SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Červenec 2010

Návrat elektrických lokomotiv Škoda typu 99E2 do ČR
Na začátku července se na území ČR vrátila po patnácti letech trojice lokomotiv Škoda továrního typu 99E2. Tyto elektrické lokomotivy určené pro stejnosměrný napájecí systém 3 kV byly vyrobeny v roce 1991 původně jako typ 99E. Byly součástí druhé šedesátikusové výrobní série lokomotiv provozovaných v ČR a SR pod řadovým označením 163, kterou si na samém sklonku socialistického plánování objednaly tehdejší Československé státní dráhy. Vlivem společenských a hospodářských změn po roce 1989 ji ale neodebraly. Nevyužité lokomotivy potom několik let stály odstavené v Plzni pod širým nebem.
V roce 1994 byla lokomotiva 163.120 zapůjčena ke zkušebnímu provozu v severní Itálii u dopravce Ferrovie Nord Milano (FNM). Na jeho základě proběhla v následujícím roce úspěšná jednání o prodeji devíti strojů. Před předáním zákazníkovi musely projít u výrobce repasí a řadou úprav podle požadavků italských předpisů, jako snížení celkové výšky a hmotnosti, výměna sběračů, přesun stanoviště strojvedoucího na levou stranu atd. U nového provozovatele byly označeny jako řada E630. Ostatní lokomotivy druhé výrobní série později odebraly nástupnické České dráhy a Železnice Slovenskej republiky pod typovým označením Škoda 99E1.
Společnost FNM v posledních letech obměnila vozový park především zavedením dvoupodlažních elektrických jednotek. Lokomotivy E630 původně pořizované pro vedení vratných souprav osobních vlaků se postupně přesunuly do nákladní dopravy. V posledních letech tvořily spíše provozní zálohu. Toho využila společnost RegioJet (dceřiná společnost firmy Student Agency vlastněné Radimem Jančurou založená v březnu roku 2009), která se v posledních měsících snaží proniknout na český trh osobní železniční dopravy. Po jarních a letních předváděcích jízdách dvojicí zapůjčených dvoudílných motorových jednotek Siemens Desiro Classic po českých regionech společnost ohlásila záměr provozovat rychlíkovou dopravu v relaci Praha – Ostrava a přímo tak začít konkurovat Českým drahám. Pro vozbu těchto vlaků zakoupila v květnu roku 2010 všech devět lokomotiv E630 od FNM a vyhlásila poptávku na padesát rychlíkových vozů.
První trojice lokomotiv řady E630 FNM byla z Itálie dopravena 6. 7. 2010 do pohraniční stanice Břeclav. Odtud byly převezeny do Střelic, kde zatím čekají na svůj další osud. V plánu je podle tiskových prohlášení společnosti RegioJet jejich komplexní rekonstrukce se zvýšením maximální rychlosti na 140 km/h. Přesný rozsah úprav ale zatím nebyl stanoven. Na fotografii pořízení ve Střelicích 16. 7. 2010 je zachycen konvoj lokomotiv odstavných na kusé koleji u stavědla na brněnském zhlaví stanice v pořadí E630-06 (výrobní č. 8858/1991), E630-09 (8861/1991) a E630-08 (8860/1991).
Text a foto Petr Nohel
 
 
 
 
19. 9. 2020 © SPŽ 0 Verze 1.3