Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Červenec 2010

Lokomotiva 742.701 ČD Cargo
V roce 2010 vypsala společnost ČD Cargo výběrové řízení na modernizaci lokomotivy řady 742. Vítězem se stala firma CZ LOKO s projektem přestavby lokomotivy řady 742 na řadu 742.7. Hlavním záměrem přitom bylo prodloužení životnosti lokomotivy, náhrada původního spalovacího motoru novým úspornějším a v neposlední řadě i zlepšení pracovních podmínek obsluhy a zlevnění údržby lokomotivy. Výroba prototypu se uskutečnila v českotřebovské provozovně firmy CZ LOKO.
Lokomotiva vychází z prototypové rekonstrukce 741.701, od které se odlišuje především nižší hmotností 64 t, danou použitím lehčího hlavního rámu z řady 742, a dalšími menšími úpravami. Oproti původní lokomotivě řady 742 je maximální rychlost modernizované lokomotivy zvýšena na 100 km/h (shodně jako u 741.701). Hnací soustrojí je tvořeno spalovacím motorem Caterpillar 3508C o jmenovitém výkonu 1000 kW a trakčním alternátorem Siemens 1FC2 560-6B029Z (dosazován i na řadu 741.7 počínaje 741.702, stroj 741.701 je osazen alternátorem typu 1FC2 631-6B029Z). Z alternátoru jsou po usměrnění napájeny elektrickým proudem původní trakční motory. Stejně jako lokomotiva 741.701 je řada 742.7 vybavena na přání zákazníka řídicím systémem firmy UniControls. Pomocné pohony jsou opět řešeny v kombinaci elektrické a hydrostatické, jako na prototypu 741.701. Zdrojem stlačeného vzduchu je lamelový kompresor Mattei M111B. Kabina strojvedoucího je vybavena klimatizací.
Prototypová lokomotiva 742.701 byla výrobně dokončena v květnu 2010. Poté následovalo oživení a jízdní zkoušky v okolí České Třebové a v těžkém provozu Severočeských dolů. Ve dnech 15. až 17. června byla lokomotiva 742.701 vystavena spolu s posledním modernizovaným „brejlovcem“ pro ČD Cargo 753.780 na ostravském veletrhu Czech Raildays, kde byly oba stroje 15. června slavnostně předány generálnímu řediteli ČD Cargo. Z českotřebovské provozovny se pak vrátila 25. 6. zpět do Ostravy, která se stala v rámci SOKV Ostrava její novou domovskou provozní jednotkou. Dne 30. června zahájilo ČD Cargo s lokomotivou zkušební provoz v uzlu Ostrava, především na manipulačních vlacích do Polanky nad Odrou.
Na fotografii pořízené 7. července 2010 před zastávkou Ostrava-Stodolní se představuje lokomotiva 742.701 v čele přestavné jízdy z Ostravy levého nádraží do Vítkovic dolního nádraží.
Text Daniel Brabenec, foto Petr Štefek
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019