Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Červen 2010

Elektricky do Českých Velenic aneb Endlich elektrisch
Poslední dosud neelektrizovaná spojnice české a rakouské železniční sítě byla uvedena do elektrického provozu 11. června 2010. V pátečním odpoledni odvezla z Český Budějovic do Českých Velenic, Gmündu NÖ a zpět do Českých Velenic zvláštní vlak lokomotiva 340.062 ČD Cargo, aby vzápětí projela pohraniční úsek i patrová souprava „Wiesel“ s rakouským strojem 1116.184. Slavnost v Českých Velenicích tak ukončila modernizaci stanice, jež zahrnula vedle elektrizace i obnovu stanice a nástupišť včetně instalace informačního a kamerového systému, obnovu a úpravy kolejiště, výstavbu nového mostu přes Lužnici u státní hranice i instalaci nového zabezpečovacího zařízení. Styk napájecích soustav 25 kV, 50 Hz a 15 kV, 16,7 Hz je na širé trati v úrovni státní hranice v km 163,100. Traťová rychlost ze stanice České Velenice na hranici byla zvýšena na 80 km/h a na rakouské straně je krátký úsek pro 90 km/h. Protože dokončení napájecí stanice v Českých Velenicích se plánuje na rok 2011, je elektrický provoz do Nových Hradů (od 18. ledna 2009 - viz Zahájení elektrického provozu z Českých Budějovic do Nových Hradů) a nyní do Českých Velenic realizován s využitím napájecí stanice Nemanice. S délkou napájeného úseku kolem 53 km jde zřejmě o vůbec nejdelší dlouhodobé využívání jednostranného napájení v historii jednofázové trakce u ČSD/ČD.
Po zahajovacích projevech se 11. 6. 2010 vrátila vratná souprava „Wiesel“ zpět do Gmündu a mimořádný rychlík již bez salonního vozu zpět do Českých Budějovic. Tečkou za slavnostním zahájením elektrického provozu se stala podvečerní strojová jízda lokomotivy 1116.184 z Gmündu do Českých Velenic a zpět. Pravidelný elektrický provoz na pohraničním úseku začal 13. června 2010 a vedle sedmi párů vlaků s vratnými soupravami s rakouskými lokomotivami 1116 zahrnuje od pondělí do soboty jeden až tři páry nákladních vlaků denně s lokomotivou 340 ČD Cargo, která vozí i noční pár nákladních vlaků do Českých Budějovic.
Ještě před zahájením elektrického provozu se do Českých Velenic podívala z rakouské strany 9. 6. 2010 jako první lokomotiva 1116.250, z Nových Hradů dojel první elektrický nákladní vlak se strojem 230.058 o den později. Díky zahájení elektrického provozu na trati z Nových Hradů do Českých Velenic má Česká republika s Rakouskem jako s první sousední zemí všechny železniční přechody pod trolejí, což je jistě skvělým úspěchem a příspěvkem ke zrychlení dopravy.
Snímky zachycují lokomotivu 340.062 s nápisem „Liebe Nachbarn – Endlich elektrisch“ („Drazí sousedé - konečně elektricky“), České Velenice – Gmünd 11. 6. 2010” v čele zvláštního vlaku se salonním vozem prezidenta Masaryka na mostě přes Lužnici před jejím prvním vjezdem do dolnorakouského Gmündu, a podvečerní sólo jízdu lokomotivy 1116.184 přes styk napájecích soustav na hranici.
Text a foto Milan Šrámek
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019