Gleiskraft.
Do Prahy přijely obě lokomotivy z Německa na kontejnerovém vlaku z Norimberku a následně se vydaly v čele 650 m dlouhého a 1450 tun těžkého vlaku Nex 44813 do Dunajské Stredy. Druhý den se pak s Nex 44810 vrátily zpět do Prahy-Uhříněvsi. ER 20-13 se po příjezdu do Prahy vrátila jako lokomotivní vlak zpět do Německa.
Samotná jízda vlaku přinesla několik zajímavých zjištění: ER 20 dokázala jet s vlakem po rovině rychlostí 100 km/h a na největším stoupání v úseku Ústí nad Orlicí - Česká Třebová a Devínská Nová Ves - Bratislava Lamač jel vlak rychlostí 46 km/h bez podpory vlakové lokomotivy 202.269. Při zpáteční cestě v úseku Brno - Svitavy se na souvislém stoupání rychlost jízdy pohybovala mezi 65 - 80 km/h. I jízdní doby byly zajímavé - vlak odjel v 10:35 z Uhříněvsi a přijel do Dunajské Stredy ve 23:00. V Podivíně z důvodu výluky traťové koleje do Břeclavi vlak stál více jak 2 hodiny. Zpět vlak odjel druhý den ve 3:34 z Dunajské Stredy a přes četná zastavení a s jízdou odklonem přes Sadskou přijel do Prahy-Uhříněvsi ve 14:56. Průměrná spotřeba nafty lokomotivy přitom jen mírně převyšovala 4 litry na kilometr jízdy vlaku.
Na fotografii ze dne 3. července 2008 se představují stroje ER 20-013 a 202.269 v čele kontejnerového vlaku do Dunajské Stredy při průjezdu stanicí Praha-Malešice.
Text Daniel Brabenec, spolupráce Petr Šimral, foto Dušan Vacek
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019