Na strojírenský holding ČKD se řítí jedna pohroma za druhou. Po lednových problémech s výplatou mezd svým pracovníkům, veřejným úvahám koncernu Siemens o vystoupení z konsorcia na výrobu jednotek ř. 680 pro ČD, má firma již delší dobu potíže s produkcí nových souprav pro pražské metro. Podle smlouvy uzavřené v roce 1995 mezi Dopravním podnikem hlavního města Prahy a konsorciem ČKD, Adtranz a Siemens, měly být první nové soupravy dodány na podzim loňského roku a všech 22 souprav do poloviny roku letošního. V pravidelném provozu se zatím neobjevila ani jediná z nich.
Generální ředitel ČKD Jiří Maroušek uvedl před dvěma týdny pro ČTK, že dokončeno je již pět souprav, které podstupují jízdní zkoušky a další čtyři jsou na výrobní lince. Podle důvěryhodného zdroje je v depu Kačerov jen jedna souprava. Zbylé čtyři jsou na lince ČKD Dopravní systémy ve Zličíně a ve Vysočanech. Další hlášené čtyři kusy jsou nyní v různých fázích rozpracovanosti. Nad zbylými 13 pětivozovými soupravami visí otazník. A opět se dozvídáme ohranou písničku tiskového mluvčího ČKD Holding Richarda Pažouta: „Pokud dostaneme státní pomoc, tak jsme schopni letos dokončit všechny soupravy.“ ČKD tak dává jasně najevo, jak hluboce se utápí ve vlastních problémech a čeká na záchranné stéblo socialistické vlády. Dává tím také najevo, že finanční prostředky z revitalizační pomoci české vlády ČKD nehodlá využít na restrukturalizaci své firmy a zvýšení produktivity práce, ale na nákup materiálu a výplatu mezd, což může vést k ještě větším problémům strojírenského bumbrlíčka. Kromě nedostatku peněz však výrobu souprav pro metro doprovází i další problémy. Podle zdroje z ČKD, který si nepřál být jmenován, došlo při montáži třetí soupravy k nalezení konstrukční vady, která by závažným způsobem v budoucnu ohrozila bezpečnost provozu. A tak první dvě, již zkompletované soupravy musely být rozebrány.