SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Listopad 2010

Švýcarské jednotky ETR stále s problémy
V souvislosti s předáním jednotek ETR 470 a ETR 610 společnosti Cisalpino mateřským firmám SBB-CFF-FFS a Tranitalia (viz SBB-CFF-FFS a Tranitalia provozují jednotky převzaté od Cisalpina) bude postupně docházet také ke změně vnějšího vzhledu těchto jednotek. Vůbec první švýcarskou jednotkou se změněnou vizáží je ETR 610 014, což je souprava, která se objevila na veletrhu Innotrans 2010. Nové barevné řešení kopíruje vzhled jednotek ICN 500, to znamená, že je použita kombinace černé, bílé a červené barvy.
Švýcarské jednotky ETR 610 jsou stále nasazeny pouze na rameni Basel/Genève – Milano. SBB-CFF-FFS však i nadále počítá s jejich nasazením na trase Basel – Luzern přes Gotthard. Na trase novým Gotthardským tunelem, který má být dán do provozu v roce 2017, bude provoz jednotek ETR 610 samozřejmě možný, ovšem na stávající trati zatím není povolen jejich provoz s naklápěním. Nelze tak zkrátit jízdní dobu natolik, aby bylo nasazení jednotek opodstatněné. Dalším problémem pro nasazení na gotthardské trati je nevyzkoušené vícečlenné řízení, které je jednou z podmínek provozu na této trati, kde je nutné jednotky spojovat, aby byly schopny kapacitně zvládnou počet cestujících.
Trvalou bolestí nejen jednotek ETR 610, ale především starších ETR 470 však zůstává jejich spolehlivost. Průměrně jedna třetina vlaků sestavených z jednotek ETR 610 dosahuje zpoždění přesahující 5 minut, v případě jednotek ETR 470 pak dokonce dvě třetiny. Týdně pak musí být z provozu stažena z důvodu poruchy cca jedna souprava ETR 610, ovšem 10 souprav ETR 470.
V létě 2010 se společnost SBB-CFF-FFS dohodla s portugalským dopravcem Comboios de Portugal, který provozuje jednotky Alfa Pendular podobné jednotkám ETR 470, na spolupráci při údržbě. Švýcaři by se měli od svých portugalských kolegů především naučit, jak jednotky správně udržovat, neboť soupravy Alfa Pendular jsou v Portugalsku velice spolehlivé. Současně padlo rozhodnutí, že všechny švýcarské jednotky ETR 470 dostanou nová WC, která byla dosud jednou z největších bolestí těchto souprav.
Snímek zachycuje jednotku ETR 610 014 (vlevo) v novém nátěru, který je prakticky shodný s nátěrem vedle stojící soupravy ICN 500 006. Fotografie byla pořízena 4. listopadu 2010 ve stanici Genève Sécheron.
Text a foto Matthias Haag
 
 
 
 
20. 5. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3