|
Září 2010
Vývoz obilí z ČR soukromými dopravci
|
|
I v letošním roce probíhaly intervenční vývozy obilí z různých skladů na území Česka zpravidla do nizozemského přístavu Rotterdam. Již tradičně tyto vývozy zajišťovala švýcarská obchodní společnost Glencore, která v minulosti na těchto přepravách spolupracovala s aliancí soukromých dopravců European Bulls. Po majetkových změnách u většiny členů European Bulls (NORDCARGO nyní patří do skupiny DB Schenker Rail, RAIL4CHEM (RCHEM) je součástí skupiny Captrain z holdingu SNCF, Viamont Cargo byl začleněn do OKD, Dopravy, tj. nynější firmy Advanced World Transport) zůstal Glencore věrný původním partnerům, takže organizaci přeprav svěřil firmám LTE Logistik- und Transport (LTE) a RCHEM.
Doprava na českém úseku se tak dostala do rukou české dcery rakouského dopravce LTE, tedy LTE Logistik a Transport Czechia (LTECZ). Tento dopravce hodlal navázat na zkušenosti z dřívějších let, kdy na podobných přepravách spolupracoval Viamont s Českými drahami. Letošní nabídka na spolupráci však byla ze strany ČD Carga odmítnuta a za této situace se LTECZ musela poohlédnout po jiných partnerech. Nasmlouvaný objem cca 170 tisíc tun totiž byl jednoznačně nad síly dopravce, který na českém území působí fakticky teprve od roku 2009.
Subdodavateli se tak staly další menší dopravci BF Logistics, IDS Cargo a RM Lines. Na obilných vlacích prakticky po celé ČR tak bylo vidět velice pestrý park lokomotiv, který zahrnoval nejen lokomotivy v majetku těchto dopravců, ale v převážné míře stroje najímané od jiných firem. V případě LTECZ šlo zejména o stroje zapůjčené od rakouské matky LTE (EuroRunnery rakouské řady 2016) a sesterské společnosti LTE Logistik a Transport Slovakia (řada 740).
Vlaky, které směřovaly k předávce dopravci RCHEM v pohraniční přechodové stanici Bad Schandau, nezahrnovaly jen export z Česka, ale také tranzit ze Slovenska. Celá akce trvala od začátku května do poloviny září 2010, kdy byl do Německa předán poslední vlak. Za toto období se zúčastněným dopravcům podařilo přepravit asi 110 tisíc tun obilí z ČR a necelých 60 tisíc tun obilí ze Slovenska.
Přiložené snímky dokumentují účast několika dopravců na zmiňovaných přepravách. Na horním snímku pořízeném 1. srpna 2010 je v úseku Mělník - Liběchov zdokumentován vlak dopravce LTECZ v čele s lokomotivou ER20‑2007 pronajatou od společnosti Siemens. Na prostředním snímku z 9. července 2010 jsou zachyceny lokomotivy 740.898 (pronájem od Kladenské dopravní a strojní) a 740.445 (pronájem od České lokomotivky) na vlaku dopravce RM Lines poblíž zastávky Doubravice nad Svitavou. Dolní fotografie pak zachycuje stroje 740.758 a 740.763 dopravce IDS Cargo u Želechovic nad Dřevnicí 21. července 2010.
Text Petr Štefek, horní foto Petr Nohel, prostřední foto Jiří Konečný, dolní foto Tomáš Řehůřek
|
|
|
|