7. a 8. dubna 2009 proběhly zkoušky lokomotivy typu ES 64 F4 firmy Siemens na české železniční síti, jejichž cílem bylo určení chodových vlastností, ověření funkce vlakového zabezpečovače Mirel VZ 1 a změření základních parametrů v předem určených úsecích 1. tranzitního koridoru. Pro tuto potřebu byla zapůjčena lokomotiva E189.150 společnosti MRCE Dispolok v provedení VM (ex E189.920 v provedení VD), ale hnací vozidlo bylo pro období zkušebních jízd označeno logem tuzemské firmy ČD Cargo, která byla dopravcem zkušebních vlaků. Veškeré zkoušky prováděla Zkušební laboratoř VUZ Praha svým měřícím vozem 55 54 89-71 001-5.
První den zkoušek na stejnosměrném napájecím systému 3 kV byly zavedeny vlaky Nex 1. nsl 781/615 v úseku Děčín hl. n. – Libčice nad Vltavou, 1. nsl 614/780 v úseku Libčice nad Vltavou – Děčín hl. n. a 1. nsl 793/619 z Děčína hl. n. do Prahy ONJ. Druhý den zkoušek se odehrál také na střídavém napájecí systému 25 kV 50 Hz. Byl zaveden Nex 1. nsl 277 z Prahy ONJ do Břeclavi a 1. nsl 276 z Břeclavi do Děčína. Během zpáteční jízdy z Břeclavi byl měřící vůz VUZ odstaven ve stanici Velim, odkud pokračovala pouze lokomotiva. Maximální rychlost těchto vlaků byla omezena hranicí 140 km/h. 9. dubna pak byla lokomotiva nasazena na vozbu kontejnerových vlaků z Děčína do Prahy-Uhříněvse, zpět do Děčína a ještě jednou do Prahy-Uhříněvse, odkud pak odjela strojně k odstavení do Prahy ONJ.
Na snímku je zachycen zkušební vlak Nex 1. nsl 614 v Libčicích nad Vltavou dne 7. dubna 2009.
Text a foto Pavel Větříšek
|