SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Květen 2013

Belgický stroj řady 12 na návštěvě v Česku
Dne 10. 4. 2013 dorazila do České republiky elektrická lokomotiva č. 1203 belgických drah (SNCB). Účelem její návštěvy u nás je provedení přístupových zkoušek pro schválení tohoto typu lokomotiv k provozu na síti SŽDC. Lokomotiva byla do ČR dovezena z depa Merelbeke na předměstí Gentu přes Montzen do Aachen a napříč Německem do Bad Schandau. Odtud pokračovala do dílen ČMŽO v Přerově, kde proběhla příprava a oživení lokomotivy ke zkouškám. Vlastní zkoušky EMC (kompatibility s kolejovými obvody) proběhly ve ZC VUZ v Cerhenicích v sobotu 27. 4. 2013. Potřebnou zátěž pro zkoušky zajistilo šest vozů řady Bdmtee, čtyři měřicí vozy VUZ a také lokomotiva 124.601. Po zkouškách byla lokomotiva přepravena do Přerova, kde je uschována v areálu firmy ČMŽO.
Lokomotiva ř. 12 SNCB je čtyřnápravová elektrická dvousystémová lokomotiva určená pro trakční soustavy 3 kV DC a 25 kV AC s uspořádáním pojezdu Bo´Bo´. Trvalý výkon lokomotivy činí 3130 kW, maximální rychlost 160 km/h, celková hmotnost 85 t. Lokomotiva je vybavena tyristorovou regulací výkonu (polořízenými můstky) a stejnosměrnými motory o trvalém výkonu 782 kW. Mechanickou část lokomotivy dodala firma BN Constructions Ferroviaries et Métalliques a elektrickou část ACEC Charleroi.
Tento typ lokomotiv patří do II. generace elektrických lokomotiv SNCB, které belgické dráhy začaly pořizovat počátkem 80. let minulého století v souvislosti s rozšířující se délkou elektrizovaných tratí. Celkem zakoupily 144 ks v různých verzích. První byla jednosystémová 3 kV DC řada 27 (dvě série 30 + 30 ks z let 1981 - 84), pak následovala řada 11, což byla dvousystémová verze pro soustavy 1,5 a 3 kV DC (12 ks z let 1985 - 86), které byly určeny pro vozbu expresních vlaků do Nizozemska na lince Brusel – Amsterdam. V roce 1986 byly dodány stroje řady 12 v počtu 12 ks, které byly určeny k zajištění osobní i nákladní dopravy do Francie zejména na tratích Lille – Kostrijk a Lille – Tournai. Posledními seterskými stroji jsou lokomotivy řady 21 (3 kV DC), které SNCB obdržely ve dvou sériich v letech 1984 - 88 v počtu 30 + 30 ks.
Stroje řady 12 byly z výroby předány do depa Bruxelles-Midi. Později byly předány do depa Ooestende, až v roce 1998 doputovaly do depa Merelbeke. Jak bylo uvedeno výše, lokomotivy sloužily zpočátku jak v osobní tak nákladní dopravě na vozebních ramenech do francouzského Lille. Po dodávce dvousystémových jednotek řady AM 96 v roce 1996 přešly lokomotivy řady 12 do nákladní dopravy. Provozní nasazení lokomotiv řady 12 i 11 bylo definitivně ukončeno k 31. 12. 2012. Odstavené lokomotivy byly přesunuty 18. ledna do deponie v dílnách Stockem, pouze stroj č. 1203 zůstal provozní v domovském depu pro prezentaci případnému zájemci o nákup. Ukončení provozního nasazení bylo dáno jednak malým počtem strojů této řady u SNCB a také uvedením do provozu nových lokomotiv řad 18 a 19 (Siemens EuroSprinter ES64 U4-H, 96 + 24 ks 2009 - 2012) a řady 28 (Bombardier TRAXX F140 MS2, 43 ks 2007 - 09). Nový život belgickým lokomotivám by měl zajistit zájem firmy CZ LOKO resp. českých dopravců, pro které je dvousystémová lokomotiva dobrým řešením pro vozbu nákladních vlaků v relaci Děčín – Břeclav resp. Břeclav – Ostrava.
Na horním snímku se představuje stroj č. 1203 během zkoušek na zkušebním okruhu v Cerhenicích 27. 4. 2013. Prostřední snímek dokumentuje přepravu lokomotivy 1203 z Bad Schandau do Děčína dne 10. 4. 2013 za asitence stroje 750.096 KDS. Na dolním snímku je zachycena u stanice Hatrival přeprava konvoje 11 lokomotiv řady 12 z Merelbeke do Stocken dne 18. 1. 2013, v čele vlaku jsou dva stroje řady 21 č. 2142+2105.
Text, horní a prostřední foto redakce, dolní foto Laurent Joseph
 
 
 
 
1. 5. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3