SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Květen 2009

Vyřazování tramvají A30/B30 ve Stockholmu
V souvislosti s dodávkami nových tramvají typu A32 (Bombardier Flexity Swift) švédskému dopravci Storstockholms Lokaltrafik (SL) budou zlikvidovány staré vozy typu A30/B30 (ex A24/B24), které jsou dosud provozovány na tramvajové trati Nockebybanan na předměstí Stockholmu.
Motorové vozy typu A30 a řídicí vozy B30 vznikly v průběhu 80. let minulého století modernizací původních vozů typu A24/B24 dodávaných v letech 1944 až 1952 společnostmi Aktiebolaget Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ) a Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget (ASEA). Po dodání se tyto vozy potýkaly se značnými problémy, zejména z důvodu nedostatku kvalitního materiálu a dílů v období 2. světové války. Například spřáhla byla objednána v Německu, ale dorazila jich jen část a i to lze v podmínkách roku 1944 považovat za malý zázrak. Po několika letech provozu se však uvedené vozy staly spolehlivými a oblíbenými.
V počátečních letech byly tyto vozy v provozu na stockholmských tramvajových tratích Fridhemsplan - Islandtorget a Slussen - Skarpnäck / Örby. Všechny tyto tratě však byly v letech 1950 – 1952 nahrazeny metrem. Poté byly vozy přesunuty na jiné tratě do té doby, než došlo k jejich náhradě metrem. Od roku 1964 byly všechny vozy A30/B30 z těchto stockholmských tratí přesunuty na předměstskou trať Nockebybanan. Dále byly tyto vozy od počátku provozovány na předměstské trati Lidingöbanan, která měla do roku 2008 statut železniční tratě (přestože na ní jezdily tramvaje). Na Lidingöbanan by přitom měly tyto stařičké vozy sloužit ještě několik let, takže se některé z nich možná dožijí 70 let v pravidelném provozu.
Na snímku pořízeném 7. května 2009 v ústředních dílnách SL Hammarby jsou zachyceny vozy typu A30, ev. č. 303 z roku 1944 a 308 z roku 1945, čekající na sešrotování.
Text a foto Melker Larsson
 
 
 
 
26. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3