Leden
Únor


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Září 2013

AWT převzalo vozbu hnědého uhlí pro elektrárnu Chvaletice
V naší vnitrostátní nákladní dopravě dochází od 1. září 2013 k zaznamenáníhodné změně. Přepravu energetického hnědého uhlí ze severozápadních Čech do Řečan nad Labem pro tamní elektrárnu Chvaletice přebírá – zatím do konce roku 2013 - soukromý dopravce Advanced World Transport (AWT). ČD Cargo tak ztratilo další ze svých tradičních a ekonomicky velmi významných přeprav na našem trhu.
Tato „železniční rošáda“ jistě potěší nejednoho příznivce nákladní dopravy vedené soukromými dopravci, nicméně je jen vedlejším produktem správního řízení vedeného Evropskou komisí (EK), která prověřovala dominantní postavení ČEZu na trhu. EK nařídila ČEZu prodej alespoň jedné elektrárny, následně ČEZ prodal právě Chvaletice těžební společnosti Severní energetická (dříve Litvínovská uhelná, původně součástí skupiny Czech Coal). S novým majitelem elektrárny také dochází k další, tentokrát méně markantní změně v popisované přepravě. Původní majitel (ČEZ) vytěžoval elektrárnu tradičně uhlím ze svých Severočeských dolů, konkrétně z lokalit Doly Nástup Tušimice (žst. Březno u Chomutova) a Doly Bílina (žst. Světec-Ledvice). Nyní je výchozím bodem uhelných vlaků stanice Washington v Třebušicích (důl ČSA), tradiční místo nakládky vozů řady Falls. Vzhledem ke specifickému způsobu vykládky ve Chvaleticích zůstává tato relace i nadále ve vozech řady Eas (a konstrukčně podobných typech).
Odvoz nasmlouvaných vlaků (průměrně sedmi párů denně) AWT momentálně zajišťuje vlastními lokomotivami řady 753.7 spojenými do dvojic, případně vozidly najatými od jiných dopravců (např. řada 363 Železničné spoločnosti Cargo Slovakia - ZSSKC). Uvidíme, jaká a jak dlouhá bude budoucnost této přepravy pod AWT, neboť ČD Cargo již oznámilo, že v příštím kole výběrového řízení (pro zajištění této přepravy od ledna 2014) bude pochopitelně velmi usilovat o opětovné převzetí této vozby do vlastní režie.
Na prvních dvou snímcích je vyobrazena aktuální podoba přepravy uhlí do elektrárny Chvaletice během prvních dvou týdnů od jejího převzetí dopravcem AWT. Na horním snímku ze soboty 7. září opouštějí stroje 753.734 a 753.737 s loženou soupravou Ústí nad Labem. Na prostředním snímku pořízeném o den dříve ve Velkém Oseku je na vlaku téže relace zdokumentováno nasazení stroje 363.106 ZSSKC. Spodní snímek ilustruje dosavadní letitou každodenní rutinu, kdy „uhelná řeka“ do Chvaletic ještě „tekla“ v režii našeho tradičního nákladního dopravce. Lokomotiva 123.004 přijíždí 30. srpna do Libice nad Cidlinou s jedním z posledních takových vlaků vedených ČD Cargem.
Text, horní a dolní foto Michal Kozuk, prostřední foto Dušan Vacek
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019