Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Říjen 2009

Elektrická lokomotiva E6ACT „Dragon“ ze ZNLE Gliwice
Jedním z nejočekávanějších exponátů železničního veletrhu TRAKO, který se konal v říjnu 2009 v polském Gdańsku, byl prototyp elektrické lokomotivy E6ACT „Dragon“ vyrobený společností Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych (ZNLE) Gliwice ve spolupráci s projekční kanceláří EC Engineering a Instytutem Elektrotechniki Warszawa. Společnost ZNLE se v minulosti zabývala výhradně opravami lokomotiv, v posledních letech také jejich modernizacemi (viz např. Modernizace elektrických lokomotiv ET22 PKP Cargo), takže nabídka zcela nové lokomotivy je mezníkem v historii firmy.
Lokomotiva má uspořádání pojezdu Co’Co’ a je určena pro provoz na tratích napájených trakční soustavou 3 kV DC. Trakční výzbroj lokomotivy je na bázi technologie IGBT, k pohonu je použito šest asynchronních trakčních motorů o celkovém trvalém výkonu 4980 kW. To jí umožňuje vedení nákladních vlaků o hmotnosti až 3200 tun, přičemž takovou soupravu je schopna vézt na rovinaté trati rychlostí až 115 km/h. Maximální tažná síla pak činí 375 kN. Délka lokomotivy je 20 250 mm, celková hmotnost 110-120 tun (podle vybavení). Konstrukční rychlost lokomotivy je 140 km/h, ale maximální provozní rychlost byla stanovena na 120 km/h, což je pro nákladní dopravu plně dostačující.
V době, kdy jsou předními evropskými výrobci nabízeny i pro nákladní dopravu až na výjimky pouze čtyřnápravové lokomotivy, přichází ZNLE s koncepcí šestinápravového stroje. To vychází z polských provozních zvyklostí, kde jsou jak u státního dopravce PKP Cargo, tak u ostatních nákladních dopravců, využívány v traťové službě téměř výhradně šestinápravové lokomotivy. Výrobce se přitom domnívá, že pro daný typ výkonů je vhodnější lokomotiva se šesti nápravami, nehledě na to, že lokomotivy E6ACT je schopen nabízet za cenu nižší než srovnatelné čtyřnápravové lokomotivy. Na výsledek soupeření se zavedenými výrobci si však ještě budeme muset počkat, ale v okamžiku, kdy jsou již v Polsku v běžném provozu elektrické lokomotivy Bombardier TRAXX a Siemens EuroSprinter, to ZNLE se svojí novinkou nebude mít lehké.
Na horním snímku se představuje prototyp lokomotivy E6ACT v sousedství stroje EU43-004 (typ TRAXX F140 MS). Dolní snímek dokumentuje uspořádání pultu na stanovišti strojvedoucího. Oba snímky byly pořízeny v areálu gdańského výstaviště dne 16. října 2009.
Text Petr Štefek, foto Jacek Chiżyński
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019