Leden
Únor


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Září 2011

Lokomotivy TRAXX F140MS na síti SŽDC
V prosinci 2009 požádala společnost Bombardier Transportation o schválení elektrických lokomotiv typu TRAXX F140MS pro provoz na území České republiky. V rámci schvalovacího procesu začal od září 2010 tyto lokomotivy provozovat na síti SŽDC dopravce Railtransport (od 18. července 2011 METRANS Rail), a to především na rameni Rotterdam - Praha. Po doložení všech potřebných podkladů výrobcem a úspěšném absolvování zkušebního provozu Drážní úřad dne 3. června 2011 schválil tyto lokomotivy pro provoz v Česku.
Přesto jsou s provozováním těchto strojů spojena určitá omezení. Jde především o zákaz vyvíjení tažné síly a elektrodynamického brzdění v úsecích s kolejovými obvody 25 Hz (jedná se o kolejiště železničních stanic Kutná Hora hl. n., Plzeň hl. n., dále pak úseky Soběslav – Výhybna Nemanice I a Veselí nad Lužnicí – Jihlava). Maximální provozní rychlost byla stanovena na 100 km/h, ve většině států přitom činí 140 km/h, v Německu dokonce 160 km/h.
Zatím jediným provozovatelem těchto strojů na síti SŽDC zůstává METRANS Rail, který momentálně provozuje stroje 186 182 (pronájem od firmy Railpool) a 186 240 (pronájem od CBRail). Vedle toho je možné tyto lokomotivy spatřit v pohraničních přechodových stanicích. Jedná se zejména o lokomotivy polského dopravce Lotos Kolej (celkem 14 kusů německé řady 186 inv. č. 136, 137, 139, 141, 143, 145, 146, 147, 271, 272, 273, 274, 275, 276), které od začátku září zajíždějí do Petrovic u Karviné.
Samozřejmě na síť SŽDC mohou zavítat i stroje jiných dopravců, jako tomu bylo 11. září 2011, kdy do Bohumína zavítala lokomotiva 186 244 dopravce Freightliner PL (vedle tohoto stroje si od firmy RBS Asset Finance Europe pronajímá ještě lokomotivy 186 245 a 186 249). To dokumentuje snímek uvedené lokomotivy pořízený v Bohumíně-Vrbici při najíždění na soupravu vlaku Vn 42276 do polských Kalet.
Text a foto Petr Štefek
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019