Tři roky trvající stavba elektrizace přeshraničního úseku tratě mezi dolnorakouským Retzem a jihomoravským Znojmem byla ve středu 11. listopadu 2009 neformálně ukončena příjezdem historicky prvního vlaku v elektrické trakci do Znojma. Stalo se tak krátce po půl deváté ráno, kdy úsekem Šatov - Znojmo projel soupravový vlak Sv 1. nsl 2210 tvořený vratnou soupravou ÖBB „CityShuttle“, sestavenou z řídicího vozu Bbfmpz-ds 86-33 109-8, čtyř vložených vozů Bmpz-dl a sunutou „taurusem“ 1116.176-7. Zpět do Šatova se pak souprava vrátila opět jako soupravový vlak, a to Sv 1. nsl 2229, aby pak po příjezdu do Šatova pokračovala dále na síť ÖBB jako pravidelný osobní vlak Os 2229. Oba soupravové vlaky byly zavedeny v pauze mezi vlaky Os 2210 a Os 2229, a to primárně za účelem zácviku a poznání tratě strojvedoucími. Oba vlaky tak o jeden den předstihly jízdu protokolárního vlaku a oficiální zahájení provozu na nově elektrizovaném a modernizovaném úseku Šatov - Znojmo, které se uskuteční ve Znojmě ve čtvrtek 12. listopadu 2009 v dopoledních hodinách.
Ačkoli je již nyní celý přeshraniční úsek mezi Retzem a Znojmem elektrizován a nepřetržitá výluka v úseku Šatov - Znojmo byla ukončena již 30. října 2009 v 17:30, všechny vlaky jsou zde až do 30. listopadu nahrazeny autobusy náhradní dopravy. Důvodem pro pokračování provozu náhradní dopravy je uzavřená dlouhodobá smlouva s autobusovým dopravcem, která počítala s ukončením výluky až koncem listopadu 2009. I po tomto datu ale ještě budou cestující v Šatově i nadále přestupovat, a to mezi soupravami ÖBB a motorovými vozy řady 810. Bez nutnosti přestupu v Šatově pak bude Znojmo spojeno přímými vlaky s rakouskou metropolí až od nového grafikonu, který vstoupí v platnost v neděli 13. prosince 2009. První příležitost vyzkoušet si cestování bez přestupu a v moderní příměstské jednotce ale budou mít cestující již v sobotu 5. prosince 2009 v odpoledních a podvečerních hodinách, při příležitosti zahájení adventu ve Znojmě a v Retzu.
Horní snímek zachycuje příjezd vlaku Sv 1. nsl 2210 ke druhému nástupišti železniční stanice Znojmo. Dolní fotografie pak soupravu vlaku Sv 1.nsl 2229 těsně před odjezdem zpět do Šatova.
Text a foto Jan Palán, spolupráce Petr Nohel
|