|
Listopad 2011
První lokomotiva Eem 923 SBB Cargo ve zkušebním provozu
|
|
|
14. října byla ve Winterthuru představena první dvouzdrojová lokomotiva typu Eem 923, kterou pro SBB Cargo vyrobila společnost Stadler Rail. Písmena „e“ a „m“ v řadovém označení znamenají vozidlo vybavené elektrickým a spalovacím motorem.
Konstrukce stroje vychází z posunovacích lokomotiv řady Ee 922, které byly pro divizi osobní dopravy SBB-CFF-FFS dodávány v letech 2009-2010 (viz Dodávka strojů Ee 922 pro SBB-CFF-FFS zahájena). Lokomotivy Ee 922 i Eem 923 jsou dvoufrekvenční (15 kV, 16,7 Hz a 25 kV, 50 Hz AC), ale stroje řady Eem 923 mají navíc dosazen i šestiválcový spalovací motor Deutz TCD 2015. Maximální výkon na obvodu kol při elektrickém pohonu je 1500 kW (Ee 922: 750 kW), při pohonu pomocným spalovacím motorem pak cca 290 kW. Rozjezdová tažná síla v el. režimu činí 150 kN. Na rozdíl od Ee 922 nemají stroje Eem 923 vlakové topení 1000 V. Nejvyšší rychlost lokomotivy je 100 km/h, i když technicky je možné je provozovat až rychlostí 120 km/h. Lokomotiva má též rekuperační elektrodynamickou brzdu a výkonný kompresor (2400 l/min). Použitý řídicí systém umožňuje vícečlenné řízení až čtyř lokomotiv. Lokomotiva Eem 923 má dva trakční elektromotory, každý s vlastním trakčním měničem na bázi IGBT.
Lokomotiva byla konstruována pro specifické švýcarské podmínky, kdy jsou všechny tratě elektrizovány. Tak může lokomotiva jezdit v traťové službě jako elektrická, neelektrizované vlečky pak obslouží díky spalovacímu motoru. Výkon lokomotivy umožňuje jízdu poměrně vysokou rychlostí tak, aby bylo možné trasy nákladních vlaků vést mezi hustou a rychlou osobní dopravou. Stroje jsou vybaveny švýcarskými zabezpečovači Integra a ZUB 262, ale podle potřeby může být dosazen i zabezpečovač ETM pro provoz na tratích s ETCS či německé Indusi.
SBB Cargo objednalo celkem 30 kusů v hodnotě 88 mil CHF, tj. cca 3 mil. CHF za stroj (pro srovnání: dieselové Am 843 německého výrobce Vossloh, koupené kolem roku 2000, stály 2,5 mil CHF za kus). Po dodání všech objednaných strojů v roce 2013 chce díky těmto lokomotivám SBB Cargo omezit produkci oxidu uhličitého o 4500 t ročně a ušetřit 1,6 mil. litrů nafty. V souvislosti s touto dodávkou pak bude SBB Cargo postupně likvidovat starší motorové lokomotivy, např. Bm 4/4 18401 – 46 (z let 1960-1970) či Em 3/3 18801 – 41 (z let 1959-1963).
Stroje Eem 923 přinášejí také obnovení výroby lokomotiv ve městě Winterthur, kde firma Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik (SLM) vyrobila mezi lety 1871 a 1998 víc než 8000 strojů. Posledním byla lokomotiva Ge 4/4 III pro RhB. Poté se pod názvem Winpro zabývala pouze rekonstrukcemi starších lokomotiv.
Na snímku pořízeném 2. listopadu 2011 v Winterthuru je zachycen stroj Eem 97 85 1 923 001-2 CH-SBBC během zkušebních jízd.
Text a foto Matthias Haag
|
|
|
|