|
Duben 2013
První vícesystémový „Taurus“ pro Railjet
|
|
|
Spuštění společného projektu ÖBB a ČD, spočívajícího v nasazením netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort (známých také pod označením Railjet) na rameni Praha - Wien - Graz, je sice naplánováno až na prosinec roku 2014, již nyní ale probíhají postupně přípravy na jeho bezproblémové uskutečnění. Zatím posledním počinem v tomto směru bylo opatření lokomotivy 1216.229 polepy v barvách Railjetu, které proběhlo v dílnách ÖBB v Linzi. Jedná se přitom o první vícesystémovou lokomotivu řady 1216 v tomto provedení, protože k jednotkám Railjet byly zatím řazeny rakouskými drahami pouze dvoufrekvenční lokomotivy řady 1116. Stejně jako rakouské stroje byla lokomotiva pojmenována po jednom z měst, kde vlaky Railjet jezdí nebo jezdit začnou a to konkrétně „Spirit of Praha“, tedy v překladu „Duch Prahy“. 9. 4. 2013 se již dokončená lokomotiva vrátila do běžného provozu a 10. 4. 2013 odvezla svůj první vlak do Česka - jednalo se o EC 278 „Gustav Klimt“ Graz Hbf. - Praha hl. n.
Tato lokomotiva se 17. 4. 2013 zúčastní se soupravou Railjet prezentační jízdy pro média a hosty z Vídně do Prahy, v Praze pak bude 1216.229 slavnostně pokřtěna. Následovat bude jízda pro veřejnost místo jednotky řady 680 na spoji SC 513 z Prahy do Ostravy a druhý den na spoji SC 506 z Bohumína do Prahy. Účelem předváděcí jízdy je postupné seznamování cestujících s připravovaným provozem od GVD 2014/2015, kdy budou tyto jednotky jezdit v dvouhodinovém taktu mezi rakouským Grazem a Prahou. V oběhu je počítáno s deseti soupravami, přičemž ČD zajistí 7 jednotek, zbylé tři ÖBB. K českým Railjetům bude najímáno od ÖBB 7 lokomotiv řady 1216.2 v patřičném barevném schématu. První jednotku by měla firma Siemens ČD dodat v dubnu 2014, poslední v listopadu 2014. Do zahájení pravidelného provozu od prosince 2014 budou jednotky sloužit pro zkušební provoz, případně prezentační jízdy.
ÖBB si u firmy Siemens objednaly celkem 50 vícesystémových lokomotiv řady 1216 (viz Dodávky lokomotiv řady 1216 pro ÖBB zahájeny) ve třech provedeních podle zemí, kam tyto lokomotivy zajíždějí. Typ ES 64 U4‑C byl určen pro provoz v Německu, Rakousku, Česku a na Slovensku a u ÖBB byl označen řadou 1216.2. Krátce po dodání byly pro nevyužití stroje 1216.227 - 231 předělány na typ ES 64 U4‑B a přeznačeny na řadu 1216.1. V roce 2012 pak bylo kvůli zvyšující se poptávce po strojích řady 1216.2 zahájeno zpětné předělávání těchto strojů z typu ES 64 U4‑B na typ ES 64 U4‑C. Po již dřívě předělané 1216.227 byla v září 2012 1216.131 přestavěna na 1216.231, 1216.129 v lednu 2013 na 1216.229, v únoru 2013 pak následovala 1216.128 na 1216.228 a v březnu 2013 1216.130 na 1216.230. V současné době tak disponují ÖBB 15 lokomotivami řady 1216.2 čísel 210, 226 - 231, 233 - 240. Nyní řada 1216.2 slouží buďto u ČD na EC vlacích do Prahy, případně v nákladní dopravě (viz Tranzit uhlí z Polska do Rakouska převzat dopravcem Rail Cargo Austria). Od prosince 2014 bude 7 lokomotiv (pravděpodobně v designové podobě studia Najbrt) nasazeno na české soupravy Railjet, 3 na rakouské Railjety a 5 bude provozováno v nákladní dopravě, případně jako provozní záloha.
Na fotografii ze dne 13. 4. 2013 se představuje při svých premiérových jízdách do Česka 1216.229 v čele obratového EC 279 „Gustav Klimt“ Praha hl. n. - Wien Meidling při odjezdu z železniční stanice Brno.
Text Daniel Brabenec, foto Jiří Konečný
|
|
|
|