SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Únor 1999

Zpoždění dodávek souprav metra M1
První nové vlaky metra měl mít Dopravní podnik hl. m. Prahy k dispozici koncem loňského roku. Nemají nic. Kdo má máslo na hlavě? Do jakého letadla si to vlastně DP zaplatil letenku?
Na strojírenský holding ČKD se řítí jedna pohroma za druhou. Po lednových problémech s výplatou mezd svým pracovníkům, veřejným úvahám koncernu Siemens o vystoupení z konsorcia na výrobu jednotek ř. 680 pro ČD, má firma již delší dobu potíže s produkcí nových souprav pro pražské metro. Podle smlouvy uzavřené v roce 1995 mezi Dopravním podnikem hlavního města Prahy a konsorciem ČKD, Adtranz a Siemens, měly být první nové soupravy dodány na podzim loňského roku a všech 22 souprav do poloviny roku letošního. V pravidelném provozu se zatím neobjevila ani jediná z nich.
Generální ředitel ČKD Jiří Maroušek uvedl před dvěma týdny pro ČTK, že dokončeno je již pět souprav, které podstupují jízdní zkoušky a další čtyři jsou na výrobní lince. Podle důvěryhodného zdroje je v depu Kačerov jen jedna souprava. Zbylé čtyři jsou na lince ČKD Dopravní systémy ve Zličíně a ve Vysočanech. Další hlášené čtyři kusy jsou nyní v různých fázích rozpracovanosti. Nad zbylými 13 pětivozovými soupravami visí otazník. A opět se dozvídáme ohranou písničku tiskového mluvčího ČKD Holding Richarda Pažouta: „Pokud dostaneme státní pomoc, tak jsme schopni letos dokončit všechny soupravy.“ ČKD tak dává jasně najevo, jak hluboce se utápí ve vlastních problémech a čeká na záchranné stéblo socialistické vlády. Dává tím také najevo, že finanční prostředky z revitalizační pomoci české vlády ČKD nehodlá využít na restrukturalizaci své firmy a zvýšení produktivity práce, ale na nákup materiálu a výplatu mezd, což může vést k ještě větším problémům strojírenského bumbrlíčka. Kromě nedostatku peněz však výrobu souprav pro metro doprovází i další problémy. Podle zdroje z ČKD, který si nepřál být jmenován, došlo při montáži třetí soupravy k nalezení konstrukční vady, která by závažným způsobem v budoucnu ohrozila bezpečnost provozu. A tak první dvě, již zkompletované soupravy musely být rozebrány.
Text Jiří Konečný
 
 
 
 
23. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3