Leden
Únor


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Duben 2010

Modernizace švýcarských vozů Bpm 51
Švýcarské dráhy SBB-CFF-FFS chystají modernizaci rychlíkových vozů řady Bpm, jejichž průměrné stáří dosahuje 35 let. Tyto vozy jsou švýcarskou kopií německých UIC X o délce 26,4 m, jejichž koncepce pochází ze 60. let minulého století. Ve Švýcarsku nebyl dlouhou dobu k dispozici jiný (modernější) projekt rychlíkového vozu, proto v letech 1966 až 1978 vyrobila vagonka Schweizerischen Wagons- und Aufzügefabrik Schlieren téměř 400 vozů této koncepce jako řady Am, ABm, Bcm nebo Bm. Nejstarší vozy již byly dávno zlikvidovány, ale 212 kusů vozů Bm již bylo v letech 1988 až 1997 modernizováno v dílnách Olten. Tehdejší modernizace zahrnovala mj. přestavbu vozu s 11 oddíly na velkoprostorový vůz se střední chodbou a po této úpravě se změnilo řadové označení na Bpm 51.
180 vozů Bpm 51 by mělo v následujících několika letech projít další modernizací, která bude zahrnovat mj. nové elektricky ovládané dveře, nový nátěr a instalaci klimatizace. Klasické otevřené WC bude ponecháno. Zachován zůstane i původní pojezd a špalíkové brzdy, takže beze změny bude i maximální povolená rychlost vozů: 160 km/h. Nově budou vozy vybaveny 18žilovým UIC vedením, takže budou schopny být řazeny v soupravách s moderními vozy. Klimatizace bude pracovat pouze pod napětím 1000 V, takže vozy ztratí možnost provozu v režimu RIC, teoreticky však mohou být nasazovány na vlacích do Německa nebo Rakouska. Modernizace bude probíhat v dílnách v Oltenu a Bellinzoně a první obnovené vozy by měly být dány do provozu počátkem roku 2011. S provozem modernizovaných vozů se počítá do roku 2023, pak by měly být definitivně zlikvidovány.
Modernizace jednoho vozu přijde na téměř 480 000 CHF (tj. cca 8,4 mil. Kč). Celá zakázka činí 86 mil. CHF (tj. cca 1,5 mld. Kč), takže je na místě otázka, proč SBB-CFF-FFS investuje takovou částku do tak starých vozů. Důvodem je to, že se švýcarská železnice stala obětí vlastního úspěchu, kdy musí rychle reagovat na potřebu modernějších vozů. V situaci, kdy nebyly včas objednány nové vozy nebo soupravy, je rychlá modernizace starších vozů jedinou cestou.
Snímek pořízený 2. dubna 2010 ve stanici Zürich Vorbahnhof zachycuje vůz Bpm č. 51 21-85 70 478-4.
Text a foto Matthias Haag
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019