SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


Listopad 2011

První lokomotiva Eem 923 SBB Cargo ve zkušebním provozu
14. října byla ve Winterthuru představena první dvouzdrojová lokomotiva typu Eem 923, kterou pro SBB Cargo vyrobila společnost Stadler Rail. Písmena „e“ a „m“ v řadovém označení znamenají vozidlo vybavené elektrickým a spalovacím motorem.
Konstrukce stroje vychází z posunovacích lokomotiv řady Ee 922, které byly pro divizi osobní dopravy SBB-CFF-FFS dodávány v letech 2009-2010 (viz Dodávka strojů Ee 922 pro SBB-CFF-FFS zahájena). Lokomotivy Ee 922 i Eem 923 jsou dvoufrekvenční (15 kV, 16,7 Hz a 25 kV, 50 Hz AC), ale stroje řady Eem 923 mají navíc dosazen i šestiválcový spalovací motor Deutz TCD 2015. Maximální výkon na obvodu kol při elektrickém pohonu je 1500 kW (Ee 922: 750 kW), při pohonu pomocným spalovacím motorem pak cca 290 kW. Rozjezdová tažná síla v el. režimu činí 150 kN. Na rozdíl od Ee 922 nemají stroje Eem 923 vlakové topení 1000 V. Nejvyšší rychlost lokomotivy je 100 km/h, i když technicky je možné je provozovat až rychlostí 120 km/h. Lokomotiva má též rekuperační elektrodynamickou brzdu a výkonný kompresor (2400 l/min). Použitý řídicí systém umožňuje vícečlenné řízení až čtyř lokomotiv. Lokomotiva Eem 923 má dva trakční elektromotory, každý s vlastním trakčním měničem na bázi IGBT.
Lokomotiva byla konstruována pro specifické švýcarské podmínky, kdy jsou všechny tratě elektrizovány. Tak může lokomotiva jezdit v traťové službě jako elektrická, neelektrizované vlečky pak obslouží díky spalovacímu motoru. Výkon lokomotivy umožňuje jízdu poměrně vysokou rychlostí tak, aby bylo možné trasy nákladních vlaků vést mezi hustou a rychlou osobní dopravou. Stroje jsou vybaveny švýcarskými zabezpečovači Integra a ZUB 262, ale podle potřeby může být dosazen i zabezpečovač ETM pro provoz na tratích s ETCS či německé Indusi.
SBB Cargo objednalo celkem 30 kusů v hodnotě 88 mil CHF, tj. cca 3 mil. CHF za stroj (pro srovnání: dieselové Am 843 německého výrobce Vossloh, koupené kolem roku 2000, stály 2,5 mil CHF za kus). Po dodání všech objednaných strojů v roce 2013 chce díky těmto lokomotivám SBB Cargo omezit produkci oxidu uhličitého o 4500 t ročně a ušetřit 1,6 mil. litrů nafty. V souvislosti s touto dodávkou pak bude SBB Cargo postupně likvidovat starší motorové lokomotivy, např. Bm 4/4 18401 – 46 (z let 1960-1970) či Em 3/3 18801 – 41 (z let 1959-1963).
Stroje Eem 923 přinášejí také obnovení výroby lokomotiv ve městě Winterthur, kde firma Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik (SLM) vyrobila mezi lety 1871 a 1998 víc než 8000 strojů. Posledním byla lokomotiva Ge 4/4 III pro RhB. Poté se pod názvem Winpro zabývala pouze rekonstrukcemi starších lokomotiv.
Na snímku pořízeném 2. listopadu 2011 v Winterthuru je zachycen stroj Eem 97 85 1 923 001-2 CH-SBBC během zkušebních jízd.
Text a foto Matthias Haag
 
 
 
 
22. 12. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3