František Křižík, významný český technik, průmyslník a vynálezce patřil mezi hlavní propagátory využití elektrické energie v dopravě a proto připravoval pouliční elektrickou dráhu v Praze. Zakázku se mu však nedařilo získat, protože exkluzivní smlouvu na pražskou dopravu měly koňské dráhy. Svoji myšlenku uskutečnil až v rámci Zemské jubilejní výstavy v roce 1891. František Křižík provedl osvětlení celé výstavy a vyprojektoval a postavil první elektrickou dráhu.
V pondělí 18. července 1891 tak poprvé vyrazila do pražských ulic elektrická tramvaj. První elektrická dráha v českých zemích byla dlouhá 766 metrů a začínala u dnešní restaurace Letenský zámeček, kde byla také vozovna a malá elektrárna zabezpečující napájení o napětí 150 V. Jednokolejná trať byla vedena Oveneckou ulicí a končila u vchodu do Královské obory. Vzhledem k úspěchu předváděcí jízdy byla trať prodloužena na celkovou délku 1,4 km. Ovšem zájem o tento provoz postupně upadal, dráha sloužila sezónně až do 15. srpna 1900 a zrušena byla v roce 1902.
V rámci oslav připravil pražský dopravní podnik (DPP) jízdu 11 zástupců tramvajového provozu od nejstaršího vozu č. 500 až po moderní tramvajový vůz typu 15T. Kolona tramvají vyrazila 18. července 2011 v 10 hodin z vozovny ve Střešovicích přes zastávky Pražský hrad a Václavské náměstí až do cílové stanice Letenské náměstí. Tam byl za přítomnosti zástupců města a dopravního podniku odhalen památník první elektrické tramvaje. Jedná se o druhou připomínku hromadné dopravy na území hlavního města, protože v roce 2010 byla představena obnovená část trolejbusové smyčky na Orionce, která připomněla ukončení provozu trolejbusů v Praze (viz
Vzpomínka na trolejbusovou dopravu v Praze).
Na snímcích pořízených 18. července 2011 je zobrazen památník první elektrické dráhy, který byl v rámci oslav odhalen u Letenského zámečku.
Text a foto Pavel Větříšek
|