V roce 1997 zakoupil německý dopravce Deutsche Bahn (DB) motorové jednotky CargoSprinter určené pro dopravu kontejnerů. Jednalo se o jednotky dvou výrobců, obě verze však měly téměř shodné provedení. Jednotky vyrobené společností Windhoff Bahn- und Anlagentechnik byly označeny řadou 690 (4 kusy), jednotky z vagonky Talbot Aachen (součást koncernu Bombardier) pak řadou 691 (3 kusy). Tyto jednotky o délce 90 360 mm se skládají ze dvou čelních hnacích vozů a ze tří vložených plošinových vozů. Každý hnací vůz je vybaven dvěma šestiválcovými spalovacími motory Volvo se jmenovitým výkonem 265 kW, což umožňuje celé soupravě jízdu rychlostí až 120 km/h.
Jednotky řad 690/691 byly provozovány od září 1997 po dobu cca dvou let, kdy byl jejich provoz z ekonomických důvodů ukončen. Poté byly odstaveny v Osnabrücku a v roce 2004 administrativně zrušeny. Následně byla některá vozidla fyzicky zlikvidována. Několik jednotek bylo prodáno do Rakouska, kde byly upraveny na tunelové záchranné vlaky řady X690 ÖBB.
Dvě hlavová vozidla CargoSprinter (resp. Talion, jak je označoval výrobce Talbot) byla 10. října 2008 přepravena do areálu někdejší lokomotivky SLM ve švýcarském Winterthuru. Jedná se o vozy č. 691 002 a 691 502, patřící nyní rakouské společnosti Florianer Bahn Forschungs- und Einrichtungs-GmbH. Společnost Stadler vybaví obě vozidla švýcarským systémem vícečlenného řízení IIId. Po instalaci tohoto zařízení bude možné tato vozidla používat jako řídicí vozy na kontejnerových vlacích tažených elektrickými lokomotivami řady Re 4/4 II. V obou vozech přitom zůstane zachován pohon spalovacím motorem, což umožní obsluhu neelektrizovaných kolejí.
Hnací vůz 691 002 je zdokumentován na fotografii pořízené 8. prosince ve Winterthuru.
Text Matthias Haag a Petr Štefek, foto Matthias Haag
|