SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Září 2012

Nový osud lokomotivy T419p-601
Polský podnik Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem (PTKiGK) Rybnik byl dlouholetým odběratelem lokomotiv z pražské ČKD. V letech 1971 až 1990 odebral přímo z ČKD, či prostřednictvím důlních závodů, které obsluhoval, několik desítek strojů řad S‑200 a T448p. Než podnik v roce 1990 převzal poslední lokomotivu z ČKD – „čmeláka“ S‑2138, zakoupil ještě jednu pro Polsko atypickou lokomotivu. Jednalo se o stroj T419p-601 (oficiální výr. č. 14795/1989, ovšem na výr. štítku a rámu je vyraženo číslo 14804/1989 odpovídající stroji T419.1509), tedy o první lokomotivu z tehdejší desetikusové série řady T419.15 (pozdější 729.6) určené pro československý průmysl. Lokomotiva dorazila k novému provozovateli 21. února 1989 a ten ji začal nasazovat na místních výkonech na důlních vlečkách v Rybniku, či na tratích, které tyto doly spojují.
Situace byla prakticky neměnná až do roku 2009, kdy byla společnost začleněna do skupiny DB Schenker Rail Polska a následně zcela zanikla sloučením s mateřskou firmou (viz Integrace skupiny DB Schenker Rail Polska završena). V rámci nově vytvořeného podniku bylo rozhodnuto o vyřazení nejen starších řad lokomotiv, ale i těch, které společnost vlastnila pouze v jednom či několika málo exemplářích (viz též Všechny lokomotivy rakouské řady 1822 odstaveny). To samozřejmě postihlo i atypickou lokomotivu T419p-601, která byla nabídnuta k odprodeji.
Kupcem se stala slovenská společnost ZOS Zvolen, která se mj. zabývá obchodováním s lokomotivami. Pro tuto firmu byla lokomotiva koncem ledna 2012 přepravena z Polska do slovenských Vrútek, načež 24. května dorazila z Vrútek do závodu společnosti CZ LOKO v České Třebové. Tam proběhla hlavní oprava lokomotivy, po které absolvovala 20. září 2012 zkušební jízdu v úseku Česká Třebová – Svitavy a zpět.
Po provedené opravě stroj získal nové označení 729.620 (EVN: 98 56 3 729 620-5 SK-ZELPO), čímž navázal na poslední vyrobený stroj téže řady – 729.619. 27. září se pak stroj vydal vlastní silou na cestu z České Třebové do Podbrezové, kde bude působit na vlečce podniku Železiarne Podbrezová (což dokládá i VKM kód ZELPO). Na tamní vlečce již je v provozu stroj T419.1501 (výr. č. 14796/1989). Shodou okolností tak došlo k setkání těchto dvou lokomotiv po 23 letech, neboť obě byly v pražské ČKD vyráběny současně.
Na horním snímku z 29. dubna 2007 je stroj T419p-601 zachycen ještě ve službách PTKiGK Rybnik, konkrétně při posunu ve stanici Boguszowice. Na dolní fotografii pořízené 25. září 2012 v areálu CZ LOKO Česká Třebová je stejná lokomotiva, ale již s označením 729.620.
Text Petr Štefek, horní foto Jan Hanzel, dolní foto Michal Kozuk
 
 
 
 
15. 11. 2019 © SPŽ 0 Verze 1.3