Rekonstrukce tranzitních železničních koridorů a s tím spojené zvyšování traťových rychlostí a rostoucí požadavky provozu si vyžádaly další vlnu rekonstrukcí lokomotiv řady 363, jejímž cílem je zvýšení maximální rychlosti ze 120 na 140 km/h.
Rekonstrukce lokomotiv řady 363 na řadu 362 se prováděly výměnou podvozků mezi lokomotivami řady 162 a 363 (viz
Rekonstrukce lokomotiv řady 162 a 363 ČD/ZSSK). Počínaje lokomotivou 363.163 již byla vyrobena nová ozubená kola a převodové skříně (viz
Nová lokomotiva řady 362 ČD). Další úpravy - jako je dosazení vlakového zabezpečovacího zařízení LS 90 (pokud výměna starého typu vlakového zabezpečovače neproběhla před touto rekonstrukcí), tlumičů vrtivého pohybu podvozku, tlačítkové předvolby VRL 3.1 a úprava regulátoru rychlosti RR 2.1 na RR 3.1 - byly prováděny také při předchozím způsobu „zrychlení“. Druhou lokomotivou, u které byla zvýšena konstrukční rychlost bez výměny podvozků, se při vyvazovací opravě v DPOV PSO Přerov stal stroj 363.113. V rámci vyvazovacích (EVY) nebo hlavních oprav (EH) jsou v roce 2010 „zrychlovány“ i další stroje. Brněnskou flotilu, která čítá již 24 lokomotiv řady 362 ev. č. 060, 112, 113, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 158, 161, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 170, 171, 172, 173, 174, 175 prozatím postupně doplní stroje ev. č. 019, 111, 116 a 159.
První dvousystémová lokomotiva s maximální rychlostí 140 km/h bude také v inventárním stavu DKV Plzeň. V srpnu 2010 byla přistavena k provedení hlavní opravy lokomotiva 363.131, která se vrátí do domovského depa jako 362.131.
Lokomotiva 362.113 (ex 363.113) projíždí 7. srpna 2010 traťovým úsekem Suchdol nad Odrou - Polom v čele vlaku R 742 z Bohumína do Brna.
Text Jan Kalivoda, foto Petr Nohel
|