Prototypy motorových vozů řady 842 ev. č. 001 a 002 (původní označení M 273.2) byly vyrobeny v roce 1988 Vagonkou Studénka. Výroba sériových vozů ev. č. 003 až 037 byla zahájena v roce 1993 v nástupnické společnosti Moravskoslezská vagonka Studénka (MSV Studénka). Motorový vůz pohání dvojice spalovacích motorů LIAZ M1.2B ML 636 o výkonu 212 kW přes hydromechanickou převodovku Allison 740 R a nápravové převodovky NKR 16-82.
S ohledem na nedostatek náhradních dílů, technickou a morální zastaralost vypsaly České dráhy v roce 2008 výběrové řízení na modernizaci 37 motorových vozů řady 842, které vyhrála společnost Pars nova Šumperk. DKV Olomouc přistavilo 9. prosince 2009 násilně poškozený motorový vůz 842.019, který se 16. února 2009 srazil s motorovou lokomotivou 754.040 ve stanici Paskov (viz
Čelní srážka osobních vlaků u Paskova). Dle naplánovaného harmonogramu byly dále přistaveny 842.009 (DKV Brno) - 6. ledna 2010, 842.012 (DKV Plzeň) – 17. června 2010, 842.035 (DKV Brno) - 19. srpna 2010, 842.025 (DKV Olomouc) - 9. prosince 2010, 842.036 (DKV Brno) – 28. března 2011, 842.023 (DKV Plzeň) – 18. dubna 2011 a 842.028 (DKV Brno) – 27. června 2011.
Modernizované motorové vozy řady 842 jsou osazeny spalovacím motorem Tedom TD 242 RH TA 25 o výkonu 242 kW, hydromechanickou převodovkou ZF Ecomat 5HP 602R a nápravovou převodovkou Gmeinder GGM 190/323. Dosazen byl také nový řídicí systém MSV včetně automatické regulace rychlosti (ARR) a automatického vedení vlaku (AVV), u ktereho se výhledově počítá s přesným určováním polohy vozidla pomocí GPS. Nově vozidlo disponuje informačním systémem pro cestující, včetně systému pro navigaci nevidomých a slabozrakých. Původní WC bylo nahrazeno vakuovým s uzavřeným okruhem. Stanoviště strojvedoucího bylo vybaveno novou klimatizační jednotkou. Vzhled motorového vozu byl částečně pozměněn dosazením pozičních světel sestavených z LED diod. Všechny modernizované vozy budou opouštět šumperské dílny v korporátním barevném řešení dle Studia Najbrt.
Horní fotografie představuje první modernizovaný motorový vůz 842.009, který byl vyfotografován 31. května 2011 s osobním vlakem u Omic. Dolní fotografie představuje upravený pult stanoviště strojvedoucího motorového vozu 842.009.
Text a dolní foto Jan Kalivoda, horní foto Petr Nohel
|