SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Listopad 2009

Přeložka nákladního průtahu v Brně zprovozněna
19. listopadu 2009 ve večerních hodinách byla zatím bez jakýchkoliv oficialit zprovozněna nová dva kilometry dlouhá část nákladního průtahu v Brně. Po podjezdu ulice Sokolova pod nádražím v Brně–Horních Heršpicích, který byl slavnostně předán veřejnosti 2. října 2009, je to další významný mezník modernizace železničního uzlu Brno.
Přestavba brněnského uzlu, v očích veřejnosti spojená především s kontroverzní stavbou nového hlavního osobního nádraží v odsunuté poloze, začala po letech příprav, diskusí a odkladů v září roku 2007 první stavbou nazvanou „Brno - 1. část odstavného nádraží, I. etapa“. V této fázi je v oblasti železniční stanice Brno – Horní Heršpice budováno moderní centrální odstavné nádraží osobních vozů vybavené veškerým zázemím, včetně moderní halové myčky. To by mělo po dokončení, plánovaném na květen roku 2010, postupně nahradit všechna stávající pracoviště pro odstavování, čištění a údržbu osobních vozů a uvolnit tak místo pro stavbu nového hlavního nádraží.
Do souboru staveb I. etapy patří právě zprovozněná přeložka nákladního průtahu (osobní a nákladní doprava prochází Brnem již od šedesátých let 20. století mezi jižním zhlavím stanice Brno-H. Heršpice a Odb. Židenice po samostatných tělesech). Dvoukolejná přeložená trasa začíná na jižním okraji brněnského uzlu novou odbočkou z I. tranzitního koridoru mezi stanicemi Modřice a Brno–H. Heršpice (umístěnou pod mostem dálnice D1) a z východní strany obchází budoucí odstavné nádraží. Na původní trasu se napojuje pod mostem Komárovské spojky do jižního zhlaví stanice Brno dolní n., které proto prochází zásadní přestavbou. Nové traťové koleje č. 604 a 606 jsou projektované na rychlost 80 km/h. Jsou elektrizované soustavou 25 kV, 50 Hz trakčním vedením sestavy S. Je zde použit svršek s pružným upevněním kolejnic na betonových pražcích.
Souběžně s „břeclavskými kolejemi“ vychází ze stanice Brno dolní n. nová kolej č. 600, která je spojkou pro nákladní dopravu s odbočkou Státní silnice na trati směrem na Střelice. Tato trasa postupně stoupá na novém vysokém náspu (původní těleso bývalé koleje č. 90, kterou nahrazuje, bylo více na západ v prostoru dnešních odstavných kolejí), za mostem podjezdu ulice Sokolova se odklání k západu a v km 152,240 nadjíždí koridorovou trať Brno – Břeclav novým 46 m dlouhým obloukovým mostem o jednom poli.
Zajímavostí přeložky nákladního průtahu je poměrně velký výškový rozdíl, který překonává přibližně mezi km 11,5 a 12,0. Nákladní průtah bude v budoucnu těsně obcházet nové osobní nádraží, které je projektováno přibližně v místě dnešní stanice Brno dolní n., ovšem v mnohem vyšší niveletě než dnešní kolejiště. Aby se v budoucnu musela z těchto důvodů znovu přestavovat co nejkratší část nákladního průtahu, sklon zde zatím přesahuje 15 ‰. Traťová rychlost je na tomto úseku snížena na 60 km/h.
Nová trasa nákladního průtahu byla ve značné míře postavena na původně mimodrážních pozemcích. V městské části Horní Heršpice stavbě ustoupilo několik domů na ulici Sokolova a celá ulice Severní. Právě výkup pozemků (zejména bývalý areál firmy Solid) zapříčinil několikaměsíční zdržení stavby proti původním plánům. První den provozu byla sjízdná jen jedna kolej. Napojení ostatních dvou ale proběhlo hned následující den. Již 21. listopadu bylo zahájeno snášení poslední z bývalých traťových kolejí nákladního průtahu mezi stanicemi Brno dolní n. a Brno-H. Heršpice. To umožní napojení první dobudované části odstavného nádraží s právě dokončovanou halovou myčkou.
Na horní fotografii je zachycen Nex 1. nsl 47301 v čele se slovenskou lokomotivou 240.019 nedaleko mimoúrovňového křížení nákladního průtahu s ulicí Sokolova. Na dolním snímku se blíží lokomotiva 230.076 v čele Rn 44725 k místu odbočení, kde se na jihu Brna dělí trasa I. tranzitního koridoru na osobní a nákladní větev. V pozadí je vidět nový most a násep koleje č. 600. Obě fotografie byly pořízeny ráno 20. listopadu 2009, tj. bezprostředně po zahájení provozu v nové trase.
Text a foto Petr Nohel
 
 
 
 
3. 5. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3