Leden
Únor
Březen
Duben


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Září 2012

Nový osud lokomotivy T419p-601
Polský podnik Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem (PTKiGK) Rybnik byl dlouholetým odběratelem lokomotiv z pražské ČKD. V letech 1971 až 1990 odebral přímo z ČKD, či prostřednictvím důlních závodů, které obsluhoval, několik desítek strojů řad S‑200 a T448p. Než podnik v roce 1990 převzal poslední lokomotivu z ČKD – „čmeláka“ S‑2138, zakoupil ještě jednu pro Polsko atypickou lokomotivu. Jednalo se o stroj T419p-601 (oficiální výr. č. 14795/1989, ovšem na výr. štítku a rámu je vyraženo číslo 14804/1989 odpovídající stroji T419.1509), tedy o první lokomotivu z tehdejší desetikusové série řady T419.15 (pozdější 729.6) určené pro československý průmysl. Lokomotiva dorazila k novému provozovateli 21. února 1989 a ten ji začal nasazovat na místních výkonech na důlních vlečkách v Rybniku, či na tratích, které tyto doly spojují.
Situace byla prakticky neměnná až do roku 2009, kdy byla společnost začleněna do skupiny DB Schenker Rail Polska a následně zcela zanikla sloučením s mateřskou firmou (viz Integrace skupiny DB Schenker Rail Polska završena). V rámci nově vytvořeného podniku bylo rozhodnuto o vyřazení nejen starších řad lokomotiv, ale i těch, které společnost vlastnila pouze v jednom či několika málo exemplářích (viz též Všechny lokomotivy rakouské řady 1822 odstaveny). To samozřejmě postihlo i atypickou lokomotivu T419p-601, která byla nabídnuta k odprodeji.
Kupcem se stala slovenská společnost ZOS Zvolen, která se mj. zabývá obchodováním s lokomotivami. Pro tuto firmu byla lokomotiva koncem ledna 2012 přepravena z Polska do slovenských Vrútek, načež 24. května dorazila z Vrútek do závodu společnosti CZ LOKO v České Třebové. Tam proběhla hlavní oprava lokomotivy, po které absolvovala 20. září 2012 zkušební jízdu v úseku Česká Třebová – Svitavy a zpět.
Po provedené opravě stroj získal nové označení 729.620 (EVN: 98 56 3 729 620-5 SK-ZELPO), čímž navázal na poslední vyrobený stroj téže řady – 729.619. 27. září se pak stroj vydal vlastní silou na cestu z České Třebové do Podbrezové, kde bude působit na vlečce podniku Železiarne Podbrezová (což dokládá i VKM kód ZELPO). Na tamní vlečce již je v provozu stroj T419.1501 (výr. č. 14796/1989). Shodou okolností tak došlo k setkání těchto dvou lokomotiv po 23 letech, neboť obě byly v pražské ČKD vyráběny současně.
Na horním snímku z 29. dubna 2007 je stroj T419p-601 zachycen ještě ve službách PTKiGK Rybnik, konkrétně při posunu ve stanici Boguszowice. Na dolní fotografii pořízené 25. září 2012 v areálu CZ LOKO Česká Třebová je stejná lokomotiva, ale již s označením 729.620.
Text Petr Štefek, horní foto Jan Hanzel, dolní foto Michal Kozuk
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019