Leden
Únor
Březen
Duben
Květen


 

2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Květen 2013

Belgický stroj řady 12 na návštěvě v Česku
Dne 10. 4. 2013 dorazila do České republiky elektrická lokomotiva č. 1203 belgických drah (SNCB). Účelem její návštěvy u nás je provedení přístupových zkoušek pro schválení tohoto typu lokomotiv k provozu na síti SŽDC. Lokomotiva byla do ČR dovezena z depa Merelbeke na předměstí Gentu přes Montzen do Aachen a napříč Německem do Bad Schandau. Odtud pokračovala do dílen ČMŽO v Přerově, kde proběhla příprava a oživení lokomotivy ke zkouškám. Vlastní zkoušky EMC (kompatibility s kolejovými obvody) proběhly ve ZC VUZ v Cerhenicích v sobotu 27. 4. 2013. Potřebnou zátěž pro zkoušky zajistilo šest vozů řady Bdmtee, čtyři měřicí vozy VUZ a také lokomotiva 124.601. Po zkouškách byla lokomotiva přepravena do Přerova, kde je uschována v areálu firmy ČMŽO.
Lokomotiva ř. 12 SNCB je čtyřnápravová elektrická dvousystémová lokomotiva určená pro trakční soustavy 3 kV DC a 25 kV AC s uspořádáním pojezdu Bo´Bo´. Trvalý výkon lokomotivy činí 3130 kW, maximální rychlost 160 km/h, celková hmotnost 85 t. Lokomotiva je vybavena tyristorovou regulací výkonu (polořízenými můstky) a stejnosměrnými motory o trvalém výkonu 782 kW. Mechanickou část lokomotivy dodala firma BN Constructions Ferroviaries et Métalliques a elektrickou část ACEC Charleroi.
Tento typ lokomotiv patří do II. generace elektrických lokomotiv SNCB, které belgické dráhy začaly pořizovat počátkem 80. let minulého století v souvislosti s rozšířující se délkou elektrizovaných tratí. Celkem zakoupily 144 ks v různých verzích. První byla jednosystémová 3 kV DC řada 27 (dvě série 30 + 30 ks z let 1981 - 84), pak následovala řada 11, což byla dvousystémová verze pro soustavy 1,5 a 3 kV DC (12 ks z let 1985 - 86), které byly určeny pro vozbu expresních vlaků do Nizozemska na lince Brusel – Amsterdam. V roce 1986 byly dodány stroje řady 12 v počtu 12 ks, které byly určeny k zajištění osobní i nákladní dopravy do Francie zejména na tratích Lille – Kostrijk a Lille – Tournai. Posledními seterskými stroji jsou lokomotivy řady 21 (3 kV DC), které SNCB obdržely ve dvou sériich v letech 1984 - 88 v počtu 30 + 30 ks.
Stroje řady 12 byly z výroby předány do depa Bruxelles-Midi. Později byly předány do depa Ooestende, až v roce 1998 doputovaly do depa Merelbeke. Jak bylo uvedeno výše, lokomotivy sloužily zpočátku jak v osobní tak nákladní dopravě na vozebních ramenech do francouzského Lille. Po dodávce dvousystémových jednotek řady AM 96 v roce 1996 přešly lokomotivy řady 12 do nákladní dopravy. Provozní nasazení lokomotiv řady 12 i 11 bylo definitivně ukončeno k 31. 12. 2012. Odstavené lokomotivy byly přesunuty 18. ledna do deponie v dílnách Stockem, pouze stroj č. 1203 zůstal provozní v domovském depu pro prezentaci případnému zájemci o nákup. Ukončení provozního nasazení bylo dáno jednak malým počtem strojů této řady u SNCB a také uvedením do provozu nových lokomotiv řad 18 a 19 (Siemens EuroSprinter ES64 U4-H, 96 + 24 ks 2009 - 2012) a řady 28 (Bombardier TRAXX F140 MS2, 43 ks 2007 - 09). Nový život belgickým lokomotivám by měl zajistit zájem firmy CZ LOKO resp. českých dopravců, pro které je dvousystémová lokomotiva dobrým řešením pro vozbu nákladních vlaků v relaci Děčín – Břeclav resp. Břeclav – Ostrava.
Na horním snímku se představuje stroj č. 1203 během zkoušek na zkušebním okruhu v Cerhenicích 27. 4. 2013. Prostřední snímek dokumentuje přepravu lokomotivy 1203 z Bad Schandau do Děčína dne 10. 4. 2013 za asitence stroje 750.096 KDS. Na dolním snímku je zachycena u stanice Hatrival přeprava konvoje 11 lokomotiv řady 12 z Merelbeke do Stocken dne 18. 1. 2013, v čele vlaku jsou dva stroje řady 21 č. 2142+2105.
Text, horní a prostřední foto redakce, dolní foto Laurent Joseph
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2017